Tokosel till dräktigt sto

Varmblod90

Trådstartare
Fick tips att ge tokosel till mitt dräktiga sto. Undrade vad det var och efter lite google sök så förstod jag att det va selentillskott.
Men känner mig osäker att ge selentillskott. Jag ger henne 1½ kg krafft pluss protein samt har hon saltsten med selen. Och naturligtvis massor av hö!
Höet kan jag inte analysera pga att balarna kommer från olika åkrar.
Men hur viktigt är det att ge selentillskott till dräktigt sto?
Innan jag betäckte henne och efter betäckningen har jag läst all info jag kan hitta vad man ska ge sitt dräktiga sto men det har aldrig stått något om att man ska ge extra tillskott av selen. Och om det nu hade varit så viktigt så borde det ju stå med tycker jag?
Nu har hon gått i 8 månader och 2 veckor och jag känner mig osäker att ge extra selen eftersom jag vill inte ge överskott heller.

Förutom tokosel i så fall, vad kan man ge annars något som inte är receptbelagt?

Tacksam för hjälp:bow:
 
Sv: Tokosel till dräktigt sto

Svenska marker är väldigt selenfattiga, och även med ett mineralfoder kommer man mycket sällan upp i de nivåer på selen som ett (hög)dräkigt sto behöver.

Jag anslyserar inte selen på mitt grovfoder utan räknar bara på kraftfoder + mineraler och ger även selentillskott. Det är jätteviktigt att dräktiga och lakterande ston får selentillskottet täckt (det kan gå riktigt illa om fölet får selenbrist) så jag skulle verkligen rekommendera dig att ge det. Jag ger Selo-E som jag köper på Granngården.

Mitt tips är att läsa Hästens näringsbehov och utfodring av Christina Planck, där står det en hel del om mineraler, spårämnen osv till hätar i alla åldrar och även dräktiga stons behov.
 
Sv: Tokosel till dräktigt sto

Alla hästar oavsett om de är dräktiga eller inte måste få sitt selen behov tillgodosett så du ska absolut se till att ditt dräktiga sto får tillräckligt med selen.
Jag tycker att det är mycket märkligt att du aldrig har läst om selen behovet. Det står det ju om i varenda bok om foder som jag har läst.
 
Sv: Tokosel till dräktigt sto

lewellyn: Tack för tipsen :) Hur mycket av Selo-E ger du? Och hur mycket kostar det?

TinyWiny: Nej, jag visste inte att svenska markerna var så selenfattiga att man alltid oavsett behövde ge tillskott av selen. Jag har läst att selen är viktigt, men då tycker jag för att man ska förstå att det även ska stå att man helst ska ge tillskott av selen oavsett. För jag har aldrig gett det till mina hästar för jag trodde inte det behövdes och har som aldrig hört talas om att man ska göra det.
Men ska inskaffa det omgående och ge båda mina hästar.
 
Sv: Tokosel till dräktigt sto

Hur mycket jag ger beror på hästen och på den övriga foderstaten, jag räknar som sagt bara på kraftfodret då jag inte räknar med något seleninnehåll i mitt grovfoder. Ett par av hästarna får inget kraftfoder alls och då får de mer, det digivande stoet får dock mer än stoet som inte äter kraftfoder...

E-Selen hette den visst nu (vet inte om jag har blandat ihop eller om de har bytt namn på den).
Kostar i alla fall 125 kr för 3 kg på granngården, finns även i 25 kg säck för ca 500 kr.

Hingstfölet för VSL just nu istället, för att få i honom lysinet också.
 
Sv: Tokosel till dräktigt sto

Okej, aha. Jag beställde hem SeloE från nätet så då är det säkert två olika produkter som du blandat ihop ^^
Hur räknar du ut hur mycket selen du ska ge? För på förpackningen på SeloE står det en rekomenderad giva. Men bäst är ju att exakt veta hur mycket man ska ge. Har lärt mig för länge sen hur man räknar ihop foderstat men det var som sagt länge sedan och inget jag minns.
 
Sv: Tokosel till dräktigt sto

Nej man behöver inte ge extra selen oavsett. Man behöver ge det om inte kraftfoder mineralfoder o saltsten täcker behovet.
Det skiljer från förr då selentillskott i foder inte var tillåtet.
PL
 
Sv: Tokosel till dräktigt sto

Om du ger 1,5 kg Krafft Protein Pluss så får hästen 1,8 mg selen per dag, hälften i form av selenjäst, andra hälften som natriumselenit!
 
Sv: Tokosel till dräktigt sto

E-Selen hette den visst nu (vet inte om jag har blandat ihop eller om de har bytt namn på den).
Kostar i alla fall 125 kr för 3 kg på granngården, finns även i 25 kg säck för ca 500 kr.

Granngårdens Protect E-Selen är inte alls samma produkt som SeloE som tillverkas av Biofarmab.

SeloE innehåller organiskt selen i form av selenjäst som tas upp betydligt bättre av hästen än den oorganiska natriumselenit som E-Selen innehåller. Granngårdens E-Selen var dock förut en ganska prisvärd produkt men för något år sedan så halverade man innehållet av både E-vitamin och natriumselenit så produkten blev i ett huj dubbelt så dyr eftersom man inte sänkte priset. Du får nog ge ca. 50% mer selen om du använder natriumselenit.

Okej, aha. Jag beställde hem SeloE från nätet så då är det säkert två olika produkter som du blandat ihop ^^
Hur räknar du ut hur mycket selen du ska ge? För på förpackningen på SeloE står det en rekomenderad giva. Men bäst är ju att exakt veta hur mycket man ska ge.

Selenbehovet är 0,2 mg/dag och 100 kg häst. Väger din häst t.ex. 500 kg så ska hon ha 1 mg selen/dag.

Krafft Pluss Protein innehåller dock selen, 0,6 mg selenjäst och 0,6 mg natriumselenit per kg. Ger du 1,5 kg Krafft Pluss Protein så får hon redan 1,8 mg selen. Hon ska inte ha mer selen. Selen är ett mineral man måste vara lite försiktig med, dvs. man bör inte ge mer än högst 50% över minimibehovet.

Du hade således inte behövt beställa SeloE. Ett digivande sto ska ha lite mer selen, 0,25 mg/dag och 100 kg häst men fortsätter du att ge 1,5 kg Krafft Pluss Protein så täcker du även detta behov.
 
Sv: Tokosel till dräktigt sto

Jag tänkte fel, jag ger enbart 1 kg krafft pluss protein. Det var innan när jag hade Krafft groov 90 som jag gav 1½ kg så jag var kvar där med tankarna.
Så då kanske jag ändå behöver ge henne lite tillskott av selen eller?
Annars kanske jag kan ge min andra häst det? Han får 1 kg av krafft groov 90.
Hur räknar jag ut så jag se ifall han behöver? Någon som kan förklara hur man räknar? :)
Annars har jag köpt 2 burkar SeloE helt i onödan, haha.
 
Sv: Tokosel till dräktigt sto

Hur räknar jag ut så jag se ifall han behöver? Någon som kan förklara hur man räknar? :)

Det är inte så svårt att räkna ut selenbehovet. Vuxna hästar och dräktiga ston ska ha 0,002 mg/kg kroppsvikt medan hårt arbetande hästar, digivande ston och växande unghästar ska ha 0,0025 mg/kg kroppsvikt.

Vad väger ditt sto och vad väger din andra häst?

Krafft groov 90 innehåller 0,2 mg selenjäst och 0,2 mg natriumselenit per kg så 1 kg av detta ger bara 0,4 mg selen. Ger du stoet 1 kg av Krafft Pluss Protein så får hon 1,2 mg selen. Väger hon inte mer än 500 kg så behöver hon inte mer. Valacken behöver däremot lite SeloE.
 
Sv: Tokosel till dräktigt sto

Selevitan, finns receptfritt på apoteket :) Drt ger jag till mitt dräktiga sto 2 ggr/månaden.
Dyrt dock, nästan 400 kr för en burk.
 
Sv: Tokosel till dräktigt sto

Ingen aning vad dem kan väga. Men dem är små hästar på 155 cm i mkh och väger inte mer än 500 kg i alla fall.
Kan tippa på att dem väger runt 480-500 kg. Stoet väger lite mer än min andra häst.

Hur mycket SeloE kan jag behöver ge till honom?
 
Sv: Tokosel till dräktigt sto

Kl
Hoppar in här! Stoet väger ca 700kg. Äter 2 kg Pavo podo lac + fri tillgång på hö. Behöver hon extra?
 
Sv: Tokosel till dräktigt sto

Ingen aning vad dem kan väga. Men dem är små hästar på 155 cm i mkh och väger inte mer än 500 kg i alla fall.
Kan tippa på att dem väger runt 480-500 kg. Stoet väger lite mer än min andra häst.

Hur mycket SeloE kan jag behöver ge till honom?

Kan man inte väga på våg så kan man uppskatta vikten med hjälp av viktmåttband.

Om valacken väger 480 kg så är underhållsbehovet av selen 0,002 x 480 = 0,96, dvs. 1 mg/dag. Om han inte är i hård träning räcker det med att ge ytterligare 0,6 mg selen (eftersom han får 0,4 mg selen från kraftfodret).

Om du läser på burken så ser du hur mycker selen SeloE innehåller. Du ser då att 1 dosmått = 22 gram innehåller 2 mg selen (11 gram ger 1 mg Se). Eftersom du bara ska ge 0,6 mg selen så ska du bara ge 6,6 gram vilket motsvarar knappt 1/3-dels dosmått per dag.

Stoet ska inte ha mer selen.
 
Sv: Tokosel till dräktigt sto

Svarar mig själv. Hon väger ca 700 kg. Ger jag henne då 1 kg Pavo Podo Lac så får hon i sig 0.4 mg och Krafft plus Protein 1 kg, 1.6 mg selen. Då blir det 2 mg /dag. Täcker detta ett högdräktigts sto selenbehov? Troligtvis kommer givan behöva ökas ytterligare. Vilket av sorterna är bäst att öka med?
 
Sv: Tokosel till dräktigt sto

Det är ju bara att räkna, enkel matematik. ;)

Pavo podo lac innehåller 0,4 mg selen per kg foder enligt innehållsförteckningen. 2 kg foder ger alltså 0,8 mg selen.

En häst som väger 700 kg behöver 700 x 0,002 = 1,4 mg selen.

Alltså behövs ett tillskott (om jag inte missat något fundamentalt i spaderÄss:s beskrivning).

/Ingela som just gjort sin första selen-beräkning :D
 
Sv: Tokosel till dräktigt sto

Det är ju bara att räkna, enkel matematik. ;)

Pavo podo lac innehåller 0,4 mg selen per kg foder enligt innehållsförteckningen. 2 kg foder ger alltså 0,8 mg selen.

En häst som väger 700 kg behöver 700 x 0,002 = 1,4 mg selen.

Alltså behövs ett tillskott (om jag inte missat något fundamentalt i spaderÄss:s beskrivning).

/Ingela som just gjort sin första selen-beräkning :D

Hon väger ca 700 kg. Ger jag henne då 1 kg Pavo Podo Lac så får hon i sig 0.4 mg och Krafft plus Protein 1 kg, 1.6 mg selen. Då blir det 2 mg /dag. Blir det för mycket? Är det farligt att överdosera selen?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 234
Senast: Sara75
·
Foder & Strö Köpte protect vitamin e-selen idag till mitt dräktiga sto som är i 9månaden. I dagsläget äter hon hö (ej analyserat pga från olika...
2
Svar
30
· Visningar
4 971
Foder & Strö Ja, det jag undrar är om man kan ge högdräktiga ston ett kraftfoder som är anpassad för tävlingshästar, som har mycket energi (MJ) fast...
Svar
7
· Visningar
1 366
Senast: Centaur
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 103
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp