Tips på "trix" !

YorkWann

Trådstartare
Har ni tips på lite svårare trix med hästar? Jag har tex gåt över pressening och draperat in hela honom i pressening, låtit en tor boll rulla under magen och mellan benen på honom.

Kan man göra nått kul med bildäck? Traktordäck? Kom med förslag! :)
 
Sv: Tips på "trix" !

Du kan säkert träna på att gå med hovarna i däcken eller så - men det kan nog orsaka en o annan skada om man inte är försiktig kanske?

Man kan spela "fotboll" med en pilatesboll.

Använd dig av paraplyn och fäll upp o ner.

Lär din häst ligga ner på beställning.....
 
Sv: Tips på "trix" !

Har "trixat" lite å lärt hästar å buga. Har nån bild på de på min sida här på buke.

Lätt och roligt! Baserat på förtroende mellan häst å människa, å ser snyggt ut :)
 
Sv: Tips på "trix" !

Finns masor av "trix"
lär honom att komma på inkallning, gå in lös i transporten, kunna backa honom på avstånd (med hjälp av röst och kropp då), rid med så lite utrustning som möjligt (börja med grimma, sedan halsring och till sist helt löst), gå upp på pallar, buga
 
Sv: Tips på "trix" !

Men tips på hur man börjar?

Rida utan nått är jag för feg för :o (Bara ridit i grimma till och från sommarhagen några gånger)

Transporten var en bra idè, tyvärr skulle inte det funka, då han inte får köras på transport.
 
Sv: Tips på "trix" !

gå upp på pallar var ju en bra idè med, men var hittar man sånt som håller?
 
Sv: Tips på "trix" !

Kasta bollar på hästen? Inga stora tunga självklart, det får inte göra ont på hästen. Unghästen jag skötte på ridskolan höll jag på och kastade skumgummibollar, äpplen, morötter och allt möjligt kul på :angel: Han tyckte det var jätteroligt :D Att kasta godis och prylar till / på hästen är dessutom en början till att lära dem apportera.
 
Sv: Tips på "trix" !

Om man bara har bildäck, och inga fälgar i, så kan man lära hästen ställa sig i dem. Inga skador här, de är ju mjuka, och ponnyn är in direkt försiktig :p

Lastpall brukar hästarna gilla! Ta bara en vanlig pall (ex EU-pall) och ev. förstärk med ett extra brädlager. De håller visserligen för rätt mycket ändå, men för att vara på den säkra sidan om man är tveksam.

Du har ju redan en boll att leka med, utveckla det! Spela fotboll är rolig variation till vardagsträningen.
 
Sv: Tips på "trix" !

tack för tipsen!

Lastpall brukar hästarna gilla! Ta bara en vanlig pall (ex EU-pall) och ev. förstärk med ett extra brädlager. De håller visserligen för rätt mycket ändå, men för att vara på den säkra sidan om man är tveksam.

Han väger ett ton. ;)
 
Sv: Tips på "trix" !

Om du har ett stort traktordäck utan fälg i så kan du testa att få hästen att stå med alla fyra i det! :)
(som ellas bergsget fast i ett däck)
 
Sv: Tips på "trix" !

Haha, ja då är det en annan femma!
Fast visserligen, vår nordsvensk väger nästan 700 kg (hon är tjock :p) och pallen höll för henne.. Man får förstärka mycket med brädor (pallen blir tung, tyvärr..) men sen ska det nog gå.
Om han inte blir för ambitiös och kastar sig över pallen förstås.

Hade varit supertufft att se en sån bautahäst spela fotboll! :D Eller spansk skritt, maffigt!
 
Sv: Tips på "trix" !

Kasta bollar på hästen? Inga stora tunga självklart, det får inte göra ont på hästen. Unghästen jag skötte på ridskolan höll jag på och kastade skumgummibollar, äpplen, morötter och allt möjligt kul på :angel: Han tyckte det var jätteroligt :D Att kasta godis och prylar till / på hästen är dessutom en början till att lära dem apportera.

Hur lär man en häst att apportera?
 
Sv: Tips på "trix" !

Jag har aldrig provat men du börjar väl med att lära hästen hålla saker i munnen, sen plocka upp dem från marken och när den kan det flyttar man de längre och längre ifrån. Men det gör det väl lite lättare om hästen är van vid att undersöka saker som kommer farande.
 
Sv: Tips på "trix" !

Du kan ju leka De sju lekarna med honom!
Du behöver inte hålla på med NH för att göra dom, de är jättebra för hästens lyhördhet och man märker tydlig skillnad efter ett tag.
Sedan kan du ju lära honom;
Buga, vacker hov, spansk skritt, yoga, bergsgeten, skaka på huvudet, nicka, lägga huvudet på sned, "piaff" (lär den lyfta alla fyra benen högt vid komando. Inte som vid spansk skritt att de kastar fram frambenen dock.), backa när du tar honom i svansen/knackar med spö på rumpan, att han håller sig nära dig när du har honom lös (löslongering), skicka in/backa in i transporten, apport, spela fotboll, gå med benen i kors (bra balansövning!), träna på att skicka över saker (ex. hinder och sedan komma direkt tillbaka till dig, även upp på stenar, broar, över diken m.m.), sedan om du kommit lite längre i din träning lära honom ligga och även senare sitta, skaka med svansen på komando, spinn/piruett med dig vid sidan om (det behöver ju inte vara så tjusigt som när de proffesionella gör det :p men att du kan säga åt honom att snurra runt medans du står "utanför" om du förstår? :))
Ja, ha bara lite fantasi :D Frågan återstår bara dig själv, hur långt vill du komma? :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
698
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
947
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 671
Senast: co-SMAD4
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp