tips på övningar i skogen

L

Lina_kj

hejsan! jag undrar om det finns någon med lite tips på övningar som går å göra vid ridning i skogen å på grusväg. inspirationen har tagit semester :D å jag å hästen e trött på skänkelvikning från en sida av vägen till den andra. vore jätte kul om någon kunde skriva lite tips som gör ridning i skog å på väg lite roligare å lite nyttigare för hästen.
 
Sv: tips på övningar i skogen

Jag brukar rida rätt in i skogen om marken ser okej ut,då får hästen lyfta på benen :) Annars rida runt träd m.m
 
Sv: tips på övningar i skogen

Om jag rider själv på grusvägen så övar jag på övergångar och tempoväxlingar!
Det kan bli lite jobbigt om man har sällskap med.
 
Sv: tips på övningar i skogen

Vi brukar köra trädslalom med mycket skänkel. så att det blir lite mer fram/bakdelsvändarsteg. Om vi rider uppe på en otrafikerad väg brukar vi köra en övning som jag tycker e rätt bra eftersom min häst har lätt för att springa iväg lite fort om man inte jobbar med honom.
Så då lägger vi små volter i skritt på vägen och sen när volten e klar så sticker vi iväg, man kan köra vilket tempo man vill från lugn trav till galopp. Huvudsaken är att man får lite fart på det, han blir riktigt lydig för skänkeln samtidigt som man måste få ihop honom snabbt till nästa volt. Jag brukar variera längden på sträckan mellan volerna också.
Har även kört den här: Rid fram i valfri gångart och tempo, en halv volt så ni kommer åt andra hållet (då brukar han bli glad för han tror att vi ska hem!!:angel:) sen stanna och rygga, fortsätta volten så du kommer på rätt håll igen och iväg!:bump:
Jag tycker det blir lite roligare än bara vanliga tempoväxlingar. pållen verkar gilla de med!:D Gillar att jobba mycket med snabba övergångar, han blir så fin av de!!:love::love:
Annars e de ju bra för hästen att klättre, men lite svårt att hitta på nån kul övning av de.
 
Sv: tips på övningar i skogen

KL

Träd slalomtempo växlingar,ökningar m.m.,vfr inte träna lite från marken??
 
Sv: tips på övningar i skogen

jag brukar gå mitt inne skogen, försöka hitta nya "vägar" det gillar min häst! annars gillar jag att rida i ganska korta branta backar,älskar hur man känner hästen arbeta under en ;D

på grusvägar brukar jag mest träna galoppen, långsam, vanlig takt och riktigt hårt!
 
Sv: tips på övningar i skogen

Öppna, sluta, halter, tempoväxlingar, övergångar.....
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag ska hyra ponny från Skällsta ryttarcenter och undrar om ni har några tips på övningar jag kan göra eller saker jag kan...
Svar
3
· Visningar
1 056
Senast: EquusCaty
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 641
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 275
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp