Bukefalos 28 år!

Tips på Natural horsemanship böcker...

JessicaM

Trådstartare
Har ni några tips på nh böcker ni tycker är mycket läsvärdiga?

Skulle vilja ha en bok som är mer rak på sak, inte fumlig. Som skriver tydligt hur man ska gå till väga för olika saker.

Kom med massa tips :bow:
 
Sv: Tips på Natural horsemanship böcker...

Ett hett tips är att hitta en duktig NH-tränare i närheten som kan visa hur man gör på plats. :)

Det finns olika metoder som funkar olika bra på olika hästar. Det gäller att hitta det som funkar bäst för sig och sin häst.

Hur pass mycket handbok det är vet jag inte, men jag tycker väldigt mycket om Monty Roberts böcker. Från mina händer till dina är tydlig och i min mening lätt att förstå.
Gå till närmsta bibbla så kan du få med dig mängder böcker hem att läsa i och själv bilda dig en uppfattning om utan att ruinera dig.
 
Sv: Tips på Natural horsemanship böcker...

Jag tycker det är väldigt lätt att missuppfatta i böcker så jag ser hellre på film. Där ser man allt som görs.

Rekomenderar: Horsenality och 7 games med Pat Parelli samt Motivera din häst med Ellen Ofstad
 
Sv: Tips på Natural horsemanship böcker...

Jag rekomenderar Sven Forsströms böcker varmt, eller ännu bättre gå någon av hans kurser!

Om du tycker böcker är dyra och vill veta vad du får för pengarna glöm inte att kolla om ditt bibliotek har några av böckerna du är intresserad av, min lilla bibbla har rätt så mycket hästböcker och däribland flera av Sven Forsström. :bump:

Boktips:
Tala hästarnas språk
Horsemanship i praktiken
Horsemanship - Från grunden
Av Sven Forsström och Inger Lantz
 
Sv: Tips på Natural horsemanship böcker...

Jag tycker att Kelly Marks böcker är väldigt jordnära och rakt på sak. Vet att åtminstone Perfect Manners har översatts till svenska som Perfekt uppförande.

Sen tycker jag att Mark Rashid är helt fantastisk, två av hans böcker är översatta som “Mannen som tar hansyn till hastar” och "En bra hast har aldrig fel farg”. Han skriver mer filosofiskt men jag tycker man lär sig så otroligt mycket av hans historier, de fick mig att tänka till hemskt mycket.

(Parelli tycker jag personligen (OBS enbart en åsikt :crazy:) har blivit kommersiell bortom löjlighetens gräns, nu handlar det om att skapa "program" och filmer mm för att tjäna pengar och jag tycker inte det är så värst trovärdigt alla gånger.)
 
Sv: Tips på Natural horsemanship böcker...

Från ryttare till häst Kroppsspråk som kommunikation av Gitte V . Naldal
Där står det lite olika övningar samt hur hästen kan reagera och vad du gör då osv.
 
Sv: Tips på Natural horsemanship böcker...

fast det är ju just där som allting kan gå så fel... Att hantera olika typer av hästar är allt annat än svart på vitt, en riktigt dominant häst måste man kanske "tillrättavisa" på ett helt annat sätt än en rädd häst till exempel... därför är nog de flesta böcker lite röriga just eftersom det inte finns något enkelt sätt att förklara, eller åtminstone finns det ofta många olika nyanser i hur man ska framföra samma budskap till olika hästar... Jag rekommenderar också i första hand någon duktig person som kan titta på just ditt och hästens samspel och avgöra utifrån det vad ni behöver hjälp med! Sedan finns det ju självklart en hel del böcker som kan ge inspiration, tänkte främst på hempflings hästens själ som beskriver lite olika typer av hästar...
 

Liknande trådar

Kultur Jag skulle vilja ha tips på intressanta böcker. Att titta på en film/serie på en skärm ger en viss tillfredsställelse, men jag är i...
Svar
6
· Visningar
486
Senast: Yeah but
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
856
Senast: Rosett
·
L
Hundträning Hej! Jag skulle vilja ha tips på dom BÄSTA hund böckerna som ni vet! Som är om grund träning och så. Alltså tillexempel hur man får en...
2
Svar
25
· Visningar
2 215
Senast: Motacilla
·
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 670
Senast: Butros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp