Bukefalos 28 år!

Tjock i benen!

Bee

Trådstartare
hej!
har börjat träna långa långsamma travpass med hästen.. lindar benen när jag rier, men hon blir iaf tjock i benen. :confused:
Hur gör ni? Lindar ni när ni tränar?
Har ni stallbandage?
 
Det låter ju inte sådär jättebra om din häst blir tjock i benen när du börjat träna.
Hur reagerar hon för annan träning (hopp/dressyr?) Är det bara nu när du börjat distansträna som hon blir tjock?

Det ligger nära till hands att tro att det går lite för fort fram annars. Antingen att du rider lite för långt för hennes nuvarande kondition (inte "flås", men hållbarhetsträning) eller att du rider lite för fort när du tränar, eller att det blivit lite för mycket av något underlag som hon inte är van vid än.

Fundera på om det är underlaget, hastigheten eller längden som sticker ut speciellt i din träning. Man kan bli lite för entusiastisk och öka på alla dessa parametrar när man börjar träna hästen och då blir det lite för mycket för benen helt enkelt.
Backa tillbaka lite. Tänk på att rask skritt på långa tyglar är den gångart som tränar flest muskler. Jättebra att ta till när det är hårt ute i marken. Om du rider långsamt så kan du rida desto längre och träna din häst att vara ute och röra sig långa stunder i sträck, för det måste de också vänja sig vid.

När det gäller lindor så kan du träna med benskydd och lindor om du vill. Att linda med stallbandage under natten är också OK, men håll koll (just som du redan gjort) på varma/svullna ben för det är nästan alltid tecken på att något i träningen går lite för hårt fram. (Du har inte ändrat foder eller så på sistone, förresten, för det kan ju också ge svullna ben)?
 
hon brukar mkt sällan bli tjock i benen... tror att anledningen denna gång är att det har kommit massor med snö, något hon inte är riktigt van vid. Har försökt hållit ett långsamt tempo...
Ville bara kolla lite hur era hästat reagerar, men jag tro (och hoppas) att det beror på snön. Vi får ta det lite lungt tills snön börjar försvinna (brukar ju inta ta så ling tid) kanske lite rask skritt kan vara bra tills dess...

När ni lindar med stallbandage, avnänder ni fleece då? har ni några paddar under eller??

kan ju passa på och fråga om ni brukar ge era hästar något foder tillskott...
 
Förmodligen har benen svullnat för att du gjort något som de inte var vana vid.
Ang. stallbandage så använder jag det sällan trots att jag har en häst som svullnar under natten. Efter hårda långritter eller tävling lindar jag med Back on Track + acryllinda (tror jag att det är). Med stallbandage är det viktiga att de inte är elastiska på längden.
// Linda
 
om jag lindar stllbandage räcker det med en fleece linda eller måsta jag ha någon typ av padd under?
 
Lägg en padd under, det är alltid bäst! Back-on-trackpadden som du fått tips om här är jättebra, men vilken som helst är bättre än ingen.
Jag tror också som du, att det är snön som ställt till det hela. Under vintern växlar underlaget från hård barmark till djup snö och tillbaka på en kort stund och det kan bli för mycket för benen. Ta det lugnt ett tag vid växling av underlag så borde du komma tillrätta med de svullna benen. Annars får man leta upp andra orsaker.
 
Jag tycker också du ska ha någon form av pad under lindorna. Finns ganska billiga i filt/skumgummi som man kan klippa till om så skulle behövas.
Jag tycker själv att de flesta bandageunderlägg är ofantligt stora.
// Linda
 
har ganska tunna padar som jag lindar under ridlindorna, duger de? eller behöver de vara så där tjocka?
Har oxå funderat på back-on-track, hört mycket gott om de...

Hur är det med fodertillskott, ger ni något sådant när era hästar går i träning?
 
Något är bättre än inget.

Vintertid får han e-vit + olja. Vår-sommar även salt och vid tävling (+ pälssättning/fällning) b-vit.
// Linda
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
303
Senast: sweep
·
Hästvård Hej, skulle behöva köpa nya benpaddar och lindor. Vad ska man köpa? Tips på ngt prisvärt?Ska inte användas vid ridning utan mer som...
Svar
3
· Visningar
553
Senast: Fiorano
·
Hästvård hej jag undrar om hästarnas ben fryser på vintern när man rakar dem eller
2
Svar
27
· Visningar
2 966
Senast: Emma-pemma
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
877
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp