Tömma tarmen?

P

prallan

Finns det knep att tillgå för att få hästen att tömma tarmen? Vår pålle kan inte i nuläget gå och tömma tarmen, iaf inte första bajjan. Det kan leda till att han hoppar dåligt tills han tömmer eller att han tvärnitar vid programridning. Tyvärr är inte alltid framridningsmöjligheterna optimala, så att rida fram extra länge funkar inte alltid.
Tills han har lärt sig att gå och bajja, finns det något vi kan göra flr att underlätta tarmtömning?
 
hur ser hästens bajsrutiner ut hemma då? bajsar han t ex först när han gått i hagen en halvtimme så kanske ni ska släppa ut honom innan ni gör i ordning för tävling/träning.

svårt att få en häst att skita på kommando ;)
 
Jag har en häst som får sådana problem under vintern när hon äter hösilage. Hon får sedan en tid 2 dl betfor som blöts m 4 dl vatten och en halv dl linfrö som blöts m 1.5 dl kokande vatten , morgon och kväll. Det får igång magen på henne bra och har minskat problemen ordentligt. Jag blötlägger betfor och linfrö blötläggs minst 12 timmar innan de serveras.
 
Finns det knep att tillgå för att få hästen att tömma tarmen? Vår pålle kan inte i nuläget gå och tömma tarmen, iaf inte första bajjan. Det kan leda till att han hoppar dåligt tills han tömmer eller att han tvärnitar vid programridning. Tyvärr är inte alltid framridningsmöjligheterna optimala, så att rida fram extra länge funkar inte alltid.
Tills han har lärt sig att gå och bajja, finns det något vi kan göra flr att underlätta tarmtömning?

Min förra medryttarhäst stack bokstavligt talat till skogs för att bajsa när man red. Vill du ha din häst tar en kurs hos henne? (Förlåt kunde inte låta bli) :D
 
Finns det knep att tillgå för att få hästen att tömma tarmen? Vår pålle kan inte i nuläget gå och tömma tarmen, iaf inte första bajjan. Det kan leda till att han hoppar dåligt tills han tömmer eller att han tvärnitar vid programridning. Tyvärr är inte alltid framridningsmöjligheterna optimala, så att rida fram extra länge funkar inte alltid.
Tills han har lärt sig att gå och bajja, finns det något vi kan göra flr att underlätta tarmtömning?

Den mest praktiska lösningen på ditt problem är väl att stå ut tills du lärt hästen att den kan springa och bajsa samtidigt.
 
Vår herre nitade och bajsade alltid när han kom. Inte hållbart när man ska tävla (körning i vårt fall) så jag gick helt enkelt på honom när han skulle bajsa, först röst och sen dutt med pisken om han inte lyssnade. Pisken behövdes gång ett, efter det behöver jag bara påminna honom med smackning. Målet är förstås att även det inte ska behövas. :)
 
De få gånger mina hästar ska bajsa mitt i jobb blir jag "obekväm". Jag flaxar med armarna (jag kör ju) så tömmarna fladdrar, smackar och gungar i vagnen, duttar med spöt också.

Jag vet inte om det hjälper dock. De står stilla ändå, eller kryper sakta fram men å andra sidan är fet väldigt, väldigt sällan de bajsar när man sitter på eller bakom. Den jag haft i 17 år har nog bara bajsat 10 gånger i jobb.
 
Mitt knep för att få hästar att bajsa är att lasta dem, alla hästar jag har brukar lägga ett par högar innan och i transporten när de ska iväg, och då är de ändå lättlastade :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 352
Senast: Nepenthe
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 195
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 391
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 706
Senast: Korekatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp