Gå hyfsat i koppel

Problematisk

Trådstartare
Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o

Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta hundägare nu, men då får det vara så för jag vill ha hjälp. Jag är en "hellre än bra"-matte, och är ingen stjärna på något inom hundträning, men en sak är jag RIKTIGT usel på: Koppelträning! :o

Har två vuxna, ganska stora golden-hanar, så det är ju rätt många kilon vi pratar om. Och de går så fruktansvärt dåligt i koppel. De vill nosa överallt och drar fram och tillbaka, hit och dit osv. De både "segdrar" och "snabbrycker". De, eller framförallt den ena (den äldre), vägrar också gå om han hittar en fläck som luktar extra gott. Då tar han spjärn i marken och går inte att locka med hur jag än försöker. Den andra (yngre) är inte lika mycket "stopp", utan mer fram-fram-fram och drar.

De har lite två lägen. Går vi med ordentligt kort koppel så de inte KAN komma åt att nosa, så börjar de gå helt okej efter typ en halvtimme. Men det känns inte riktigt schysst heller, eftersom de inte ens kissar om de inte erbjuds möjlighet att nosa osv. Och får de nosa så är det som sagt kaos.

Sedan har vi det här med hundmöten. Om de träffar sina kompisar blir de uppspelta och drar mot kompisen, men det kan jag ändå acceptera. Känns väl rätt rimligt att de blir glada och vill fram till kompisarna?
Men hundar de inte känner är det en annan femma med. Den äldre är alltid jättesnäll, men om han ser någon han vill hälsa på (dvs som vi inte känner, utan bara nån hund han ser och blir intresserad av) så sätter han sig och vägrar gå. Det är samma sak där att han är i princip omöjlig att få med, man måste i stort sett dra med honom och det känns ju inte så kul.
Den andra brukar inte "fastna" på samma sätt. Där är problemet mer att han reagerar mot vissa hundar genom att kasta sig mot dem och skälla. Han gör inte alltid så, ofta går det bra. Men det finns ett par hundar i området han alltid beter sig illa mot, och annars kan han reagera så om den andra hunden "börjar". Och då är han svår att komma i kontakt med.

Känns som jag provar mycket olika. Ha med leksak och locka med fungerar inte, då blir de (framförallt den yngsta) helt vild och hoppar och flamsar runt överallt. Och har man då båda trasslar de ihop sig med varandra och det blir bara kaos.
Godis fungerar i lugna miljöer precis i stunden. Dvs går vi "bara normalt" så kan jag småprata lite med dem och ge godis när de tittar på mig. Då går de fint några meter. Men det går inte att "bryta" dem i något svårare läge genom att prata och muta.

Jag vill inte bara byta till skarpare och skarpare anti-drag-selar osv. Jag vill lära mig hantera dem på ett BRA sätt, så promenaderna blir trevliga och roliga för oss alla tre!

Går man med dem en och en så sköter den äldre sig helt okej. Han är fortfarande väldigt "nosig" och kan tvärnita vid väldoftande fläckar på marken, men annars sköter han sig mycket bättre och kan till och med gå lös under rätt omständigheter.
Den yngre är i stort sett likadan oavsett om han är själv eller med den andra.

Självklart har vi gått olika kurser, både i grupp och gått privatträning för instruktör. Det är inget som har hjälpt, mycket tror jag det kan bero på att det inte varit ett upplägg som funkar för mig och/eller hunden/arna.

Så... Ja, nu har jag vräkt ur mig allt om min dålighet. VAD ska jag göra? Hur ska jag bete mig, vilke metoder fungerar?
De är (borde vara ;)) vuxna med råge, snälla säg att det inte är för sent? :crazy:
Den äldre har jag haft sen liten valp, och han är också den mest lättsamma av dem. Den yngre känns svårare överlag, både att få kontakt med och med vassare temperament, och honom tog jag hem som ganska stor valp. Lärt mig i efterhand att jag gick miste om mycket viktig grundträning där :crazy:

Slutfunderat nu, men kom jättegärna med tips och tankar och idéer! Men såga mig helst inte är ni snälla :o
 
Om du är på ett inhägnat område med en hund i taget, är den då intresserad av vad du företar dig (utan att du lockar eller matar) eller har den bara dig som transportmedel för att komma dit?

Vad kan du göra för att göra hundarna mer intresserade av dig?
 
Om du är på ett inhägnat område med en hund i taget, är den då intresserad av vad du företar dig (utan att du lockar eller matar) eller har den bara dig som transportmedel för att komma dit?

Vad kan du göra för att göra hundarna mer intresserade av dig?

Är vi hemma så struntar de nog rätt friskt i mig båda två om jag "bara är".
Är vi på inhängnat område på bortaplan så kanske den äldre skulle vilja ha lite koll på mig, men den yngre tror jag kör sitt eget race ändå och grejar med sitt.

Jag vet inte riktigt vad jag kan hitta på för att bli mer intressant. Försöker hitta på saker under promenaden, och det funkar väl okej med den äldre men den yngre blir bara uppstressad och svår att få kontakt med. Så jag vet inte hur jag ska göra :crazy:
 
Svarar först på ditt ena problem och återkommer senare med resten.

Uppenbarligen är nosade en otrolig belöning för dem. Finns det någon annan belöning de verkligen uppskattar som kan vara bättre än nosandet? I sådant fall hade jag tagit med den belöningen ut på promenaden och tränat följsamheten. När de uppmärksammar och följer dig väl hade jag varvat med att belöna med superbelöningen du tog med ut, och sedan kanske belöna med nosandet när de jobbat på bra.

Tränar du nosen något utöver detta? Kan ju vara bra annars tänker jag. Sen brukar jag ofta försöka följa med in i hundens nosvärld och se vad dem upptäcker. Upptäck tillsammans! Så har jag alltid gjort med mina, pratat med dem och visat häftiga saker. Ofta tycker de att jag är helknasig och då får jag uppmärksamheten på det sättet. :angel:
 
Är vi hemma så struntar de nog rätt friskt i mig båda två om jag "bara är".
Är vi på inhängnat område på bortaplan så kanske den äldre skulle vilja ha lite koll på mig, men den yngre tror jag kör sitt eget race ändå och grejar med sitt.

Jag vet inte riktigt vad jag kan hitta på för att bli mer intressant. Försöker hitta på saker under promenaden, och det funkar väl okej med den äldre men den yngre blir bara uppstressad och svår att få kontakt med. Så jag vet inte hur jag ska göra :crazy:

En kul övning som jag har mycket nytta av är nått jag fick lära mig på hundcampus. De kallade den "Fisksoppeövningen". Börja med att gömma delikat godis(som gärna luktar ganska mycket) på några ställen tex i trädgården eller i dikesrenen längs en lugn promenadväg. Ta med dig en hund ut i koppel och så låtsas du "hitta" godisgömmorna! I början får hunden knappt komma nära och lukta utan får se hur du "slukar" hela resursen, men om den på andra-tredje-fjärde försöket är riktigt snabb fram kan den kanske få smaka lite rester.

Gör sen liknande på promenader, kasta dig ner på marken och "tappa" nått riktigt gott som hundarna kan få se hur du hittar och kanske, om de har tur och är snabbt fram, får smaka på.

Brukar höja uppmärksamheten på föraren en hel del ;)
 
Svarar först på ditt ena problem och återkommer senare med resten.

Uppenbarligen är nosade en otrolig belöning för dem. Finns det någon annan belöning de verkligen uppskattar som kan vara bättre än nosandet? I sådant fall hade jag tagit med den belöningen ut på promenaden och tränat följsamheten. När de uppmärksammar och följer dig väl hade jag varvat med att belöna med superbelöningen du tog med ut, och sedan kanske belöna med nosandet när de jobbat på bra.

Tränar du nosen något utöver detta? Kan ju vara bra annars tänker jag. Sen brukar jag ofta försöka följa med in i hundens nosvärld och se vad dem upptäcker. Upptäck tillsammans! Så har jag alltid gjort med mina, pratat med dem och visat häftiga saker. Ofta tycker de att jag är helknasig och då får jag uppmärksamheten på det sättet. :angel:

Det enda jag kan komma på såhär på rak arm (förutom löptikar, men en sån kan jag inte gärna ta med ;)) så har de en favoritleksak som kanske skulle vara belöning. Men den är väldigt stor så den måste jag bära i handen, så då misstänker jag att de (framförallt den yngre) är på och hoppar hela tiden och försöker ta den.

Mer nosövningar kan jag absolut bli bättre på! Har du några förslag på enkla nosövningar att göra som kräver mindre förberedelser än att t.ex. lägga spår?

Hur gör du när du "upptäcker" tillsammans med hunden?
 
En kul övning som jag har mycket nytta av är nått jag fick lära mig på hundcampus. De kallade den "Fisksoppeövningen". Börja med att gömma delikat godis(som gärna luktar ganska mycket) på några ställen tex i trädgården eller i dikesrenen längs en lugn promenadväg. Ta med dig en hund ut i koppel och så låtsas du "hitta" godisgömmorna! I början får hunden knappt komma nära och lukta utan får se hur du "slukar" hela resursen, men om den på andra-tredje-fjärde försöket är riktigt snabb fram kan den kanske få smaka lite rester.

Gör sen liknande på promenader, kasta dig ner på marken och "tappa" nått riktigt gott som hundarna kan få se hur du hittar och kanske, om de har tur och är snabbt fram, får smaka på.

Brukar höja uppmärksamheten på föraren en hel del ;)

Tack för tipset!
 
Det enda jag kan komma på såhär på rak arm (förutom löptikar, men en sån kan jag inte gärna ta med ;)) så har de en favoritleksak som kanske skulle vara belöning. Men den är väldigt stor så den måste jag bära i handen, så då misstänker jag att de (framförallt den yngre) är på och hoppar hela tiden och försöker ta den.

Mer nosövningar kan jag absolut bli bättre på! Har du några förslag på enkla nosövningar att göra som kräver mindre förberedelser än att t.ex. lägga spår?

Hur gör du när du "upptäcker" tillsammans med hunden?

Leker hund, typ? :angel:
Hahaha detta kommer ju låta galet. Men jag brukar böja mig ner och låtsas intressera mig för det hundarna visar intresse för. Utan att vara för påträngande att det blir obehagligt. Sen pratar jag ”lekfullt” och nyfiket... Ja.. typ, som en berättelse.

Finns en mängd nosövningar! Behöver ju absolut inte vara något avancerat. In med gobitar imellan barken på träden. Släng ut liten del av middagen i gräset, godissök!

Sen kan du ju testa nosework också, det är ju inte så svårt att hemmafixa tänker jag. Godissök inomhus går också toppen.
 
En kul övning som jag har mycket nytta av är nått jag fick lära mig på hundcampus. De kallade den "Fisksoppeövningen". Börja med att gömma delikat godis(som gärna luktar ganska mycket) på några ställen tex i trädgården eller i dikesrenen längs en lugn promenadväg. Ta med dig en hund ut i koppel och så låtsas du "hitta" godisgömmorna! I början får hunden knappt komma nära och lukta utan får se hur du "slukar" hela resursen, men om den på andra-tredje-fjärde försöket är riktigt snabb fram kan den kanske få smaka lite rester.

Gör sen liknande på promenader, kasta dig ner på marken och "tappa" nått riktigt gott som hundarna kan få se hur du hittar och kanske, om de har tur och är snabbt fram, får smaka på.

Brukar höja uppmärksamheten på föraren en hel del ;)

Åh, denna snor jag. :D
 
Leker hund, typ? :angel:
Hahaha detta kommer ju låta galet. Men jag brukar böja mig ner och låtsas intressera mig för det hundarna visar intresse för. Utan att vara för påträngande att det blir obehagligt. Sen pratar jag ”lekfullt” och nyfiket... Ja.. typ, som en berättelse.

Finns en mängd nosövningar! Behöver ju absolut inte vara något avancerat. In med gobitar imellan barken på träden. Släng ut liten del av middagen i gräset, godissök!

Sen kan du ju testa nosework också, det är ju inte så svårt att hemmafixa tänker jag. Godissök inomhus går också toppen.

Har du (eller någon annan) tips på godis som funkar bra för godissök och sånt? Något som luktar ganska mycket och inte är för "jobbigt" att hålla på med :)
 
Har du (eller någon annan) tips på godis som funkar bra för godissök och sånt? Något som luktar ganska mycket och inte är för "jobbigt" att hålla på med :)
Jag köpte svensk prinskorv med kort datum på mataffären igår. Lätt att tärna ner i portionsbitar och luktar mycket.
 
När jag läser ditt inlägg får jag intrycket av att hundarna faktiskt kör över dig en hel del. Tror att du skulle tjäna på att jobba med relationen i första hand.
Ställ krav på hundarna, de ska behandla dig med respekt! Svårt att skriva någon konkret övning för det handlar som sagt om er relation.
 
När jag läser ditt inlägg får jag intrycket av att hundarna faktiskt kör över dig en hel del. Tror att du skulle tjäna på att jobba med relationen i första hand.
Ställ krav på hundarna, de ska behandla dig med respekt! Svårt att skriva någon konkret övning för det handlar som sagt om er relation.

Okej, men hur? Nånting kanske du kan tipsa om iallafall? Annars är ditt svar tyvärr inte till nån hjälp öht.
 
Jag håller med @HeddaVovven om att ni verkar ha en brist i er relation. Men en relation kan man inte skapa genom att ställa krav om du inte kan förklara för hunden att det är lönsamt att göra som du säger. Motsatsen blir ju att hunden gör som du säger för att undvika dig och din irritation/ilska/korrigering och så vill i alla fall inte jag jobba. Kunder som kommer till mig med det här problemet (jobbar som problemhundsutredare) får börja med att ställa sig framför hunden, hunden gärna lös eller i löst koppel, sen får föraren hålla käft och inte titta på eller ta på hunden. (Svårt, jag vet :) ) Sen väntar vi. Hur lång tid tar det innan hunden frågar dig vad vi håller på med? Mao, hur intressant/viktig är du för din hund.
När hunden sen väl tar kontakt, så vill jag att föraren med sin hjärtligaste stämma belönar hunden, enbart med röst. Sen ser vi vad hunden gör. Tyvärr är det väldigt många hundar som i till synes evigheter nosar runt föraren, kollar runt i omgivningarna, checkar av skatorna, fixar med nåt på marken osv. Innan de en bemödar sin föraren en blick. När sen matte/husse klämmer i med sitt beröm så ser man sällan en glad hund, inga öron framme, ingen svans, utan de flesta spänner genast ögonen i godishanden. Ungefär som "men ge mig då".
Sen får föraren själv utvärdera sitt värde för sin hund. Sen är det bara att börja jobba. Det finns massor av övningar som gagnar relation.
 
Jag håller med @HeddaVovven om att ni verkar ha en brist i er relation. Men en relation kan man inte skapa genom att ställa krav om du inte kan förklara för hunden att det är lönsamt att göra som du säger. Motsatsen blir ju att hunden gör som du säger för att undvika dig och din irritation/ilska/korrigering och så vill i alla fall inte jag jobba. Kunder som kommer till mig med det här problemet (jobbar som problemhundsutredare) får börja med att ställa sig framför hunden, hunden gärna lös eller i löst koppel, sen får föraren hålla käft och inte titta på eller ta på hunden. (Svårt, jag vet :) ) Sen väntar vi. Hur lång tid tar det innan hunden frågar dig vad vi håller på med? Mao, hur intressant/viktig är du för din hund.
När hunden sen väl tar kontakt, så vill jag att föraren med sin hjärtligaste stämma belönar hunden, enbart med röst. Sen ser vi vad hunden gör. Tyvärr är det väldigt många hundar som i till synes evigheter nosar runt föraren, kollar runt i omgivningarna, checkar av skatorna, fixar med nåt på marken osv. Innan de en bemödar sin föraren en blick. När sen matte/husse klämmer i med sitt beröm så ser man sällan en glad hund, inga öron framme, ingen svans, utan de flesta spänner genast ögonen i godishanden. Ungefär som "men ge mig då".
Sen får föraren själv utvärdera sitt värde för sin hund. Sen är det bara att börja jobba. Det finns massor av övningar som gagnar relation.

Var ska man vara när man gör det "testet"? Inne hemma? Ute på gården? Nytt ställe? Osv.

Jag är rätt övertygad om att äldre hunden ganska snabbt skulle söka kontakt. Jobbade mycket med sånt när han var valp och en del ittersitter i än. Jag TROR även att han skulle bli glad för berömmet, för att sedan hitta på nåt själv.
Den yngre skulle, om han någonsin tog kontakt, förmodligen bli helt uppjagad och hoppa upp på en osv om man berömmer jättemycket med rösten.

Men har du några tips på hur man går vidare med träning sen? Jag har svårt för att läsa och ta in från böcker, även om såna tips självklart också är bra :)

Bäst vore ju såklart att ta hjälp av en instruktör, men jag har inte hittat nån som funkar för oss. Den enda som har privatträningar i lite större omfattning jobbar efter metoder jag inte alls gillar.
 
Relationsövningar:
-Hund vill nosa på fläck, spjärnar mot fläcken. Föraren rånitar, borrar ner fötterna i marken, släpper inte fram hunden. Är i övrigt tyst och stilla. Hunden slutar spjärna, pluspoäng om den vänder sig mot föraren. Föraren belönar med att släppa fram och ge "varsågod" till fläcken.
-Parkour. Be hunden hoppa upp på saker i din väg, belöna. Gå slalom mellan dina ben, träna gå runt matte.
Migos "matte hittar spännande saker" är också bra. Hennes hade ett roligt namn.
-Lek med dig. Dvs, inte kasta bort någon leksak som den får springa efter, utan antingen leker hunden med dig eller inte alls. Kamptrasa som du leker med hunden som du leker med en katt är en egen favorit.
-Du som har två hundar, sätt fast en i lyktstolpe/träd och lek järnet med den andra hunden, vrålar den andra av avund ska du inte försöka tysta den utan vara mer: "Va, vill du var med?"
-Apporteringsträning. Du har ju retriever. Tänk om matte halar upp en död and ur fickan. Det får man ju bara inte missa. Dummy kan också duga.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 210
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 809
Senast: Rugge
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
14 367
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 771
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp