Bukefalos 28 år!

Tornerspel

Sv: Tornerspel

Jag är mycket intresserad av tornerspel - tyvärr bor jag i Göteborg där det inte finns någon aktiv "riddargrupp".
 
Sv: Tornerspel

Gör det inte...? Kanske det inte gör, nej... *tänka* Kolla in riddare.nu och leta där.
 
Sv: Tornerspel

Jag har nog en märr :D Rädd är hon egentligen inte, men tänk om den farliga stenen där borta helt plötsligt får ben? Bäst att vara på sin vakt... :rofl:

hon är som sagt ett lejon, de vill ha sina revir i fred!
Stackars hästar ;) Råkade ut för en sån häst idag med, fast det var mig han jagade ur hagen :crazy:
 
Sv: Tornerspel

Tihi! Jag tror min nya pärla fattade ganska omgående att det inte fungerar att vara rädd för lövhögar och småsten i sitt nya stall - det finns allt ifrån höns och nymfparakiter till hundar och får där, för att inte nämna sjuttioelva byggnader och maskiner och en ankdamm och flaggstänger och liknande! Hon tog en eller möjligen två ögonblick till fundering, sen var det ungefär som om hon ryckte på axlarna och suckade "ja, ja..." och sen var det bra. :D

Det hon framförallt gör i depån under tornerspelen är att hon börjar backa och vägrar sluta även om hon backar in i staket, vapenställ, väpnare, andra hästar... Blir jag irriterad på henne och ber henne sluta så fortsätter hon bara ända tills jag ger klartecken att det är dags att springa in på arenan igen - då blir det en jäkla fart! ;) På SM lärde hon sig var "färdiga" betyder. (Speakern ropade det innan varje start och då började min pålla trava framåt startlinjen - varje gång!)
 
Sv: Tornerspel

Det finns nu en bild på mig och min häst när vi rider tornerspel på min profil. :cool:
 
Sv: Tornerspel

Jag har också ett fullblod som går tornerspel! ägaren rider spel på honom och jag engelskt. Han är helt orädd när han går terräng och spel! Däremot så är han jätteharig på hoppbanan, bommar på marken är äckliga lejon som biter honom i benen, för att inte tala om all personal på banan. Jag tror att det har att gör med att han inte är riktigt lika fokuserad då :crazy:
han har också gått en hel del löp innan och jag håller helt med Gisburne där, de blir helt annorlunda i psyket om det har utsatts för allt som det innebär att gå på banan! På köpet får man också en häst som är ordentligt tränad från början, dvs starka senor, liggament och en bra grundkondis :bow:
 
Sv: Tornerspel

Ni tjejer får inte rida tornerspel på gotland?
 
Sv: Tornerspel

Bra fråga! Det kanske bara är ett elakt rykte, men jag har också hört att ett visst gotländskt lag inte tillåter att tjejer deltar... Det är så nedrigt om det stämmer, för på medeltiden fanns det en hel drös kvinnliga riddare, som red som män under manliga alias. (Som vi gör i vårat lag.) Det är bara myt att inga kvinnor red tornerspel, synd att så många tror på det.
 
Sv: Tornerspel

Skoj! Jag tror mig ha sett ett fullblod från Gotland på SM i år, kan det stämma? En brun historia... Min var så tunn på SM så ingen kan väl ha missat vad hon var för ras! Såg ut om en greyhound... Men nu ser hon äntligen lite bättre ut, efter 3½ månader på bete!
 
Sv: Tornerspel

Det visste jag inte. Min uppfattning var att alla riddare var adliga män.....
 
Sv: Tornerspel

Jag har läst ett halvt bibliotek om riddare och tornerspel men har aldrig hört talas om kvinnor som var riddare.
 
Sv: Tornerspel

Tjejer ska inte rida tornerspel. De ska sitta fastkedjade vid spisen med en bebis under armen. ;)
 
Sv: Tornerspel

Ha! För ett ögonblick skrämde du skiten ur mig! :)
 
Sv: Tornerspel

Vill börja rida... men... det är inte så lätt när man bor i kalla Luleå och det inte finns en enda grupp nog nära....(några mil, det är en nolla med i talet...)

Har försökt få ihop en grupp med det är lite svårt, inte någon som kan något, och så hingsten min som är så skvätträdd (ibland...när det passar honom) att han skulle koola om han såg en lans... om han var på det humöret.
Annars är han eldtränad av bla. Fabian i gycklargruppen TRIX. (f.ö en mkt bra grupp med bra grabbar.) och var så modig så den gången... knashästen min... :D
 
Sv: Tornerspel

Gisburne skrev:
Bra fråga! Det kanske bara är ett elakt rykte, men jag har också hört att ett visst gotländskt lag inte tillåter att tjejer deltar... Det är så nedrigt om det stämmer, för på medeltiden fanns det en hel drös kvinnliga riddare, som red som män under manliga alias. (Som vi gör i vårat lag.) Det är bara myt att inga kvinnor red tornerspel, synd att så många tror på det.



Åh! Är det sant att det bara är en myt??? :bump:

Och ja. T**namen*um tar inte in tjejer...om det var det du menade? (har säkert missat en halv debatt). Det är en gubbförening...

Min kompis brukade retas med fredrik om det där (trefaldighetens lycka). Han har ju en dotter som är jättesöt, och hon undrade då vad han skulle säga åt henne när hon ville börja rida... Jomen det gick bra, dressyr eller hoppning eller fälttävlan eller nått sånt... :crazy:
 
Sv: Tornerspel

Gisburne skrev:
Skoj! Jag tror mig ha sett ett fullblod från Gotland på SM i år, kan det stämma? En brun historia... Min var så tunn på SM så ingen kan väl ha missat vad hon var för ras! Såg ut om en greyhound... Men nu ser hon äntligen lite bättre ut, efter 3½ månader på bete!

Japp det är han!
det var inte ägaren (Tvenne pilar) utan Hans av Wisby som red honom där! Han blev tyvärr halt direkt efter SMet men är nu igång igen, men han hann tappa en hel del vikt under "semestern". Han är lite underlig, ju mer han arbetar ju mer äter han /går upp i vikt. Han trivs verkligen inte när han bara går i hagen, han vill arbeta!
Det är förresten han som är på min avatar!
 
Senast ändrad:
Sv: Tornerspel

Sammet skrev:
Åh! Är det sant att det bara är en myt??? :bump:

Och ja. T**namen*um tar inte in tjejer...om det var det du menade? (har säkert missat en halv debatt). Det är en gubbförening...

Min kompis brukade retas med fredrik om det där (trefaldighetens lycka). Han har ju en dotter som är jättesöt, och hon undrade då vad han skulle säga åt henne när hon ville börja rida... Jomen det gick bra, dressyr eller hoppning eller fälttävlan eller nått sånt... :crazy:

Nej det är sant, man får inte vara riddare i Torneamentum om man är tjej... men de får vara med i föreningen! fast där måste man bli invald så vem som helst kan inte gå med!

Fredriks dotter rider för fullt! Hon har haft världen sötaste shettis men honom har hon vuxit ifrån och har nu ett russ istället. hon brukar vara med på våra cm-hoppningar så hon blir nog hopp/fälttävlansryttare ;)
 
Sv: Tornerspel

Oj...ja se... när jag såg henne sist var hon en tvärhand hög och Fredrik kunde sträcka ner sig hand från sin häst (stoet med de glada humöret... :crazy: ), dottern tog tag i handen och han lyfte upp henne på så sätt! Så det var några år sedan!... :smirk:
 

Liknande trådar

Mat Just blivit kombocha-intresserad efter att ha smakat! Det ska ju, med lite tid och engagemang, gå att göra själv men jag blir inte...
2
Svar
34
· Visningar
1 125
Senast: Harrysen
·
Hemmet Jag måste köpa en ny luftavfuktare, för den vi har luktar bränt... :nailbiting: Det är ju en djungel, nån som har ngt tips? Den ska stå...
Svar
4
· Visningar
369
Senast: Stinaelin
·
Mat Jag hittade idag ett buskage fullt med stora jättefina slånbär. Plockade en hel gryta och tänker göra sloe gin till julen. Men nu ska de...
Svar
5
· Visningar
485
Senast: Jeffery
·
Foder & Strö Som rubriken lyder. Vad har ni för upplevelse med den? Den är ju relativt ny. Jag har den till min pojke nu och testar eftersom han...
2
Svar
26
· Visningar
2 586
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp