Tips på fräsch efterrätt?

Shannado

Trådstartare
Jag och sambon ska bjuda hem några vänner på middag och tänkte då servera småplock med olika skaldjur till förrätt samt helstekt vilt med potatisgratäng och rödvinssås till varmrätt. Till efterrätt skulle jag ville servera nåt fräscht och inte så mastigt men ändå lite lyxigt (dvs inte bara typ fruktsallad och glass). Sambon önskar vit chokladmousse (en av få efterrätter han tycker om) men jag tycker det känns lite för sötsliskigt...? Har kikat på ett recept på mangomousse som verkar gott men har aldrig gjort det själv och hinner inte provlaga det innan.

Någon som har några bra tips?
 
Sv: Tips på fräsch efterrätt?

Kanske stekta äpplen till den vita chokladmoussen? Inget socker till äpplena eftersom moussen är söt så det räcker, men valfri kryddning. Klassisk kanel, ingefära och chili, kardemumma eller färsk mynta.
 
Sv: Tips på fräsch efterrätt?

Fryst citroncheesecake, eller med lime/citron. Gudomligt gott och friskt och fräscht :)
 
Sv: Tips på fräsch efterrätt?

Varför inte melon? Finns det någonting godare? Varför krångla till det när det enklaste är det godaste egentligen? Jag brukar köpa olika sorters meloner, tyvärr så är dom ju inte alltid bra så man får gissa. Fast en gång när jag kom fram till ett stort upplägg av honungsmeloner som jag just skulle hugga in på, så sa personalen som stod där att det var "som ägg från Alien"!? Då blir man ju lite tveksam! :D
 
Sv: Tips på fräsch efterrätt?

Vit chokladmousse med hallon tycker jag är riktigt gott, om det nu är vad sambon gillar så förstår jag inte varför ni kan servera det? Med hallon så bryter man av det där söta på ett väldigt bra sätt.
 
Sv: Tips på fräsch efterrätt?

Haha vilken kommentar:D

Kl
Istället för chokladsås kanske en liten chokladkaka, så får du in något "tuggit" också i efterrätten
 
Sv: Tips på fräsch efterrätt?

KL

Glass med frysta bär (gärna sura bär som lingon eller vinbär) och rikligt med het tjinuskissås :d
 
Sv: Tips på fräsch efterrätt?

Vit chokladmousse med hallon tycker jag är riktigt gott, om det nu är vad sambon gillar så förstår jag inte varför ni kan servera det? Med hallon så bryter man av det där söta på ett väldigt bra sätt.


Men det är ju helt orimligt att servera samma efterrätt varje gång bara för att sambon är kräsen. Som om han var ett barn som fyller år.

Säsongen talar väl snarare för att man gör en riktigt god paj eller kaka med äpplen eller päron? Jag skulle hellre servera något som knyter an till den svenska säsongen, än mango, så här på höstkanten.
 
Sv: Tips på fräsch efterrätt?

Key Lime Pie. Härligt syrlig, fräsch, snygg att se på och inte så "tung".

xn15.jpg


Min blev dekorerad med kiwi. För färgens skull.
 
Sv: Tips på fräsch efterrätt?

Men det är ju helt orimligt att servera samma efterrätt varje gång bara för att sambon är kräsen. Som om han var ett barn som fyller år.

Säsongen talar väl snarare för att man gör en riktigt god paj eller kaka med äpplen eller päron? Jag skulle hellre servera något som knyter an till den svenska säsongen, än mango, så här på höstkanten.

Fast inte uppfattade jag det som om de åt det varje gång? Utan att det var det han hade önskat den här gången, och ts tyckte att det kändes för sött? Alltså förslog jag att servera den med hallon eftersom det bryter av det söta. Våra hösthallon skördade vi nyss av så nog hör det till säsongen oxå.
 
Sv: Tips på fräsch efterrätt?

Jag och sambon ska bjuda hem några vänner på middag och tänkte då servera småplock med olika skaldjur till förrätt samt helstekt vilt med potatisgratäng och rödvinssås till varmrätt. Till efterrätt skulle jag ville servera nåt fräscht och inte så mastigt men ändå lite lyxigt (dvs inte bara typ fruktsallad och glass). Sambon önskar vit chokladmousse (en av få efterrätter han tycker om) men jag tycker det känns lite för sötsliskigt...? Har kikat på ett recept på mangomousse som verkar gott men har aldrig gjort det själv och hinner inte provlaga det innan.

Någon som har några bra tips?

Med tanke på den ganska mastiga varmrätten, så är klassikern creme brulee aldrig fel som söt avslutning. Den är som godast om man får en ganska minimal portion med rejält vaniljlyft och en riktigt knaprig karamellyta. Kräver dock att man kan börja arbeta i köket i god tid innan middagen. Inte för att det är arbetssamt - men det tar lite tid i ugnen.

creme_brulee1.jpg
 
Sv: Tips på fräsch efterrätt?

Gino i portionsformar, servera med en god vaniljglass :love:
Då får ju sambon sin vita choklad med. :D
 
Sv: Tips på fräsch efterrätt?

Fast inte såhär års väl, det ska ju vara jordgubbar i Gino, och det är knappast säsong för dem?

Jag röstar för något med äpplen, det passar ju bra temamässigt till varmrätten också. Vanilj- eller kardemummapannacotta med äppelkräm, t ex? Eller nötfyllda stekta äpplen med vaniljglass, eller äppelpaj.
 
Sv: Tips på fräsch efterrätt?

Jo? Senast i förrgår köpte jag hem fyra liter svenska jordgubbar. Och idag på ICA såg jag också att dom sålde.

Sen kan man ju göra "gino" fast byta ut något bär/frukt om man vill.
 
Sv: Tips på fräsch efterrätt?

Ja, det finns kanske att köpa, men nog är de bättre på sommaren. Gino är jättegott, men det är en väldigt somrig efterrätt tycker jag, roligare att ha något höstligt nu.
 

Liknande trådar

Äldre Tänkte bjuda vänner på middag i påsk - på lördag. Hinner inte förbereda någonting på fredag, så middagen skall vara lätt och snabb att...
Svar
8
· Visningar
1 232
Fritid Vi blir 30 personer på nyår och jag har lite idétorka angående menyn... Jag vill att det ska vara enkelt men ändå lite lyxigt och jag...
Svar
6
· Visningar
7 233
Senast: Scilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp