Bukefalos 28 år!

Krubbskrammel?

saffran

Trådstartare
Har en unghäst på 4 år. Han ska gå på lösdrift till vintern med fri tillgång på ensilage och halm. Det har tidigare år varit riktigt bra ensilage med högt proteinvärde. De går 7 unghästar i lösdriften så de rör sig en del och stor kuperad hage.

Förra året behövde jag bara komplettera med lite vitaminer-mineraler då ensilaget täckte allt enligt analysen, men mot slutet av mars fodra jag upp med grönpellets då han tappa en del vid pälsbyte.

Vill ge något foder de dagar han rids (4-5 dagar i veckan) för att blanda vintaminer-mineraler i och förebygga att han tappar detta året oxå vid pälsbyte.

Just nu står han på bete men rids och är inte tjock men lite rund, jämfört med de andra som är ordentligt tjocka, så han är nog lite svårfödd. (Köpte han oktober förra året så känner honom inte riktigt när och om han faller ur igen).

Vill ha tips och tankar vad jag kan ge för foder för att "smörj" tarmen och hålla hullet samt ge liten giva av då ensilaget mest troligt täcker allt detta år också.

Tack för alla tankar!
 
Någon Mash?:) Jag blandar övriga kraftfoder till min unghäst med krafft sensitive mash. Bra smörj för magen och smakligt.
 
Jag blandar också mineralerna med krafft sensitive mash, bara för att han ska få i sig kalk och mineraler. Min häst är inte så förtjust i betfor, vanligt kli äter han inte alls, så jag gissar att det är "äppelpressmassan" och vad det nu är mer i mashen som gör grejen för min häst. Om han sedan faller ur i vinter igen så kommer jag lägga till lucern och inte öka mashen, lucernen ger ju mer protein (vilket jag vill öka i pälssättningstider).
 
Har en unghäst på 4 år. Han ska gå på lösdrift till vintern med fri tillgång på ensilage och halm. Det har tidigare år varit riktigt bra ensilage med högt proteinvärde. De går 7 unghästar i lösdriften så de rör sig en del och stor kuperad hage.

Förra året behövde jag bara komplettera med lite vitaminer-mineraler då ensilaget täckte allt enligt analysen, men mot slutet av mars fodra jag upp med grönpellets då han tappa en del vid pälsbyte.

Vill ge något foder de dagar han rids (4-5 dagar i veckan) för att blanda vintaminer-mineraler i och förebygga att han tappar detta året oxå vid pälsbyte.

Just nu står han på bete men rids och är inte tjock men lite rund, jämfört med de andra som är ordentligt tjocka, så han är nog lite svårfödd. (Köpte han oktober förra året så känner honom inte riktigt när och om han faller ur igen).

Vill ha tips och tankar vad jag kan ge för foder för att "smörj" tarmen och hålla hullet samt ge liten giva av då ensilaget mest troligt täcker allt detta år också.

Tack för alla tankar!
Pelletterade mineraler kanske? Ingen av mina hästar har ratat Vitafor i pelletsform (jag minns bara inte vilken sort det är jag brukar köpa)
Inför pälsbytet kan du kanske ge något mer i tillskott.

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med att smörja tarmen?
Betfor är fiberrikt och bra.

Det behöver inte vara allehanda färdiga blandningar med fina namn, tjusiga säckar och flashig marknadsföring för att vara bra för hästar. Det enkla kan vara minst lika bra...
 
Betfiber? (tex speedibeet).
Linklipellets ger jag nu till min ena för att han ska äta upp sina pulvermineraler (biopromin). Det är linfrö+vetekli+kalk i pelletsform.
Lusern?
 
Pelletterade mineraler kanske? Ingen av mina hästar har ratat Vitafor i pelletsform (jag minns bara inte vilken sort det är jag brukar köpa)
Inför pälsbytet kan du kanske ge något mer i tillskott.

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med att smörja tarmen?
Betfor är fiberrikt och bra.

Det behöver inte vara allehanda färdiga blandningar med fina namn, tjusiga säckar och flashig marknadsföring för att vara bra för hästar. Det enkla kan vara minst lika bra...
Tänker så jag ev kan förebygga kolik eller förstoppning. Fodrar helst med enkla "rena" foder och blandar själv, men när det troligen inte behövs så mycket tänkte jag av ren lathet att ta något som innehåller lite av varje så jag inte behöver pytsa så mycket. Ger gärna lite betfor, men finns annat liknande som ger lite annat vore det inte fel heller. Tack för svar
 
Jag blandar också mineralerna med krafft sensitive mash, bara för att han ska få i sig kalk och mineraler. Min häst är inte så förtjust i betfor, vanligt kli äter han inte alls, så jag gissar att det är "äppelpressmassan" och vad det nu är mer i mashen som gör grejen för min häst. Om han sedan faller ur i vinter igen så kommer jag lägga till lucern och inte öka mashen, lucernen ger ju mer protein (vilket jag vill öka i pälssättningstider).
Har tillgång till grönpellets (pelleterat pressat fint gräs) som är väldigt proteinrikt, fyller på med det sen vinter tänkte jag. Ska titta på detta foder. Tack så mycket .
 
Pavo slobber mash. Alla hästar jag vet älskar denna gröten. Man kan ge den ett par gr i veckan som förebyggande för kolik tex.
Innehåller linfrö och gör även dem snygga i pälsen ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 678
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 712
Senast: Shixle
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 146
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
2 914
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp