"Tokigt" sto

Burza

Trådstartare
\"Tokigt\" sto

Jag har ett sto som jag haft i ett år.
I september började hon bli tokbrunstig & skrikig.
Innan har hon varit skendräktig och haft mjölk sedan tidig vår.
Hon är fortfarande väldigt skrikig, så fort hon möter en annan häst låter hon som en hel hingst (vilket inte är så kul med en shettis).
Hon är verkligen jättejobbig och jag känner inte igen den häst jag köpte förra vintern.
Har blivit jobbig överhuvudtaget, krånglade med hovslagaren osv.
Kan hon ha någon typ av hormonproblem?
Någon som har varit med om något liknande?
 
Re: \"Tokigt\" sto

Hej!
När mitt sto kom till mig hade hon hormonrusningar i kroppen som blossade upp när hon kom till nytt stall plus att hon var dräktig. Det lade sig dock efter ett tag. Hon var fruktansvärt hingstig och fick de andra stona att börja brunsta när hon närmade sig, gapig och lätt i frammen...
Min kusin var fodervärd på ett kanonsto, meningen var att hon skulle ta föl på henne, tyvärr så var hon hermafrodit, istället för äggstockar fanns där testikelvävnad. Nu menar jag inte att detta skulle drabbat ditt sto, meningen med inlägget är att hormoner i allra högsta grad påverkar hästarna. Min kusins sto låg ju skyhögt på testosteronhalten, var snäll men hingstig och ville gärna resa sig mot ston.
Du kanske skulle kunna prata med veterinären och kolla hormonbalansen?
Hälsningar Nina
 
Re: \"Tokigt\" sto

Jag skulle BUMS ta ut veterinär och ultraljuda "de heligaste" för att se så inga cystor finns osv. Och sen rådgöra med veterinären.
 
Re: \"Tokigt\" sto

Tack för svar.
Stoet har fem avkommor innan hon kom till mig.
Det har inte känts så akut med veterinär då det pågått så länge.
Hemma går det bra så länge det inte händer något speciellt om hon fått träffa någon annan häst etc.
I min hage står bara 2 ston (varav hon är det ena).
 
Re: \"Tokigt\" sto

Tack för svar...
Jag ska nu kontakta veterinären, då de ändå ska hit för vaccination denna vecka.
Har inte funderat på att det kan vara cysta osv.
Jag har faktiskt ingen aning om vad som gått fel.
Började fundera på allvar då hon var som ett litet monster förra helgen när vi var med på ett luciatåg. Hoppade upp och ner hela tiden och sparkade bakut i rockarden.
Det är planerat att hon ska betäckas i sommar så hoppas inget är fel...

Hon har varit lugnet själv tidigare och är välinkörd.
 
Re: \"Tokigt\" sto

Ja, det där beteendet känner jag igen!!!

Ett hbl-sto som fött 6 föl hos mig såldes till en familj som *ridhäst*.. det gick knappt ett halvår, hon gick ej att rida, hon 'skenade' och bar sig åt.. så tillbaka kom hon och betäcktes igen samt blev 'sitt gamla jag' :D

Hon klarade inte av att vara utan föl (stackarn), detta är INTE ovanligt.. har man börjat avla så är det bara att fortsätta (på vissa ston :smirk:), inga problem alls att rida henne sedan.. då hon var dräktig :D!!!
 
Re: \"Tokigt\" sto

En kompis hade ett hbl-sto som blev väldigt hingstig. Visade sig efter prover att hon hade extremt mkt testosteron i kroppen. Ultraljud av äggstockar och livmoder visade på en grapefruktstor cysta. Denna opererades bort på Strömsholm utan komplikationer. Dock potentiellt svår operation när cystorna är i den storleken.
Ett blodprov kan nog ge svar på om där finns liknande problem, som redan nämnts ovan! :)
 
Re: \"Tokigt\" sto

Jag har också haft tankarna åt det hållet i och med skendräktigheten, att hon vill ha föl och att kroppen är inställd på detta.
Har nu kontaktat min klinik där de ej tyckte det var brådskandee i och med att det är ett tag till betäckningssässongen.
För hon ska betäckas i år om jag inte nämmt det.
Tack för alla svar. Slut.
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 929
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 810
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 497
Senast: Hedinn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp