Tömkörning

Josssefine

Trådstartare
Tänkte börja tömköra min dam, hon är inkörd som unghäst.
Vad bär jag tänka på? Vad rek ni för utrustning? skulle man kunna ha en sådann här?:

http://www.hastannonser.se/adPictures/1256298040_annons.jpg

Det är ju egentligen en longeringsgjord.
Hur ska man ha tömmarna? Har enbar kört shettis och då ser man ju, men på en större häst ser man inte, gå lite vid sidan? lägga den ena tömmen över ryggen?
 
Sv: Tömkörning

Jag har tömkört med longeringsgjord en gång då jag skulle visa en kompis hur man gjorde och då hade vi ingen tillgång till tömkörningsgjord. Men det var inte så lyckat, tömmarna gled inte genom ringarna utan fastnade hela tiden och då fick man stanna hästen och gå fram och rätta till dem. Tillslut blev t.o.m mitt snälla lilla russ-sto trött på det hela och ville inte vara med längre:devil:trots att hon är väldigt duktig i vanliga fall.
Så jag skulle rekommendera dig att köpa en riktig tömkörningsgjord. Lycka till!:)
 
Senast ändrad:
Sv: Tömkörning

En kör gjord bör du ha med tömringar har du en vanlig longergjord kan du fästa på ett par ringar, bara tömmen löper lätt igenom. och är det en rund rygg bör du åtminstone ha en svansrem så selen inte kryper runt på sidan. det finns ju dom som tömkör med sadel och drar tömmen genom stigbyglarna men jag har aldrig gillat det själv. om hästen gärna vill snurra runt och få tömmen runt sej kan man sänka ner tömmringen eller fästa en skakelrem längre ner på selen som man drar tömmen igenom istället. Jag föredrar att tömköra helt vanligt med tömmen uppe i tömringen och på volt. då lägger jag ytter tömmen runt rumpan ovanför hasen. då kan jag kontrollera hästen bättre så den inte vänder runt och snor in sej. med lite träning kan du gå och arbeta hästen och forma både den och volten som du vill. kör du på rakt spår så se till att tömmen ligger på båda sidor så du inte kommer i läget att hästen vänder runt och du får tömmen runt bogen. sen är det bara övning som ger färdighet ; ))

mvh myrlan
 
Sv: Tömkörning

okej men skillnaden på de två är? på en tömköärningsgjord så står ringarna upp?
 
Sv: Tömkörning

haha okej:p hm låter avancerat;D..

men så du föredrar att man ska ha tömmarna i de övre ringarna? ska man gå lite vid sidan, så man inte går precis bakom?

Du pratar nått angående ringarna, kan man köpa till sådanna och sätta fast på longeringsgjorden tex, enbart för att tömmarna ska kunna löpa fritt?
 
Sv: Tömkörning

Vill gärna ha tips på var ja kan få tag i bra tömkärningsgjordar elelr liknande..
Kanske vet nån nån bra sele som fungerar till tömkörning ?

Max pris är 1000 kr..
 
Sv: Tömkörning

Kolla in globus tömkörningsgjord. Kostar runt 1000:- tror jag. Kopia på KG-däckeln och funkar jättebra.
 
Sv: Tömkörning

Är ringarna så stora på longer gjorden att de kan löpa fritt igenom och du får igenom spännet så använd dom, ska du bara tömköra så måste inte ringarna stå upp.
Men löper inte tömmen fritt så blir dina eftergifter i tömmen ordentligt försenade och du förstör en mjuk mun.
funkar inte ringarna på din gjord att använda så gå till järnhandeln och leta upp lämpliga ringar och en kabinhake.. två vore ju lämpligt av varje ;) och kroka i dom där det passar. till en början om du är ovan så fäst töm ringen längre ner så slipper du att hästen vänder runt så lätt i början. och börja gärna på rakt spår, när du kan hästen lite bättre och du blir varm i kläderna så kan du börja lägga lite volter. lägg ytter töm runt rumpan som stöd för ytter sida. fördelen att gå vid sidan är att du ser hästen hur den arbetar. nackdelen är att då och då kommer du få upp ytter töm på ryggen och då kan hästen vända runt och du tappar kontrollen. Hamnar du i detta läge så håll isär höger och vänster töm, för inte ihop dom i samma hand då vet du ju inte vilken töm du ska dra i så hästen kommer på rätt håll.
lycka till/myrlan
 
Sv: Tömkörning

okej har hittat två olika saker..
en sele inkl baksele och allt.
och så ahr jag hittat denna

59011398_1.jpg


tror du denna skulle kunna funegra?
 
Sv: Tömkörning

Vill du börja tömköra så har du massor med träningschanser i skåne. Jag skulle ta kontakt med en som kan tömköra.

Jag skulle även köpt en riktig tömkörningsgjord med järn i däckeln och flera stående ringar samt tunna lädertömmar minst 16 meter. Om du verkligen vill lära dig...

Är din ambition bara att lufsa efter din häst i skogen eller longera fungerar nästan vad som helst. Krasst skrivet.

Selen du tittat på ska du inte köpa, det är att kasta pengarna i sjön, likaså den enkla tömkörningsgjorden. Hellre satsa på bra grejer direkt! Din budget bör ligga på minst 2000 för att få BRA grejer, men kanske kan du hitta beg?? Eller kanske ni kan gå ihopa o dela på en gjord o tömmar? Allt går att lösa, men att tömköra med nylontömmar och en gjord som glider och inte har ringar överallt är tråkigt och ineffektivt, så våga satsa! Tömkörning är jätte jättenyttigt för häst o kusk/ryttare!

Ta gärna kontakt med något av skånes alla körklubbar, kanske kan du få vägledning och titta/åka på träningar?
 
Sv: Tömkörning

okej, men jag tycker selen, som jag skrev senast om verkar vettig.. den har kostat betydigt mer, och är ju begangnad..kan visa dig en bild med på den..
tycker den verkar vettig som en första sele..
89620_1202853027.jpg
 
Sv: Tömkörning

Jag ycker inte man behöver köpa en dyr tömkörningsgjord för att tömköra. Det blir ingen belastning på ryggen på hästen och det viktigaste är att det finns en ring lite längre ner på sidan på hästen så att man inte har tömmarna så högt i början.
Har du en gjord med ringarna högt kan du sätta ett snöre i dem där du sätter i tömmarna så att tömmarna kommer ner på sidan.
Man kan oxå tömköra med en sadel och använda stigbyglarna som tömringar. Visst är det tjusigt med dessa tömkörningsgjordar för flera tusenlapar men det finns nog bättre saker att lägga pengarna på om man inte badar idem förståss.... Tex att ta lektioner i tömkörning från någon som kan tömköra och kan hjälpa dig!
 
Sv: Tömkörning

Eufemia, jag vill verkligen inte uppfattas som snobbig, har själv INGA pengar. Inte ens råd med en stallhyra just nu, så snobbig är jag inte. Men det underlättar med riktiga saker. Ibland ber folk mig om att tömköra deras hästar och kommer de med dåligt material från början med noll inställningar och snurrande neoprengjordar från hööks fungerar det liksom inte...
Bättre slänga pengarna på något som fungerar från början än att köpa dåligt pga ekonomi. Har sett en bunt tömkörningsgjordar på begagnatmarknaden, ibland tom med tömmar till, det tycker jag är en väl gjord investering.
Själv köpte jag min gjord begagnad med tömmar för en 1500.
Det har betalat sig hundrafalt och jag skulle inte kunnat jobba igenom mina hästar eller lånat ut den till alla som behövt om jag inte haft bra grejer.

Att kontakta någon som kan är ett måste i tömkörningen, får man bara rätt instruktioner från början är det hem och träna tills känslan och koordinationen sitter så man kan gå vidare till svårare övningar. Jag tycker inte man behöver kontakta en dyr tränare som KG eller anders e, utan kanske någon som tävlar riddressyr och kan tömköra.

Är målet att köra din häst skulle jag satsa på en bra sele från början. Där är däckeln lös och med järn i, och den kan man använda som tömkörningsgjord, bara att sätta på ringar på sidorna eller använda skakelhållarna kanske?
kolla på selar.se eller driveout.se!

Mina svar på nätet är ofta raka och ärliga. Jag hoppas folk har förståelse för det, och jag säger inte att man behöver följa mina råd. Men frågar man så svarar jag gärna :banana:
 
Sv: Tömkörning

ser ingen bild ....men om din budget är på 1000 så kan jag med 99% säkerhet säga dig att du inte ska köpa den selen. En BRA sele till stor häst kostar från några tusen och uppåt. Kan finnas för 3000-5000 på annons om man har tur.
Det finna alltså selar som inte bör kallas selar, för de är inte gjorda att dra vagn med. Tyvärr säljs dessa ändå till nya inom körningen.
 
Sv: Tömkörning

okej har hittat två olika saker..
en sele inkl baksele och allt.
och så ahr jag hittat denna

59011398_1.jpg


tror du denna skulle kunna funegra?


jag har den, fungerar bra/sitter bra men används sällan, har haft den i 15år, mao har jag den i en annan färgskala, men den är väldigt stor (stor FS), tom för stor till mina jättar(magar), men gick alldeles ypperligt att sy in, tömringarna borttagna för den var inköpt till täckesgjord till en början, använder dock ringarna på sidorna, enda negativa är vid låghårig häst att håren fastnar i spännet=otrevligt för hästen, denna gjord kommer från börjae, men verkar inte finnas i utbudet längre
 
Sv: Tömkörning

hm, okej.. men alltså probelmet är att jag vet ju inte om jag kommer fortsätta med körning.. det är därför jag tvekar så mycket till att köpa just en sele och istället börja med en lite nättare och sedan förbättra upp mig..Visst jag har pengar så jag kan lägga ut 2000 kr, men tycer bara det känns så himla onödigt om jag inte kommer köra, utan bara kommer att tömköra en kortare tid, alltså att jag kommer tröttna sen.


dessutom tycker jag inte du ska dömma selen jag visat er(den du dovk inte såg) för du ahr ju inte sett den, och de vill ha 1300 för den.. så den ligger ju inte direkt i en billliga prisnivån, när man kan få en skit sele för 500 kr..elelr ännu mindre
 
Sv: Tömkörning

Okej så du tyckte den va helt okej då, Dt jag menar är att jag inte vill lägga ut hur många tusen som helst på en sele/gjord.. efetrsom jag inte vet om jag kommer vilja fortsätta med det hela, dessutom är detta troligen bara en fix ide jag fått, och en sorts rehabiliterning för mitt sto..Så det är därför jag velar..Men e som sagt tacksam för alllas tips:D
 
Sv: Tömkörning

Det jag undrar är vad du menar med att du tröttnar? Tömköra bör man enligt min åsikt göra minst 1 gång/vecka med alla ponnyer och hästar. Det ingår i ett träningsschema tycker jag, och ger mera än både ridning och körning, rätt utfört. Kondis får man med!

Vill du komma billigt undan men ändå ha flera ringar att välja på tycker jag hööks eller andras neoprengjord fungerar. Har själv använt den då jag inte hade råd att köpa egen.
Ibland snurrar den på vissa hästar men det beror ju på vad för häst man har, och hur man sätter tömmen. Du får iallafall flera ringar och den passar många hästar-lätt att sälja sen!

Såklart hoppas jag du tycker det är jättekul att se din häst tömköras och att du får finess på det hela. Om du sen vill köra din häst så finns det instruktörer och kunnigt folk överallt i skåne.
Ta gärna åt dig av våra råd om att få hjälp med tömkörningen, jag lovar att det kommer ge dig mersmak att öva hemma! Annars kan det vara svårt att förstå kroppspositioner, inspänningar och varför hästen gör si eller så. Det är en konst att tömköra som man aldrig kan bli mätt på!
 
Sv: Tömkörning

okej, men vart hittar jag den sortens gjord du pratar om?
Jag menar bara att man måste börja någonstanns, känns inte som om jag ahr verken lust eller rpd att börja med helt nta toppen saker..

Jag ska troligen börja stdera till hösten, med andra ord kommer jag inte vara hemma.
 
Sv: Tömkörning

Den randiga gjorden du visade bild på är helt ok, du måste inte köpa några dyra med massa ringar på, skulle du gilla körning eller tömkörning och vill fortsätta med det så skaffa dej en vanlig bröstsele, där kan du använda bara däcklen/gjorden och svansremmen när du tömkör. går bra med en loksele också.
men jag vet inte om jag blandar ihop det du skrev, du skulle väl inte ge 1300kr för den randiga? en billig gjord ska ligga på 3-500kr
Pffif gjorden du visade i början duger i så fall bättre med tanke på priset.
Jag tycker själv att antingen ska man köpa en under 500 eller en närmre eller över 2000, men det är mer för dom som tömkör dagligen, inget en hobby kusk behöver lägga pengar på.
visst kan en lite billigare gjord lätt snurra runt beroende på hur hästens rygg är formad, det går ju att antingen lägga på en vanlig ridbrösta och/eller en svansrem, man kan lägga en ihopvikt filt under gjorden så ligger den stadigare.

Tips på töm om du inte redan har en, så rekomenderar jag en billig i väv, gärna mjuk men i vilket fall bör du alltid ha handskar på dej så du får ett stadigt grepp. nackdelar med väv töm att du måste hålla koll på sömmar och slitage, särskilt framme vid spännerna. men den håller några år ialla fall. ska du ha en i läder så bör du komma upp i lite dyrare 1-2000kr jämfört med vävtömmens ca 200kr. och detta pga säkerhets skäl, billigt läder håller inte och går av vid hög belastning och tömmen är det sista som får gå sönder. därför ska tömmen skäras ut av de allra bästa delar av hudarna och då kostar dom mer. men inget bättre finns än en lätt, välanvänd töm i riktigt läder att köra med,
Men till din tömkörning räcker det med en billig i väv.
Ridskolor ordnar i bland tömkörnings kurser, om du vill gå och lära dej,
Skulle du få smak på körning och vill prova anspänd körning, då ska du ta hjälp av en riktig körinstruktör. Då handlar det inte om bara din säkerhet utan alla andras runt om, men till dess kan du mycket väl öva hemma. håll dej på inhägnat i början ifall hästen snurrar runt och du tappar tömmen.
Du får gärna komma med fler frågor, även på min mail då jag inte alltid tittar in här på forumet, mailen kollar jag nästan dagligen.

mvh Myrlan!
 

Liknande trådar

Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
27 049
Körning Fråga mig inte varför. Men jag har fått någon knäpp idé om att jag ska försöka tolka med H.H i vinter. Men för att kunna göra det då...
Svar
3
· Visningar
1 360
Senast: Pallen
·
Träning Jag behöver spåna lite hur mkt man kan träna en häst som är 6 år, jag tar historien från början. Jag fick hem henne för ungefär ett år...
2
Svar
23
· Visningar
2 583
  • Låst
  • Artikel
Oro
Dagbok Ibland fastnar jag i någon hopplös känsla av att alla människor är så hatiska och jag känner mig så obekväm i dagens samhälle. Det är...
Svar
3
· Visningar
979
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp