tips på lämpliga småbarnsfilmer önskas!

Status
Stängd för vidare inlägg.

ameo

Trådstartare
Moderator
Hemska ameo sätter ibland äldsta dottern framför tvn med en bra film, medan de andra två barnen sover middag, för att kunna få något gjort ostört... :angel: (nej, jag tycker inte att det är idealiskt, men man kan int elltid följa isna principiper... :p)
Men de få filmer vi har börjar bli lite tjatiga, även om dottern fortfarande gärna tittar på dem.
Jag skulle dock vilja ha tips på filmer som är BRA för småbarn, dvs enkel grafik, inga snabba bildväxlingar, inte en massa pang-pang osv. Och naturligtvis en barnvänlig story...
De filmer vi har nu är
Nalle Puh (1 gammal)
Bamse (synd att det bara finns 3...)
Barbapapa (4 nyproducerade + en gammal - suveräna för barnen, men just nu vill hon inte se dem...)
Dumbo (gränsfall om den är lämplig än, men maken introducerade den utan att tänka, har inte ens sett den själv :angel: och hon gillar den i alla fall.)
Har även en 5 myror är fler än 4 elefanter, fast hon är i minsta laget för att uppskatta den fullt ut, än... Ska dock fylla på "lagret" med de andra två som finns också.

Hurdana är Babarfilmerna? De är ju lätta att få tag i och billiga, men jag vet inget om dem...
Har Ni några andra tips på lämpliga småbarnsfilmer?
 
Sv: tips på lämpliga småbarnsfilmer önskas!

Min son är visserligen 5 år men en klar favorit hos honom när han var mindre var *urk* Teletubbies.

Mumintrollen tycker jag är enkla och bra filmer att titta på med.
 
Sv: tips på lämpliga småbarnsfilmer önskas!

Vet inte vilken ålder du är i men jag har upptäckt att när vi får besök av barn i alla åldrar, 0-10 år så är det alltid någon som vill se Teletubbies.

Är ganska less på den själv eftersom det var dotterns favorit när hon var mindre.
Saltkråkan är också gångbar bland alla barn i släkten.
Nicke och Nilla om dom tycker om att sjunga och dansa.

Har inte så många filmer och eftersom vi renoverar och sällan har tid så är TV:n på kanske 2 timmar i veckan här hos oss. Det kan gå två veckor mellan de gånger som dottern ser på Bolibompa.

När min styvbror hörde det tyckte han att jag var hemsk som inte slog på det så hon missade det men varför i hela fridens dagar ska barn titta på TV varje dag?

Men jag håller med om att det är oslagbart om man måste få saker gjorda ostört! ;-)
 
Sv: tips på lämpliga småbarnsfilmer önskas!

Min son har aldrig gillat Teletubbies av någon anledning.

Mumin är en favorit hos oss, de talar långsamt och tydligt och det händer inte så fort där även om det kan vara litet skrämmande ibland, hattifnattarna var pojken rädd för då han var 3-4 år.

Jag köpte endel VHS-barnfilmer på utförsäljning förra sommaren. Köpte Harry Potter, Babe och några gamla Kalle Anka. Favoriten alla kategorier blev den med Piff och Puff. Sällan har jag hört ungen (6 år då) skratta så mycket åt en video. Det är så roligt då Piff och Puff lurar Kalle Anka hela tiden.

Filmerna är väl gjorda på 50-talet men kvalitet står sig….
 
Sv: tips på lämpliga småbarnsfilmer önskas!

Hur gammal är hon? (sorry jag har ingen koll :) )
Teletubbies-älskade sonen som liten
Bananer i Pyjamas-är lite tramsiga men inte våldsamma i alla fall
Trillingarna-väldigt pedagogiska och passar lite äldre barn som passerat Teletubbies
Alfons Åberg-vet inte om dom finns fortfrande, sonen ärvde efter sin sysslig
Nalle Puh-brukar finns billiga lite varstans
 
Sv: tips på lämpliga småbarnsfilmer önskas!

Min son gillar byggare Bob. Det gör även hans kusin som är tjej. Tecknade Pippi går också hem.

Annars är det Nalle Puh som han kollar på.

Ardnaxela - som också sätter barnet framför TV'n en stund på kvällen för att få nåt gjort. :)
 
Sv: tips på lämpliga småbarnsfilmer önskas!

*Teletubbies (som vuxen tycker man att det är pest, men mina barn har gillat det)
*Abrakadabra (Doris och Gösta från barnprogrammen på SVT1, den är ju inte tecknad men både mina barn och barnen på förskolan gillar den här filmen)
*Alfons Åberg
*Anki och Pytte (inte heller tecknad, men min son skrattar sig fördärvad åt detta)
 
Sv: tips på lämpliga småbarnsfilmer önskas!

De flesta Astrid Lindgrens filmerna är väl helt ok för barn att se själva. Annars får du göra som min ekonomiska moder, hon spelade in tecknade Disney kortfilmer på video.

Jenny
 
Sv: tips på lämpliga småbarnsfilmer önskas!

Principer är till för att brytas.... Usch för föräldrar som använder TVn som barnvakt.

Ganska länge höll vi på detta, nog mer för att dottern inte tyckte det var roligt att titta på TV :-) fast efter 4-års ålder äääälskar jag min barnvakt TV:n.
Inköpande av Boxer med hårddisk var det bästa jag någonsinn köpt. Den har skänkt mig så mycket frid och egen tid utanför TV :)

SVTs barnkanal är kanon på fm om du kan få någon att spela in. Inget våld och hyftas pedagogiska program. De flesta går ut på att man får det roligare om man är en bra kamrat och är snäll. Lite blandad kompott är det.
Vi har spelat in några timmar att ha när det krisar sig övriga tider.....
 
Sv: tips på lämpliga småbarnsfilmer önskas!

Tecknade Karlsson på Taket älskar Lucas. Han tittade gärna på Nemo ett tag (dock flera ggr med vuxet sällskap först) och även Monsters Inc (samma där). Pippi på rymmen är en höjdare och Emil tittar han gärna på.

Dessvärre har han nu börjat kunna få på TVn själv och vet att Jetix är på 6an på fjärrkontrollen, så nu sitter han och tittar på Digimon, Hyper Monkey----- Go - nånting, och andra skitprogram.
 
Sv: tips på lämpliga småbarnsfilmer önskas!

Mina gillar Nalle Puh, Babe och så givetvis Lejonkungen är återigen en film som de bara SKA se.
 
Sv: tips på lämpliga småbarnsfilmer önskas!

Usch nej bojkotta Karlsson... han är ju så hemsk och elak :crazy: ;)
Min son gillar oxå Karlsson.. går inte att få honom att inse att Karlsson är dum :smirk:
Annars är toy story och tigers film två favoriter. Shrek är också en höjdare.
 
Sv: tips på lämpliga småbarnsfilmer önskas!

babar är ju bäst helt klart. Lite som Bamse fast en elefant ;)

sen funkar ju astrid lindgren. (Karlsson på taket tycker jag däremot inte om. Inte när jag var liten och inte nu. Han är taskig och ser läskig ut)
 
Sv: tips på lämpliga småbarnsfilmer önskas!

Då ska jag försöka sammanfatta era svar litegrann.. :D

Först: stora dottern är nu 3½.

Mumin - hade jag ju helt glömt bort! :bow: Det ser vi på då och då på Tv... Några såna filmer ska jag helt klart köpa!
Teletubbies - händer det att vi tittar på ibland - på engelska på BBC Prime! Och hon är måttligt road av dem... SÅ det hoppar vi nog över (och jag slipper lida också :p)
Nicke o Nilla - vill hon inte se och är kanske lite fö rliten för det än...
Astrid Lindgren - filmerna är kanske inte direkt olämpliga, men jag tror att de får vänta lite ändå, tills hon förstår dem lite mer. Vi har en tecknad Pippi och en "vanlig också, när jag tänker efter, men det känns inte riktigt som det är rätt åldersgrupp på dem. Lite senare kanske.. :D För de är ju ändå klassiker, som man nästan MÅSTE visa barnen senare i livet!
Pingu - har vi på film och det visas även på tv ibland (Barnkanalen?), men hon vill inte se det...
Disney med Kalle Anka i spetsen är ju ganska "våldsamma" filmer faktiskt. Inte när de är lite större, men för så här små barn tycker jag att det är lite väl mycket...

Har väl fått med det mesta i alla fall...
Vi har barnkanalen och där är ju en del bra, periodvis. På morgnarna är det dock mest populärt med Nickelodeons "Nick jr" (rekommenderas!!) med väldigt pedagogiska program som är anpassade för just hennes åldersgrupp! :D :bow: Dora är definitivt en favorit just nu, mkt pedagogiskt osm dessutom blandar in lite engelska - så nu kan hon räkna till 5 på engelska också! :D :p
Vi har även fått Disneychannel härom veckan. Men jag har inte orkat luska ut hur man gör för att spela in video från satellitkanalerna, man måste väl ställa in både videon och dekodern, tror jag, va?
 
Sv: tips på lämpliga småbarnsfilmer önskas!

Jag har tre videofilmer med Beatrix Potters sagor, de med små möss och igelkottar, de brukar vara populära hos de små.
Saltkråkan gillar barn väldigt tidigt tycker jag, kanske kan de identifiera sig med rollerna?
Beppe Wolgers godnattstunder gillar småbarn.
 
Sv: tips på lämpliga småbarnsfilmer önskas!

Lilla röda traktorn? Heter det så, känns iaf rätt lagom snällt sådär.

Brum är ju också bra för yngre barn tycker jag.

Pelle Svanslös, de äldre tecknade filmerna, bara inte Måns känns för elak?

Pettson och Findus, min son har avgudat dem :)

Eller varför inte.... vilse i pannkakan? ;)
 
Sv: tips på lämpliga småbarnsfilmer önskas!

Lilla röda traktorn - känns som en kopia av Tractor Tom som vi ser varje morgon... :p
Men pettson o Findus hade jag glömt, ska se om jag hittar nåt sånt till dem..

Vilse i pannkakan, FINNS det på video???
*ameo tyckte faktiskt att det var BRA när hon själv såg det som barn :p*
 
Sv: tips på lämpliga småbarnsfilmer önskas!

Jag har faktiskt ingen aning om det finns eller ej... kommer dock inte ihåg riktigt vad jag tyckte om det.... dock känner jag inte att Staffan Westerberg på något vis bär ansvaret för min barndom *s*
 
Sv: tips på lämpliga småbarnsfilmer önskas!

Finns det nån som faktiskt fattade vad Vilse i pannkakan handlade om :D ???

Jo Pettson och Findus glömde jag, dom gillas hos oss också! Jag tror att det är så att pojken känner igen sig i dem, vi har också rött hus och vedbod och hagar runt huset....

Sen finns det en alldeles underbar barnfilm som heter "Den otroliga vandringen" som handlar om en katt och två hundar som ger sig ut att söka efter den ena hundens husse. Den ena hunden är en boxer och den andra en golden retriever. På svenska gör Martin Timell boxerns röst. Min son ääääälskar den filmen, kan replikerna nästan utantill.... Lämplig typ från 5-6 år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Är begonia farlig för katter?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp