Tips på period drama! (Serie)

Jaaa, och Seabiscuit och Min vän Flicka och International Velvet (National Velvet med Elizabeth Taylor är en klassiker)

Om vi nu är så elaka ;) och ger tips på filmer :D så finns ju också Hidalgo och Secretariat.

Plus att man har missat något om man inte sett Sophie Scholl :( jag grinade min igenom hela filmen och det jävliga är att det är sant.
 
Hahaha ni är för söta!! :p allt detta kan jag ju inte titta på! (Än)

Ska vi narrow it down to engelska period draman med starka kvinnliga karaktärer i fokus? ;) Som är serier. Minst 4 avsnitt! :D (allt av Jane Austen har jag redan sett + Jane Eyre.) och draman. Familje/kärleksdraman. Engelska, dvs brittiska. :D

(Någon nämnde Marco Polo :love: Nomnomnom. Vilken produktion! Men netflix kan ju sina saker.)
 
Krigets unga hjärtan (Unsere Mütter, unsere Väter på originalspråket tyska) fullkomligt älskade jag. Jag vill se om den men vet inte om mitt hjärta pallar det än; jag gick fullständigt upp i karaktärernas öden.

The Crimson Field som gick på SVT i höstas var OK men tyvärr lade BBC ner serien och jag hade gärna sett en andra säsong. Alldeles för många ouppklarade trådar störde mig lite när serien var över.
 
Ska vi narrow it down to engelska period draman med starka kvinnliga karaktärer i fokus? ;) Som är serier. Minst 4 avsnitt! :D (allt av Jane Austen har jag redan sett + Jane Eyre.) och draman. Familje/kärleksdraman. Engelska, dvs brittiska. :D

Inte för att jag sett alla som nämns, men om jag skulle välja en baserat på dina önskemål så rekommenderar jag The House of Eliot. Handlar om två systrar som efter sin pappas död förväntas sitta och vänta på bättre tider (läs: att bli gifta, men den ena är över trettio så hon är dömd att spendera livet som gammal ungmö av omgivningen). Istället tar de initiativ och inspirerade av utveckling ledd av tex Coco Chanel startar de ett modehus.

Serien är gjord på 90-talet och utspelar sig på 20-talet. Finns tre säsonger tror jag.

@MJLee - någon mer som minns Onedinlinjen! Min favorit nr 1 tror jag även om tidens tand märks tydligt. Men dialogen är fortfarande skitbra och serien har enligt mig en av de häftigaste kvinnliga karaktärerna någonsin i Elizabeth Onedin/Frazer/Fogarty.
 
Vet inte om någon skrivit den än, men upstairs downstairs finns som ny miniserie i 9 delar om man inte vill se den gamla från 70-talet
 
Hahaha ni är för söta!! :p allt detta kan jag ju inte titta på! (Än)

Ska vi narrow it down to engelska period draman med starka kvinnliga karaktärer i fokus? ;) Som är serier. Minst 4 avsnitt! :D (allt av Jane Austen har jag redan sett + Jane Eyre.) och draman. Familje/kärleksdraman. Engelska, dvs brittiska. :D

(Någon nämnde Marco Polo :love: Nomnomnom. Vilken produktion! Men netflix kan ju sina saker.)

Då lyfter jag upp The Paradise igen! Den stämmer in på allt och är jättebra! England, kommer inte ihåg exakt tid men tror det är iaf inom tidsspannet du skrev, stark kvinnlig huvudkaraktär, kärlek, bra skådespelare...

Från Wikipedia:
Den unga och ambitiösa Denise får en plats i det lyxiga varuhuset The Paradise och hon briljerar och imponerar redan från början med sitt nytänkande. Samtidigt finns det dem som har svårt för en ung, kreativ kvinna som inte är rädd för att visa framfötterna och som dessutom drar till sig chefens förälskade blickar, framförallt när han redan är ihopkopplad med en rik och viljestark arvtagerska i den lilla staden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp