Bukefalos 28 år!

Tips på hur jag ska förbättra lösdrift

H

Honeypixie

Jag har efter tjugo år som hästälskare bestämt mig för att skaffa min första häst! En fördel med att ha väntat så länge är ju att det numera finns den här fantastiska uppfinningen som kallas internet, där man kan få tips och svar på en massa frågor! :bow:

Min häst ska få gå på lösdrift hos min granne, och förutsättningarna finns för att det ska funka mycket bra: Hagen är stor och fin, ej lerig och med gott om skugga. De har en fin ligghall och tillgång till boxar i stall vid behov. Jag skulle dock vilja göra en del förbättringar innan min häst flyttar in:

Grannens hästar blir i dagsläget utfodrade direkt på backen. Det finns dock en "pall", ser lite ut som en lastpall, där höet skulle kunna läggas för att komma upp från marken. Jag funderar på att bygga en foderhäck. Tips på hur jag ska göra? Jag tänker att det kan vara bra med tak över.

Sen till vattnet; idag får hästarna vatten i plastbaljor, och vintertid blir det att knacka hål och avlägsna is flera gånger per dag. Thermobar verkar ju rätt dyrt, men kanske en värd investering? Andra förslag?

Eftersom jag bor långt norrut, med snö halva året, så känns det här som rätt viktiga grejer för att avlasta för mig och göra det så trivsamt som möjligt för min häst.

Mer om utfodring: Grannen utfodrar sina hästar två gånger per dag. Borde det ske oftare? Eller är det ok så länge hästarna är vid gott hull och hushåller med maten över dygnet?

En helt annan grej: Har tänkt göra en paddock på ängen bakom mitt hus. Här har jag också en del frågor som rör den kalla årstiden: Hur håller jag underlaget ok för ridning under de månader då det blir snö och is? Hur bra är det att salta? Har förstått att det medför risk för mugg om man rider på saltat underlag, eller är det lugnt om det bara tvättas av efteråt? Andra tips på hur jag håller underlaget ridvänligt?

Har tusen funderingar!
 
Sv: Tips på hur jag ska förbättra lösdrift

Kom på en sak till: Jag skulle behöva nån form av belysning i paddocken. Kom spontant att tänka på om man skulle kunna använda solcells-lampor, som laddas av solljuset under dagen och sen lyser när det blir mörkt? De kanske inte har så bra effekt i Västerbotten i december, med några få timmar av dagsljus per dygn, men en energisnål lösning som inte kväver att jag drar kablar... Vad tror ni? Andra förslag?
 
Sv: Tips på hur jag ska förbättra lösdrift

Det finns ingen anledning att böka med tak på foderhäcken, vatten skadar inte fodret sålänge det kan torka. Dvs ligger på en pall eller liknande så att vattnet kan rinna bort. Den bästa byggda foderhäcken jag hittills sätt är foderlådor byggda av lastpallar och pallkragar. 2 kragar på 1 lastpall räcker åt en hel dags foder åt 1-2 hästar. De är flyttbara (men man bör vara 2), billiga att tillverka, håller fodret rent och hästarna kan inte skada sig på dem. De håller ca 1-2 säsonger, sen måste de bytas ut om man inte använder sjöpall som är gjord av plast. Träet ruttnar efter 2 vintrar.

Materialet är lätt att få tag i, de är lätta att tillverka och lätta att laga om de skulle gå sönder. Hästarna får sin mat på marknivå vilket är det bästa för deras hälsa och tänder.

Thermobar har vi. Ypperligt. Men det blir en tunn hinna av is även på dem som hästarna dock själva kan ta sönder utan problem. En del gör hemmagjorda uppvärmda kar, vilket säkert funkar bra. Jag avråder från uppvärmda vattenkoppar. Har dåliga erfarenheter av såna - för hög värme = bakterietillväxt i vattnet = hästarna vägrade dricka av det och gick törstiga hela dagarna.

Vi fodrar 1-2 ggr/dag. Det behövs inte mer sålänge maten räcker över hela dygnet. De bör inte gå utan mat för långa stunder.

Ang paddocken kan jag inte ge några bra svar. Genom att hålla banan torr så håller du den fri från att frysa. Det gör du genom bra dränering eller tak. På min ridskola red vi alltid på utebana, den underhöll de genom att harva ofta och använda den mycket så att den trampades upp hela tiden. Men det kan man inte göra med 1 häst och även där fick vi ibland vara ute i en hage eller liknande vissa perioder. Ett tips är att undvika att rida på banan när det snöat på den. Hästen packar snön med sina hovtramp och sen blir det is längs spåret. Har du tillgång till en gräsäng eller liknande så använd den när det är snö, och banan när det är barmark och inte för hårt.
 
Sv: Tips på hur jag ska förbättra lösdrift

tintilar>

Tack för jättebra svar! Pallar och pallkragar har jag i ladugården, så där har jag ju en smidig lösning! Ska göra min paddock eller ridbana på en äng, så då kanske det är bäst att behålla gräset som underlag med tanke på ridning vintertid. Kanske bäst att bara jämna till underlaget där det finns behov.

Hur gör man hemmagjorda uppvärmda kar?

Hur dränerar jag? Är total nybörjare på sånt här...
 
Sv: Tips på hur jag ska förbättra lösdrift

Jag är gärna med på ett hörn eftersom jag är i samma sits! Bygger lösdrift och funderar en del på fodringen och vattnandet. Det som vi tänkt ut hittills är att vi ska använda badkar även i vinter. Min sambo som är elmontör har nån ide om att sätta nå kablar runt så att det inte fryser. Kan återkomma när han kommit hem och förklarat närmare! ;)

Fodringen ska ske på en grusad plats i nå sorts foderhäckar. Finns nån gammal tråd där det fanns bra ideer!

Det där med solceller för upplysning av paddock funderade jag själv på men sambon sa att de lyser för dåligt, åtm. de jag tänkte på.
 
Sv: Tips på hur jag ska förbättra lösdrift

Lindon>

Ja förklara gärna hur ni ska gå tillväga med badkaret när du vet!

Jag surfade runt och kollade på detta med solcellslampor, och enligt ett test som DN gjort så var de från Rusta och Jula bäst. Testet var dock några år gammalt... Man kan kanske inte räkna med någon superbra belysning, men eftersom lampor att lysa upp en paddock med ändå bör stå mer exponerade för solen än solcellslampor i trädgårdar (ofta intill buskar och växter...) så lär de ju ändå tillgodogöra sig solljuset rätt bra. Det verkar som att de inte gör så stor nytta från början av december och sedan januari ut, men jag är ändå inne på att testa den här lösningen. Energisnålt och enkelt!
 
Sv: Tips på hur jag ska förbättra lösdrift

Nackdelen med gräsbana är att den lätt blir blöt och hal på våren/hösten när marken är känslig. Då är en grusbana bäst. Men man får helt enkelt anpassa sin ridning lite. :) Har dui möjlighet att ha 2 platser att använda som bana så är det bra att kunna byta mellan dem. Om den ena blivit isig kanske den andra är ren. Om en börjar bli lerig kanske den andra har återhämtat sig. Den ena kan man rida på när det snö, den andra när det är barmark. :)

Tyvärr vet jag inte hur man bygger en hemmagjord thermobar på ett schysst sätt. Spekulerade litegrann tidigare och en lösning som ngn hade var en lite mindre balja som man ställt i en stor balja. Runt den lilla baljan hade man fäst en sorts värmeslinga (finns säkert olika) och kopplat in. Den tror jag att man byggt igen så att det inte kom in snö/nyfikna hästmular mellan baljorna. Denna fäste man i ett träd eller liknande så att hästarna inte kunde dra iväg med/välta den.

Det som du troligen behöver om du ska ha en thermobar av ngt slag är el. Ett bilbatteri som man byter ut dagligen kanske går men jag är osäker. Inget man ska räkna med om man inte är helt 100 iaf.

En annan tanke som jag hade var att man skulle sätta ner en pump i tunnan. Så att vattnet cirkulerar och därav inte fryser. Men då tror jag inte att man kan riskera att tunnan blir tom. Är osäker men det får man kolla isf. Pumpar som man har till dammar finns att köpa till ok pris, som håller vintertid. Men har inte hört talas om ngn som använt denna lösning. Det var ett alternativ jag funderade på att prova.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på hur jag ska förbättra lösdrift

Jag har helt underbara foderbord som min sambo byggt, en åt varje häst och sen ska geten och fåret få en åxå, det är med tak och det är suverän eftersom iaf inte mina uppskattar att äta hö eller hösilage som det är massa snö på.
Kan se om jag lyckas få in nån bild senare.

Vart i Umeå är det du bor förresten? :D
 
Sv: Tips på hur jag ska förbättra lösdrift

Jag har helt underbara foderbord som min sambo byggt, en åt varje häst och sen ska geten och fåret få en åxå, det är med tak och det är suverän eftersom iaf inte mina uppskattar att äta hö eller hösilage som det är massa snö på.
Kan se om jag lyckas få in nån bild senare.

Vart i Umeå är det du bor förresten? :D

Vore schysst med bild! Jag bor i Norrmjöle. Du då?
 
Sv: Tips på hur jag ska förbättra lösdrift

tintilar>

Fler bra tips, tack! Kom på att förutom ängen intill huset så finns det ett stort grustag bortanför den där jag säkert kan rida när underlaget är bättre där. Är så himla peppad, verkar som att jag har bra förutsättningar på alla sätt!

Återstår bara att fixa detta med vattnet då, även om det inte är livsnödvändigt!

Ska kolla upp det där med pump, låter ju vettigt om det är ofarligt för hästarna.
 
Sv: Tips på hur jag ska förbättra lösdrift

Vill bara sätta in en bild på mina "kommande" foderhäckar!

Nu ska jag såga av "hyllplanen" som är där inne. så de bara blir en stor galler kartong! :)
efter de ska jag ha en planka eller plårgrej i mitten somlångre ner går mot sidorna, så de blir om ett uppochner vänt "Y" så att maten inte samlas i mitten när de börjar sina lite. Bra för hästar som blir tjocka men som ändå ska ha grovfoder hela tiden, (typ alla hästar) :) min häst e skadad och ska stå i en lite mindre hage i den vanliga hagen så han inte blir ensam, så nu ska han få denna så han har å pyssla med på dagarna att få ut denna maten.. de blir inte lika mkt spill och man kan bara lägga en planka uppe på om vädergudarna är emot oss :)

8816_133177347381_655237381_3045745_232555_n.jpg


nu vet ja inte om de kommer att funka, men de borde de göra, jag gör ett försök iaf!
//jonas
 
Sv: Tips på hur jag ska förbättra lösdrift

Kreativt! Kul att se så många olika lösningar.

Jag är tokpeppad just nu: Gick bort till sandtaget några hundra meter in i skogen längs en grusväg från mitt hus. Det var kanske den mest perfekta ridbana man kan tänka sig, när jag nu såg den med de ögonen: En stor rektangelformad yta där vilken häst som helst lätt skulle kunna sträcka ut sig i samtliga gångarter, fint inramad av skog och inga störande moment i sikte. Underlaget är supermjukt, utan att vara lerigt, och borde vara helt perfekt för en oskodd häst (det visar sig om min framtida häst behöver skor eller inte). Hur som helst, väldigt kul!
 
Sv: Tips på hur jag ska förbättra lösdrift

Bole har en helt ok värmebalja som är lite billigare i inköp än Thermobaren. Skillnaden är att Bolen inte har termostat. Men vi har en sån, funkar helt ok! Kan rekomendera.

Hästarna behöver inte hö oftare än två ggr dag om höt räcker hela dagen. Vi har gjort det enkelt för oss och ger hösilage. Vi rullar in en bal och skär upp plasten högt upp, så att säga. Funkar bra och hästarna har fri tillgång, blir aldrig utan.

Norrland
 
Sv: Tips på hur jag ska förbättra lösdrift

Men den på boles var på 65 liter... e de inte lite lite? jag vet inte, vet inte hur stort vattenkärl ja har nu men de räcker ett dygn eller? såklart beroende på hur många hästar man har då men...
 
Sv: Tips på hur jag ska förbättra lösdrift

Vi har haft tre hästar. Då räcker Bolens ungefär ett dygn, ja. Så man får fylla på varje dag. Men de stallas in nattetid på vintern.

Norrland
 
Sv: Tips på hur jag ska förbättra lösdrift

Hej hej, hittade en skruttig bild tagen me reservmobilen men man ser ju lite iaf?
29312162.jpg


Dom är ruggigt bra dom där foderborden, det får plats minst 3 torrhöbalar (om man skulle vilja lägga in så många) Samt hösilage som räcker i två dagar.
Tycker det är bättre att ha det sådär för då har man möjlighet att verkligen kolla igenom det man ger hästen så det itne är dåligt :)

Jag bor i Gräsmyr :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 318
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 898
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Efter den här regniga och leriga hösten börjar jag känna mig smått desperat. Jag har min häst uppstallad på en jättebra lösdrift. Den...
Svar
16
· Visningar
3 966
Senast: ylvalill
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 704
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp