Tokiga hundar...

Kalaspinglan

Trådstartare
Min hund är lite knäpp. Ganska ofta. Jag undrar vad det är som händer i huvudet på honom? Ni ska få några exempel innan jag ber er berätta om era tokiga hundar...

* Jag vet inte om det är hans gener från afrika som gör det...? men alltid, alltid, utan undantag, får han knäppryck och tokspringer i stora åttor när han kommer ut i lite högre gräs (det har hänt någon gång även på snö). Jag menar verkligen tokspringer. Så stannar han upp, tittar på oss, och så kör han några tokrejs igen.

* Han tittar på teve. Ofta. Med stort intresse följer han program, helst djur- och naturprogram, men tecknat går också bra. Ibland när djuren springer ur bild brukar han leta på baksidan av teven...

* Han jagar fortfarande, trots att han är 9 månader, svansen med stort engagemang. Helst i jättetrånga utrymmen - kanske är det lättare då?

* Han brukar lägga sitt huvud på min axel när han ligger bredvid mig i soffan. Med samma onaturliga ligger han även i bilen med huvudet vid nackstöden...

* Husse jobbar ju skift, och vår guldklimp får inte sova i sängen när vi båda ligger i sängen. Men så fort någon av oss lämnat sängen hoppar han kvickt upp och ersätter sängkamraten - gärna med huvudet på kudden.

* Han envisas med att tränga sig mellan våra ben för att bli kliad på rumpan eller nåt. Han avslutar gärna med att antingen "nafsa" på oss eller jaga svansen. Detta gjorde han senast när jag ställde ut honom, i ringen. Men det gick ju bra ändå... :-)

* Han kan helt plötsligt låtsas att tuggbenet är något farligt, för han ställer sig i busposition, hoppar fram och nafsar tag i benet, lämnar det kvar och hoppar illa kvickt åt sidan. Stannar upp, morrar, skäller.. och hoppar på tuggbenet igen, och så håller han på.

Ja, det är många gånger jag undrar om han inte riktigt har "alla hemma"... Å andra sidan bjuder till många goda skratt.

...så, berätta nu om era hundar.
 
Sv: Tokiga hundar...

Min korthåriga collie får djungel feber i bland när hon är ute med hästen och springer brevid. Helt splöstligt kan hon springa ut på åkrar och kuta runt. Helst vill hon ha med sig hästen också men det vill inte matte.
 
Sv: Tokiga hundar...

Min hund är 2.5 år gammal. Han beter sig fortfarande som han vore en liten bäbis....

*jagar svansen i stort sett varje dag. Kan hålla på i flera minuter för att sedan få knäppryck och springa runt, runt, runt.... och stanna upp för att kolla så matte sen var han gör.

*även min hund tittar på tv. Helst tränger han sig emellan mig och sambon, när han väl lyckats putta bort sambon så ligger han på mig och spanar på tvn. Händer ibland att han springer fram och ska se bakom tvn också.

*vill han ha uppmärksamhet när matte sitter ner på en stol så smyger han fram och puttar upp min hand eller arm så den tillslut omfamnar honom, först då blir han nöjd. Inte alls bra om man håller i en varm kaffekopp och inte är beredd när han kommer...

*har en extrem kärlek till mattes bh:ar. Lyckas plocka fram dom och gärna visa när det kommer gäster. Nån gång låg en röd fin bh ute på gräsmattan. Undrar vad grannarna tänkte...

*om vi är ute och går och det är väldigt brant dike så måste han springa upp och ner väldigt många gånger, han kör ännu ett av sina tokryck.

*vill gärna ligga och sova på rygg eller lägger han sig på en av katterna.

*alla hans leksaker (och andra saker som han utsett till leksaker) är fortfarande lika roliga. Anfaller gärna dom för att i nästa stund få ett knäppryck igen.

*förstår han att matte ska köra iväg så går han och hämtar kopplet och lägger sig vid grinden.

ja, listan kan göras lång.... Jag trodde att han skulle växa ifrån det mesta valpiga, men fortfarande är svansen en riktig höjdare!
 
Sv: Tokiga hundar...

ååå vad roligt.. min vovve springer också upp och ner för alla branta slänter och backar.. Knäpp... (=det är ju jobbigt) *L*
 
Sv: Tokiga hundar...

Lagotton kan också var tokig ibland:

*När man har henne lös brukar hon dra några "åttor" i full fart och både svans och rygg böjda, sen brukar hon vara nöjd ett tag....som för att rusa av sig den värsta överskottsenergin (som jag inte vet var hon får ifrån).

*Kan börja leka med en godis hon får ibland. Tar den och studsar ut i vardagsrummet, tuggar, spottar ut, studsar på godisen igen, tuggar, spottar ut osv. Labben skulle aldrig drömma om att leka med nåt som man ska äta upp :D .

*Tar förbjudna saker, tex. väckarklockor, blomblad eller annat och så fort man kommer i närheten av henne går hon ner i lekställning, "morrar" (lekmorr) till och vill bli jagad - otroligt vad smidig hon blir då.
 
Sv: Tokiga hundar...

Min hund brukar

* springa runt i cirklar så fort hon är lös

* göra stora gasellhopp om hon får för lite uppmärksamhet. det kan hon göra i stallet o hemma. igår gjorde hon det när vi gick förbi en uteservering på stan. alla skrattade åt henne

* när jag o pojkvännen pussas o myser ska hon såklart lägga sig mellan även om det inte finnn plats (hon är stor)

* går ett varv runt vardagsrumsbordet innan hon lägger sig

* hon är även vaktig av sig så om hon hör nån utanför morrar hon o skäller men orkar inte alltid springa till dörren utan kan göra det liggandes på rygg i sängen

pojkvännens hund är även han en rolig typ men jag orkar inte lista mer hehehe
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 520
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 029
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
22 053
Senast: Sel
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 620
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp