Bukefalos 28 år!

Tömkörning, hur?

M

mini_s

Hejsan!
Den här tråden har antagligen hamnat fel, ber i såna fel hemskt mycket om ursäkt! :bow: Iaf har tänkt försöka komma igång med min tömkörning lite men vet inte hur ja ska gå till väga. Jag har en kompis som tökkör men dom går i princip bara runt i paddocken och hon förjer efter (alltså bara runt runt i skritt +trav) och de kan väl inte vara allt? Eller? Någon som har några bra "övningar"/tips vad gäller tömkörning? :)
 
Sv: Tömkörning, hur?

Hitta en bra tränare. Många dressyrtränare brukar lära ut någon form av tömkörning.

Gå och titta på några lektioner och se vad du tycker.

Man kan enkelt tänka så här: Skulle jag kunna tänka mig att rida på det sättet som personen tömkör? Är svaret ja, ja då har du antagligen hittat rätt. Är svaret nej, så är det bara att leta vidare.

Att lära någon att tömköra över nätet är lika omöjligt som att lära någon att rida över nätet.

Fråga din kompis varför hon gör så? Kanske håller hon på att sätta igång hästen eller liknade. Det är svårt att säga om din kompis gör rätt eller inte bara genom det du skriver precis som det är svårt att säga om någon rider bra eller inte bara för att man skriver att hon bara skrittar.

Mvh

Tora
 
Sv: Tömkörning, hur?

Finns så mkt mer att göra.. Alla ridvägar som finns, volter, gå över bommar, tömköra ute i naturen, mellan träd som slalom..
 
Sv: Tömkörning, hur?

Allt det du kan göra uppsuttet kan du göra från marken på töm. Ibland är det faktiskt lättare att lära hästen en rörelse i tömköring innan man gör det uppsuttet.
Framdelsvändning, bakdelsvändning, öppna, sluta, skänkelvikning osv.
Hur det går till går inte att förklara här på ett vettigt sätt, men jag vet att det går. Gör de flesta rörelserna med min häst och lär oss mera hela tiden.
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 003
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 247
Senast: AbCdE
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 887
Senast: Unhappy
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp