Bukefalos 28 år!

Tips på nyårsmeny för många gäster!

MalinJ

Trådstartare
Vi blir 30 personer på nyår och jag har lite idétorka angående menyn... Jag vill att det ska vara enkelt men ändå lite lyxigt och jag vill gärna kunna förbereda så mycket som möjligt i förväg.

Förra året körde vi lite småplock till förrätt, helstekt oxfilé, potatisgratäng och kantarellsås till varmrätt och glass med bär och hemgjord chokladsås till dessert. Enkelt och bra och jag har varit inne på något liknande i år också eftersom det är smidigt när man är många, men det känns lite tråkigt att bjuda på samma mat två år i rad.

Skulle bli jätteglad över förslag på andra enkla menyer! :laugh:
 
Sv: Tips på nyårsmeny för många gäster!

Hummersoppa och panacotta funkar ju bra men plankstek till 30 personer blir nog inte så lätt att få ihop. ;)
 
Sv: Tips på nyårsmeny för många gäster!

mja det beror ju på. duchessmos är ju ganska smidigt att tillverka och det kan man lägga i strängar på en plåt och bränna av i ugnen, jag hade tagit oxfilé som jag helstekt i ugnen osv. osv. Fast det är klart för mig är den ultimata fest maten potatisgratäng. Det är något av det absolut bästa jag vet
 
Sv: Tips på nyårsmeny för många gäster!

Exet uppfann en rätt som gjorde succe på middagar och som är ganska enkel att göra i storformat.

Stek fläskfilé i skivor. Lägg ut i en ugnsform. Täck med ett lager sparrisbitar. Trattkantarellstuvning över och massor av ost. Gratinera i ugn.

Vi körde klyftpotatis till men det funkar säkert lika bra med vilken potatis som helst.
 
Sv: Tips på nyårsmeny för många gäster!

Vi brukar bjuda på fläskfile som skärs i skivor. Förstek dem lite i stekpanna, lägg sedan i en ungsform och klicka på pesto på varje skiva. Sedan in i ugnen tills det är genomstekt :) Gott och enkelt!
 
Sv: Tips på nyårsmeny för många gäster!

Rostbiff kan du ju göra dagen innan sedan kan man ju ha hasselbackspotatis till om ni vill ha lite omväxling, den kan ni ju också göra i förväg.

Eller dubbelmarinerad oxfile (recept på google :D) den ska ju också serveras kall och utmärkt när man är många och inte vill stå och passa maten.
 

Liknande trådar

Äldre Jag och sambon ska bjuda hem några vänner på middag och tänkte då servera småplock med olika skaldjur till förrätt samt helstekt vilt...
2
Svar
28
· Visningar
8 917
Senast: fryckan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp