A

annorlunda

jag behöver lite tips på hur jag vänjer mitt varmblod vid att ha ena tömmen vid rumpan..just nu blir han typ bara livrädd och stressar osv..
så alla tips är välkomna :D
 
Sv: tömköra

Så här hade har jag gjort.

Låt hästen när den står still med hjälp av en som håller den i den takt den behöver få vänja sig vid att du smeker den med tömmarna vid sidorna och baken. När den är trygg vid beröringen av tömmen så skulle jag ta hjälp av en ledare i början som går framme vid hästen och du går vid sidan om och har tömmarna på ena sidan typ framför virveln så att säga så du inte nuddar baken. Du kan börja att bara ha kortare tömmar utan gjord och bara gå med vid sidan då det kan vara lättare att kunna lägga över tömmarna utan att nudda baken när du ska byta sida. Låt hästen när den står still med hjälp av en som håller den i den takt den behöver få vänja sig vid att du smeker den med tömmarna vid sidorna och låter ena tömmen få vila mot hästens bak ovanför haserna. En del hästar som inte är vana eller bakskygga av någon anledning kan känna obehag när ena tömmen ramar in den tex om man jobbar den på volt i töm har jag märkt.

Om man går fram i hästens egna tempo, lyssnar och tar reda på orsaken till varför den reagerar som den gör så är chansen stor att få bukt på problemet:). Lycka till
 
Sv: tömköra

jätte bra tips ! tack så mycket :P det var väl något liknande jag också tänkt mig, men tänkte aldrig på att börja lite lätt utan gjorden ;) så tack :D
mer tips är så klart alltid välkommet :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
685
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 300
Senast: Badger
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 377
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag får oftare och oftare "vita fingrar". Det gör inte ont, bara obehagligt när jag tappar känseln. Förr fick jag ont, riktigt ont. Men...
Svar
18
· Visningar
697
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp