Bukefalos 28 år!

Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte kommer jag väl undan med linssoppa tinad ur frysen även i denna veckas utmaning? Om jag syrar upp den och har i mer vitlök skulle den kunna passera som grekisk.:angel:


Jag tycks helt ha missat poängen med utmaningarna. Nyskapande? Tänka utanför boxen? Hm.

Poängen? Mest att få hjälp med lite inspiration för min del, behöver nya idéer.
 
Prova något nytt tänker jag. Få en anledning att kolla runt efter recept och prova något jag inte har lagat förr. Jag tänkte nog göra filodegspaj för det har jag aldrig gjort förut!
Det är så synd att du inte äter ost! Den vanligaste pajen är spanakopita, spenatpaj med filodeg och, dessvärre, feta ...
 
@athena_arabians
Man tar en kalkon och injecerar kryddor med en stor "sprutliknande grej" som man har kan kopa i snabbkopet. Sedan ser man till att kalkonen ar ordentligt tinad och avtorkad da vatten i den kokande oljan inte ar en "hit". Man tar helst jodnots olja eller palm olja for att fritera da alla oljor som kommer fran sad (fron) (raps, soja, majs, etc) inte ar sa bra som friterings olja.

Nar man friterar en kalkon sa satter man ner den i 176-190°C gradig olja sa att oljan ger en krisp yta pa kalkonen (eller vad man satter ner) snabbt sa att oljan inte tranger in i fageln utan kottet blir angkokat innifran och inte blir oljig och acklig. Friterad kalkon ar sa fantastiskt mor och fin. Definitivt det basta sattet att ata kalkon.

Jag har nu letat efter bilder som jag vet att jag har ... men kan inte hitta dom. Det behovs verkligen stadas i mina forad. Ge mig lite tid sa letar jag mer senare.

Har du något råd angående att grilla den? Särbon var ju så tråkig att han inte hade lust att köpa en massa olja :D Jag har tänkt att fylla den med äpplen, citron, lök, blandade örtkryddor, salt och peppar.
 
Häftigt att se dina bilder @hastflicka ! :up:

I tristess efter jobbet tänkta jag prova jiljeera-dryck, fick nämligen massa roliga indiska kryddgrejer av min lillasyster efter hennes utlandstermin där. Tvi vale! Undvik denna dryck om ni kan. Sätter hopp till matkryddorna istället, bland annat en sambar-blandning som jag ser fram emot att testa.
 
Fan vad fint! :up: Jag hade annars googlat fram recept på fakes, grekisk linssoppa, åt dig, men då struntar vi i det. Gigantes är trots allt det bästa man kan komma på efter bläckfisk i brunsås.

Läser också Maken!

Jag vill gärna ha recept på fakes! Mitt gamla härstammar från det som de använt i alla år på "Hemma hos greken" i Lund. Tyvärr har jag tappat bort lappen, så det har transformerats en del.
 
Poängen? Mest att få hjälp med lite inspiration för min del, behöver nya idéer.
Prova något nytt tänker jag. Få en anledning att kolla runt efter recept och prova något jag inte har lagat förr. Jag tänkte nog göra filodegspaj för det har jag aldrig gjort förut!

Jag försökte bara vara rolig, eftersom jag ju inte precis lyckats med att använda utmaningarna till att vidga mina vyer utan bara till att dyka djupt i frysen:D
 
Jag vill gärna ha recept på fakes! Mitt gamla härstammar från det som de använt i alla år på "Hemma hos greken" i Lund. Tyvärr har jag tappat bort lappen, så det har transformerats en del.
Jag högg bara första bästa på google: http://allrecipes.com/recipe/137650/greek-lentil-soup-fakes/

Norskan med bloggen gör så här: https://godgreskmat.wordpress.com/2010/09/19/faki-soupa-linsesuppe/

(Den som nu frågar vad som är det specifikt grekiska med just dessa linssoppor får strafflaga bläckfisk med brunsås.)
 
Den skiljer sig i alla fall påtagligt från det jag brukar göra under benämningen Libanesisk linssoppa. :)
Bra! För mig är linssoppa vad som helst bara det är soppa på linser. :D De där recepten lät inte som att de särskilde sig så mycket - men det är klart att libanesiskt har annan krydding.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp