Bukefalos 28 år!

Tjänstevikt, totalvikt HJÄLP

Sv: Tjänstevikt, totalvikt HJÄLP

Nu har jag ringt besiktningen och det är 1310 jag får dra TOTALT med släp och häst i..
Så släpets totalvikt får ej överstiga 1310..det vill säga släp OCH häst i får inte överstiga 1310

Skönt att få de uträtt:banana::bump:

Nästa vecka blir de hästsläps köp:banana:

Bilens
tjänstevikt 1310kg
Maxlast 390kg
Totalvikt 1700kg
Skattevikt 1310

Kopplingsanordning
Högsta vikt vid bromsat släp 1200
Högsta totalvikt på släp för b-Körkort 1310

Du måste skilja på de två fetmarkerade/understrukna vikterna!!
Det är skillnad på bruttovikt och registrerad vikt...:crazy:
 
Sv: Tjänstevikt, totalvikt HJÄLP

Nä det är ni som tänker fel

Vad jag får dra med MITT B-körkort står på bilens regg papper och det är 1310..Skattevikten är 1310 samt tjänstevikten 1310..

Nu har jag frågat bilbesiktningen och dom har ju koll på detta om nått;)
Har även frågat andra som har egna släp och även 2 trafikpoliser tänkte DOM borde ju veta detta:D

Och dom säger att jag FÅR dra 1310 TOTALVIKTEN, ALLTSÅ tjänstevikten på släpet OCH maxlast TILLSAMMANS får inte överstiga 1310

Så jag kan inte köpa ett släpp som har en TJÄNSTEVIKT på 1300 då får min häst bara väga 10 kilo och det gör hon inte:rofl:


På Tisdag skall jag åka å hämta kärran:banana::bump: Fyy så glad jag är=)
 
Sv: Tjänstevikt, totalvikt HJÄLP

Men det står ju svart på vitt: BILEN FÅR ALDRIG DRA MER ÄN 1200 kg.

Tro mig jag vet, vi har en bil med samma finuerlighet.

Ingen får någonsin dra mer än 1200 kg med den bilen, oavsett om man har hela körkortet fullt med bokstavskombinationer. Aldrig. Never. Ever. Någonsin.

Hur jag vet? Jag har BE, det ingår i utbildningen.
 
Sv: Tjänstevikt, totalvikt HJÄLP

Nu har jag frågat bilbesiktningen och dom har ju koll på detta om nått;)
Har även frågat andra som har egna släp och även 2 trafikpoliser tänkte DOM borde ju veta detta:D

Talade du också om att det står såhär på ditt registreringsbevis för bilen?

Högsta vikt vid bromsat släp 1200


För gjorde du det och de fortfarande svarade att du får koppla till bilen ett släp med last som väger 1310kg, tja, då borde de gå om sina utbildningar.
Faktum är att inte ens trafikpoliser kan det där när det väl kommer till kritan, konstigt men sant.

Hur svårt kan det vara, läs den fetmarkerade raden ovan, det är vad du får koppla på din krok på din bil i praktiken. Som pinky sa, i värsta fall slits kroken loss från bilen om du kopplar mer då kroken inte är anpassade för mer än 1200kg.
 
Sv: Tjänstevikt, totalvikt HJÄLP

Snälla, söta, rara, lyssna nu på vad Lovisaleonora, Kirre, m.fl. säger. Du får inte ha mer än 1200 kg hängandes efter bilen.
Tror du inte på det så står dessa uppgifter i Körboken du fått när du övningskört.
Dessutom står det KLART OCH TYDLIGT på Vägverkets hemsida vad som gäller, om någon borde veta så är det ju dessa människor?
Länk http://www.vv.se/templates/page3wide____2957.aspx

Citerar ur länken:

Högsta vikt bromsat släp
Här kan du utläsa den högsta tillåtna släpvagnsvikten (släpvagnens tjänstevikt + lastens vikt) som gäller för bilen. Vikten får inte överskridas. Det kan innebära att släpvagnen inte får lastas så mycket som släpvagnens registreringsbevis anger.


och även:

Högsta totalvikt på släpet för B-körkort
För den som har B-körkort får släpvagnens totalvikt inte överstiga den vikt som anges här. Uppgift om släpvagnens totalvikt finns på släpvagnens registreringsbevis. Observera dock att hur mycket du får lasta även beror på vilken bil som ska dra släpvagnen - se punkt 1.

Förstår du nu? :)
 
Sv: Tjänstevikt, totalvikt HJÄLP

Hur som helst, vad tror DU att "Högsta vikt vid bromsat släp 1200kg" betyder ? :)
 
Sv: Tjänstevikt, totalvikt HJÄLP

Nä det är ni som tänker fel

Vad jag får dra med MITT B-körkort står på bilens regg papper och det är 1310..Skattevikten är 1310 samt tjänstevikten 1310..

Nu har jag frågat bilbesiktningen och dom har ju koll på detta om nått;)
Har även frågat andra som har egna släp och även 2 trafikpoliser tänkte DOM borde ju veta detta:D

Och dom säger att jag FÅR dra 1310 TOTALVIKTEN, ALLTSÅ tjänstevikten på släpet OCH maxlast TILLSAMMANS får inte överstiga 1310

Så jag kan inte köpa ett släpp som har en TJÄNSTEVIKT på 1300 då får min häst bara väga 10 kilo och det gör hon inte:rofl:


På Tisdag skall jag åka å hämta kärran:banana::bump: Fyy så glad jag är=)

Nej det är du som har fått det hela om bakfoten. Jag tror att du har blandat ihop totalvikt, bruttovikt och alla de andra vikterna. Därför tolkar du antagligen det svaret du har fått från de andra fel. Eller så är det så enkelt att dom andra inte har lagt märke till att du bara får lov att dra 1200 kg TOTALT (alltså den faktiska vikten på det du hänger bakom bilen).

Däremot så får du koppla ett släp vars totalvikt är 1310 kg men du får inte lov att utnyttja dess fulla lastkapacitet då bilen rent fysiskt får lov att dra 1200 kg.

Tänk dig det så här Totalvikten 1310 är den teoretiska max vikten som bilen får lov att dra. 1200 kg är den faktiska vikten som bilen får lov att dra.

Inte ens jag som har E-kort får lov att dra mer än 1200 kg med din bil. Däremot så får jag lov att hänga på ett släp med vilket totalvikt som helst. Men jag får aldrig hänga på mer än vad bilen orkar dra dvs 1200kg.

Totalvikt = vad släpet väger + last (denna totalvikten begränsas uppåt av ett i förväg faställt antal kg).

Min bil får tex dra 750 kg med B-kort men med E-kort så får den lov att dra 3500 kg.

Mitt släp har en totalvikt på 3500 kg men väger 1500 kg i egenvikt. Alltså får jag lov att lasta 3500-1500=2000 kg.

Hade jag haft en bil som får dra max 3000 kg så hade jag inte kunnat lasta släpet mer än med 1500 kg även om släpet är uppvägt till 3500 kg (dvs jag får lov att lasta 2000 kg i släpet). Detta av den enkla anledningen att bilen i sig får bara lov att dra 3000 kg (även om jag får lov att lasta mer i släpet så får inte min bil dra mer). Dvs släpet väger 1500 kg. Bilen får lov att dra max 3000 kg. 3000kg-1500kg = 1500 kg.

Du får lov att koppla det släpet till din bil men du kan inte utnyttja dess fulla lastkapacitet.

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Tjänstevikt, totalvikt HJÄLP

men vad är det som är så svårt att först?
Antingen utryckte du dig luddigt till besiktningen eller så missförstod de vad du menade.
Ingen här säger att du inte ska köpa släpet men väg det för guds skull först, eller vill du riskera att tappa hela ekipaget?
 
Sv: Tjänstevikt, totalvikt HJÄLP

Vikt på släp + Vikt på Häst= max 1200 kg
Reggad totalvikt på släp= max 1310kg

Du får koppla på ett släp med max 1310 kg totalvikt(det som står i släpets papper), men släpet och hästen får inte vara mera än 1200 kg.

Orsaken till att man inte får dra mera än 1200 kg kan vara dragkroken.

Blir du stoppad i kontroll med 1310kg i bruttovikt på släpet(släp+häst) blir det en lite bot, men inte så mycket pga. få kilo och att du inte kör med fel körkort(b kort räcker endå)
 
Sv: Tjänstevikt, totalvikt HJÄLP

Litet knapplån...

Den här tråden får mig ännu mer övertygad om att ingen skulle få dra någon slags släpvagn -oavsett vikt- med bara B-behörighet. :crazy:

Enligt min körlärare verkar det som att de nya reglerna -åtminstone så som de diskuteras i dagsläget- kommer att innebära att alla släpvagnar över 750 kg kommer att kräva ett förarbevis. Inte nödvändigtvis BE, alltså, men ett förarbevis utöver det vanliga B-kortet. *hoppas*
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 171
Senast: Bison
·
Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 774
Senast: MrsPuff
·
Utrustning Nu har jag bokat kontrollvägning av mitt hästsläp - blir 375 riksdaler fattigare men får ett intyg på vikten och därmed bekräftat om...
2
Svar
22
· Visningar
2 276
Senast: Liten
·
Utrustning Jag har just köpt ny bil och den får dra lite mindre än min förra. Vilket i sig inte är ett problem eftersom jag har ett litet lätt släp...
Svar
17
· Visningar
2 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp