Tömkörningsgjordar

A

anni0001

Min förra tråd blev visst en efterlysning så den raderades (jag var lat och läste inte reglerna först) då jag undrade var man kunde hitta xxxx.

Så jag startar denna tråd istället och hoppas på diskussion och tankar.

Jag har ett snart tvåårigt halvblod som ska tömköras och letar utrustning till henne vilket inte är helt lätt när man inte är stenrik ;)

Vad har ni för utrustning på era hästar?

Hur pass flexibla är gjordarna i sina storlekar? Stoet är nu cirka 157 över manken och drar "ponnymått" i vanliga fall men hon kommer ju växa hela tiden framöver så vad köpa för storlek? Det är till våren vi ska starta på allvar.

Jag börjar tycka tömkörning är riktigt roligt och givande (har en shettis att träna på ;) ) så ungstoet kommer troligtvis tömköras väldigt regelbundet i framtiden också - bör jag satsa på en kvalitetsgjord (beganad kanske?) redan från början eller ska jag leta någon billigare variant tills hon växt klart? Har fått tips om att Globus har någon syntetvariant med stående ringar (har dock inte hittat den själv) - är det någon som använder den och vad tycker ni?

Hoppas på givande svar!
Tack på förhand
 
Sv: Tömkörningsgjordar

Jag har en gjord från Chetak (hmm, nu blev jag osäker om det är en Globus...) Men dom ser iaf exakt likadana ut, men den ena kostade en hundralapp mindre;). Jag är jättenöjd med min och har använt på allt från c-ponny till stor häst på 1.70+. Men bör dock padda upp den för bästa passform. Jag köpte min på rekomendation av Bo Jenå när jag tränade tömkörning för honom. Han tyckte att den var ett bra budgetalternativ och hade själv såna gjordar med till sina elever:). Min gjord är 3-4 år nu och välanvänd men är superfin fortfarande!

29484334.jpg


31957_1359854248311_1590181870_798274_124911_n.jpg


25749_1278945625646_1590181870_640705_4082562_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Tömkörningsgjordar

Jag har en hansbo lädergjord som jag använder både till nordisen och russet. Den är riktigt bra, jag tömkör en hel del men tycker ändå inte att jag behöver värstingsaker från Tärnsjö. Globusgjorden är ungefär lika bra som min Hansbo men jag betalade 150 kr för min.



 
Sv: Tömkörningsgjordar

Det bästa med AE däckeln är att man kan ha den som barbackagjord åt ungarna, skitbra, stadigt handtag för dem att hålla i!
Sen är den väldigt bra att tömköra med, ligger stadigt och passar alla hästar. Skulle aldrig vilja byta den mot någon annan gjord.
 
Sv: Tömkörningsgjordar

Låter ju bra ;)

Har ni köpt nytt eller begagnat? Fördelar/nackdelar med det?
 
Sv: Tömkörningsgjordar

Jag köpte min ny, när jag sålde min körsele, och på så vis fick loss pengar. Hittar du en begagnad är det väl bara att slå till!
 
Sv: Tömkörningsgjordar

Det jag kräver av en tömkörningsgjord är att ringarna står upp, annars är det hopplöst med eftergiften.
 
Sv: Tömkörningsgjordar

Japp. Tänkte först köpa Hööks syntetgjord men det var INNAN jag började tömköra, nu inser jag att den aldrig kommer funka. Har fått tips om att sätta buntband i ringarna för att resa på dem men om det krånglar så är det ju ändå 600 kr åt skogen. 600 kr är rätt mkt i min värld som är föräldraledig ;)
 
Sv: Tömkörningsgjordar

... Och VAD ska jag leta efter?? Vad är "bra" och vad är "mindre bra"? Märken spelar inte mig någon roll och inte behöver det vara lyxkvalitet heller men just modell och form på gjorden har jag ingen aning om! Jag vill ju att den ska ligga bra och vara stabil.
 
Sv: Tömkörningsgjordar

Alltså, leta efter en gjord med stående ringar. Den enda jag stött på förutom Tännsjö-lyxen är Globus.
 
Sv: Tömkörningsgjordar

Fundera över hur hästen ser ut. Har du en bred häst kan ett järn bli väldigt obehagligt, särskilt om det är en budgetgjord med dålig stoppning.

AE-gjorden från Tärnsjö är överlägsen, kopiorna skit.
 
Sv: Tömkörningsgjordar

Jag har lädergjrden som finns att köpa på Hööks.
Tycker den fungerar bra, det finns många ringar att välja mellan.
Nu har jag även varit o köpt mig ett par lädertömmar, som min tränare säger är det viktigaste.

Visar en bild, vet inte om man ser så bra, men men..

CIMG2878.jpg
 
Sv: Tömkörningsgjordar

Oj, varför har du inget däckelunderlägg alls under? Den gjorden är likadant utformad som min gjord är och jag tycker den ligger hemskt illa om den inte paddas.
 
Sv: Tömkörningsgjordar

För att på bilden är första gången jag provade den och det däckelunderlägg jag hade meg mig i teddy passade inte, det var för kort så gjorden buktade ut på sidorna, så den passade bättre utan det underlägget.
Jag har ett annat hemma men oftast använder jag schabrak under.

Kan även tillägga att denna häst är väldigt tunn så gjorden satt faktiskt riktigt bra, kan tänka mig att den sittter sämre på en bredare häst.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 968
Senast: moonstruck
·
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 334
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp