Bukefalos 28 år!

Tobakförbud

Men det är ju en halmgubbe, ingen vill förbjuda allt.

Men det finns en opinion för att reglera saker som tar livet av folk.
Jag känner att i sådana här fall så ligger ridning väldigt illa till om vi ska börja förbjuda saker som är farliga...

Känner att för mig skulle det inte vara så roligt så jag är mot den typen av trend.

Om några enstaka procent av 3% av befolkningen belastar sjukvården med rökningsrelaterade skador istället för fotbollsrelaterade, ridningsrelaterade, extremsportsrelaterade, teflonrestgnaskande, bilkörande... osv tycker jag det må vara hänt.

Jag tycker absolut att det är en persons totala rättighet att bege sig och klättra i berg utan säkerhetslinor trots att jag också tycker att det är en totalt usel idé.

(Och blanda inte ihop det med att jag tycker rökning verkligen var ett jätteproblem på 80-talet då 25% rökte överallt.)
 
Nu jobbar ju jag med eliten av Sveriges missbrukare så jag har ju rätt så skev syn på hur välfungerande de flesta missbrukarna är. Men jag har hittills inte träffat en enda person som ofta brukar cannabis som är snabbtänkt och alert, oavsett om det är på jobbet eller privat.

Visst, cannabisanvändare blir inte aggressiva och börjar slåss, vilket vi ju ofta ser på tex alkohol, men de blir ju inte direkt dugliga när den kognitiva förmågan och minnet försämras. Ju tidigare någon börjar röka cannabis ju snabbare går det mot vad jag jämför med en demens. De märker inte saker runt omkring dem, de skulle aldrig vara kapabla att köra bil även om de inte rökt och är påverkade så att säga.
Känns lite knepigt att jämföra riktigt tunga användare av cannabis med en normalanvändande rökare, eller?

Jag tänker att om man dricker alkohol från13 års ålder i samma omfattning så lär man inte bli vidare smart heller. Skillnaden där är priset så alkohol är helt enkelt för dyrt för att man ska kunna utföra ett sådant beteende någon längre tid som 13 åring.

Känns som att det är lite samma med många droger där. Jag tänker normalt bruk när jag diskuterar, i stil med vad som anses som lågbruk av alkohol. Det blir knepigt att jämföra bruk och missbruk - tycker iaf jag.
 
Jag tror att hjärnan är klar när man är 25?

Ja de röker säkert på mycket. Jag vet hur det luktar i området ibland :rofl:
Förra stället var värre dock - kände alltid lukten om jag gick en promenad med hundarna kvällstid.

Seg flera dagar efter vet jag inte?
Under bruk - ja givetvis. Ingen är väl speciellt smart när man är påverkad, oavsett av vad vi pratar om tänker jag.
Jo det är det ju. När jag pluggade stötte jag inte på någon som rökte på just då, utom någon enstaka utbytesstudent från tex Spanien.

Däremot tex någon tjej som varit utbytesstudent till just Spanien hade rökt på under ett år. En gång i veckan var tillräckligt för att lägga henne under en permanent dimma som lättade efter två månader tillbaka i Sverige. Inte något jag skulle vilja plugga under själv faktiskt. Vilken skräck. Märktes inte förrän hon kom ur den heller. Visst händer kanske inte dig eller alla, men ens risken att det skulle hända med risk för permanenta skador dessutom! hon var helt klart under 25... Skulle jag vilja att det skulle vara lagligt från 18 att mitt barn rökte bort halva sin IQ, eh nej tack. Går efter redan etablerat i samhället grejen.

Jo förresten, du skrev tidigare, hittar inte, hann inte svara, att runt 25% testat cannabis så det var som rökning. Om du på 80% talet hade kört procenten som testat rökning någon gång så tror jag inte du hade varit kvar på 25 % direkt. Speciellt inte om du inkluderade, andats in släktingar och vänners rökning passivt. Då är du ju uppe i snarare 100%
 
Senast ändrad:
Som att det kostar för mycket så att man inte har råd att vara både rökare och att bli rik.

Funderar mer på om det har att göra med utbildningsnivå. Högre utbildning, lägre risk för att vara storrökare?

googlingsbart

1648801153410.png
 
Jag känner att i sådana här fall så ligger ridning väldigt illa till om vi ska börja förbjuda saker som är farliga...

Känner att för mig skulle det inte vara så roligt så jag är mot den typen av trend.

Om några enstaka procent av 3% av befolkningen belastar sjukvården med rökningsrelaterade skador istället för fotbollsrelaterade, ridningsrelaterade, extremsportsrelaterade, teflonrestgnaskande, bilkörande... osv tycker jag det må vara hänt.

Jag tycker absolut att det är en persons totala rättighet att bege sig och klättra i berg utan säkerhetslinor trots att jag också tycker att det är en totalt usel idé.

(Och blanda inte ihop det med att jag tycker rökning verkligen var ett jätteproblem på 80-talet då 25% rökte överallt.)
Fast det är 6 % i hela befolkningen, som daglig röker, 3% för yngre.

Och jag är faktiskt inte ute efter att spara pengar på ett samhällsperspektiv, även om vi pratar betydande summor. Ryttare, fotbollsspelare och bergsklättrare kommer inte i närheten ens tillsammans.

Det jag vill slippa se är det mänskliga lidandet i form av cancer, KOL, hjärt-kärlsjukdom. Konsekvenser som man inte kan föreställa sig när man börjar röka som 18-åring.
 
Det jag vill slippa se är det mänskliga lidandet i form av cancer, KOL, hjärt-kärlsjukdom. Konsekvenser som man inte kan föreställa sig när man börjar röka som 18-åring.

Men det kommer du ju inte sluta att se för att ett fåtal slutar röka? Rökning är ju bara en av faktorerna till sådana sjukdomar. Det finns ju även de som röker ett helt liv och ändå blir 80+.
 
Men det kommer du ju inte sluta att se för att ett fåtal slutar röka? Rökning är ju bara en av faktorerna till sådana sjukdomar. Det finns ju även de som röker ett helt liv och ändå blir 80+.

6% = 621 000, det är ändå rätt många i Sverige.
Rökning står för 80% av all lungcancer och all KOL.

Även om inte alla som röker drabbas skulle vi nästan kunna stänga en avdelning på sjukhuset om 80% av dessa patienterna försvann.

Hjärta-kärl är mer multifaktoriellt, och jag vill faktiskt inte förbjuda kött och socker, eller tvinga ut folk i motionsspåret. Men om man kunde sluta sälja, vad jag anser vara, rent gift i butiker så skulle det göra skillnad.

Jag förstår som sagt att jag låter rabiat, men med just rökning får någon annan stå för nyanserna i debatten.
 
6% = 621 000, det är ändå rätt många i Sverige.
Rökning står för 80% av all lungcancer och all KOL.

Även om inte alla som röker drabbas skulle vi nästan kunna stänga en avdelning på sjukhuset om 80% av dessa patienterna försvann.

Hjärta-kärl är mer multifaktoriellt, och jag vill faktiskt inte förbjuda kött och socker, eller tvinga ut folk i motionsspåret. Men om man kunde sluta sälja, vad jag anser vara, rent gift i butiker så skulle det göra skillnad.

Jag förstår som sagt att jag låter rabiat, men med just rökning får någon annan stå för nyanserna i debatten.

Alkohol är ju också "rent gift" så då är vi ju där igen - förbjuder vi tobak, så är ju inte alkoholen långt efter. Varför skulle den ena vara tillåten, men inte den andra? Vissa anser även socker vara rent gift.
 
Eh? Det finns massor med positivt med rökning, annars hade ju folk inte rökt förstår du väl. Ångestdämpning är en stor faktor tex. Jag ser ju hellre att folk tar en cigarett och lugnar ner sig, än att de tar en Stedsolid eller annat läkemedel med betydligt sämre biverkningar. Att man får ett lugn, en paus och nedvarvning är väl ypperliga exempel på det positiva med rökning.

Annat är att det är socialt. Man går ut och tar en cigg. Hur många människor har inte lärt känna vänner och träffat partners i rökrutan tex?
Det är nog lämpligare om man ser till hälsan och ekonomin att besöka en psykolog och arbeta med sin ångest än att röka.
Det finns strategier för hur man kan lugna ner sig, ta en paus, få nedvarvning helt utan att ta till ett beroendemedel.
Att vara social utan rökning går fint. Och är hälsosammare för alla parter. Man kan träffa både vänner och partner utan att röka.
 
Det är nog lämpligare om man ser till hälsan och ekonomin att besöka en psykolog och arbeta med sin ångest än att röka.

En limpa cigaretter: ca 700 kr/10 paket
Besök hos privat psykolog: ca 900 kr/45 min

Det är givetvis för många både enklare och billigare, att helt enkelt ta en cigarett för att varva ner. Du behöver inte ta ledigt från jobbet, utan kan göra det på din rast. Du behöver inte sitta i telefonkö, eller vänta flera månader på att se huruvida du kan få hjälp genom VC eller inte.
 
Fast det är 6 % i hela befolkningen, som daglig röker, 3% för yngre.

Och jag är faktiskt inte ute efter att spara pengar på ett samhällsperspektiv, även om vi pratar betydande summor. Ryttare, fotbollsspelare och bergsklättrare kommer inte i närheten ens tillsammans.

Det jag vill slippa se är det mänskliga lidandet i form av cancer, KOL, hjärt-kärlsjukdom. Konsekvenser som man inte kan föreställa sig när man börjar röka som 18-åring.
Ja det är verkligen ett lidande. Och inte alltid bara för rökaren. För barnen till rökaren, barnen den gravida rökaren bar på, barnen till föräldrar som röker i närheten av barnen osv. Det existerar i allra högsta grad fortfarande och är fullt tillåtet.
 
Fast det är 6 % i hela befolkningen, som daglig röker, 3% för yngre.

Och jag är faktiskt inte ute efter att spara pengar på ett samhällsperspektiv, även om vi pratar betydande summor. Ryttare, fotbollsspelare och bergsklättrare kommer inte i närheten ens tillsammans.

Det jag vill slippa se är det mänskliga lidandet i form av cancer, KOL, hjärt-kärlsjukdom. Konsekvenser som man inte kan föreställa sig när man börjar röka som 18-åring.
Ja precis, så om trenden fortsätter så har vi ju att se fram emot runt 3% i framtiden.
 
En limpa cigaretter: ca 700 kr/10 paket
Besök hos privat psykolog: ca 900 kr/45 min

Det är givetvis för många både enklare och billigare, att helt enkelt ta en cigarett för att varva ner. Du behöver inte ta ledigt från jobbet, utan kan göra det på din rast. Du behöver inte sitta i telefonkö, eller vänta flera månader på att se huruvida du kan få hjälp genom VC eller inte.
Och jag skulle kalla det för att man lurar sig själv. Man löser inte sina problem, rökning skapar bara fler.
 
Och jag skulle kalla det för att man lurar sig själv. Man löser inte sina problem, rökning skapar bara fler.

Inte där och då. Där och då så fyller cigaretten en funktion som kan vara känslomässigt viktig för många.
 
Alkohol är ju också "rent gift" så då är vi ju där igen - förbjuder vi tobak, så är ju inte alkoholen långt efter. Varför skulle den ena vara tillåten, men inte den andra? Vissa anser även socker vara rent gift.
Alkohol kommer säkert att diskuteras mer i framtiden. Förr betalade vi ju människor med öl och brännvin, vilket nog känns horribelt för de flesta idag.

Sockerdebatten får nog tas i en egen tråd. Tror inte på förbud generellt kanske ska tilläggas.
 
6% = 621 000, det är ändå rätt många i Sverige.
Rökning står för 80% av all lungcancer och all KOL.

Även om inte alla som röker drabbas skulle vi nästan kunna stänga en avdelning på sjukhuset om 80% av dessa patienterna försvann.

Hjärta-kärl är mer multifaktoriellt, och jag vill faktiskt inte förbjuda kött och socker, eller tvinga ut folk i motionsspåret. Men om man kunde sluta sälja, vad jag anser vara, rent gift i butiker så skulle det göra skillnad.

Jag förstår som sagt att jag låter rabiat, men med just rökning får någon annan stå för nyanserna i debatten.
Du tar med i beräkningarna att inte alla som rökte på 40-50-60-70- 80- 90-talet dött än vad?

Dvs från den tiden då 25% av befolkningen rökte.

Det verkar ju tyvärr fullt möjligt att dö i KOL trots att man inte rökt på 40+ år :cry:
 
Alkohol är ju också "rent gift" så då är vi ju där igen - förbjuder vi tobak, så är ju inte alkoholen långt efter. Varför skulle den ena vara tillåten, men inte den andra? Vissa anser även socker vara rent gift.
Läsk börjar ju få ganska mycket forskning mot sig som sagt. Socker man äter verkar än så länge inte lyckas lika bra med att vara farligt.
 
Du tar med i beräkningarna att inte alla som rökte på 40-50-60-70- 80- 90-talet dött än vad?

Dvs från den tiden då 25% av befolkningen rökte.

Det verkar ju tyvärr fullt möjligt att dö i KOL trots att man inte rökt på 40+ år :cry:
Rom byggdes inte på en dag.

Jag tror inte vi kommer att se någon försäljningsrestriktion liknande det i Nya Zeeland, inom min livstid. Men vi kanske kan höja åldersgränsen för att matcha alkoholen?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp