Bukefalos 28 år!

Tork Tips!

S

Sofie_M

Fler än jag har väl / Är väl Med om blöta hästar.
Just precis den dagen man har bestämt sig för en lång uteritt är hästen så blöt den kan vara efter en regnskur!.
Så Nu vill jag att Ni ska skriva era Bästa Torktips
Tänk att hästen Redan är blöt.
Vad har ni för tips på effektiv torkning?
Speciella Material, hur lång tid det tar Osv.

T.ex Fleece osv.
Hur gör ni? :D

Tips Tips tips :)
 
Sv: Tork Tips!

Ja, Det brukar faktiskt jag också göra ;)
Men Nu var det Torktips Jag var ute efter :)
 
Sv: Tork Tips!

Jag tycker fleecetäcken är oöverträffade vad gäller torkning. Men regnar det fortfarande ute måste nog hästen även stå inne. Är det annars kallt och torrt torkar de jättefort.
Mitt bästa tips :idea:

(dessutom håller jag ridhästen spårklippt, då torkar han ännu snabbare)
 
Sv: Tork Tips!

Yllefiltar, lite tyngre modell, så det liksom ligger lite tyngre mot hästen, suger upp ganska snabbt. När jag hade sköthäst för många herrans år sen, lade jag ofta dubbla yllefiltar (snodde ofta pappas bilfiltar) på hästen, medan hon åt mat och pulade i boxen. Jag kanske bytte om, eller hittade på något annat lämpligt. Sen när filtarna blött igenom, lade jag på ett nytt lager dubbla filtar och gick upp till ridskolecafét, fikade och ljög en stund. När jag sen kom tillbaka, var hon hyfsat torr, så man kunde borsta av och slänga på grejer. =)

Visst många filtar kan det bli...
 
Sv: Tork Tips!

jag rider ju barbacka, så jag sätter på fleecetäcker om han är blöt innan jag skall rida, annars blir jag blöt i rumpan :p

iaf mitt fleecetäcke suger upp vattner SUPERSNABBT och hästen är heelt torr under :)
 
Sv: Tork Tips!

Om man känner att man har några kronor över kan man sätta upp lite infravärme på nåt bra ställe i stallet. Lite enklare rör behöver inte kosta en förmögenhet. Hästen torkar fort o du får en varm plats att jobba på, massera.... ja du kommer säkert på fler saker. Glad hovslagare??? Annars är ulltäcke oöverträffat tycker ja eller göra en halmviska( går bra med hö oxå ) och gnugga massor.
Lycka till!
C
 
Sv: Tork Tips!

Är hårremmen inte helt genomblöt torkar jag med vanliga frottehanddukar. (är den genomblöt rider jag inte utan arbetar med annat)
 
Sv: Tork Tips!

jag brukar ta en vanlig frotehanduk å gnida pälsen både med hårs å mot hårs. sen tar jag en piggborste å bortsar rätt pälsen...sen samma sak med handduken igen. borta rätt pälsen å borsta sen som vanligt. min häst blir torr på det sättet...men hon har väldigt lie päls :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: valy
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 656
Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
2 046
Senast: Habina
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp