torr i huden,vanligt på vårkanten???

T

Tess82

det är så att min häst har börja klia sig rätt mycket på halsen och vid nacken.han går på B-vitamin för att hans päls var glanslös för ett tag sen.han kliade sig redan då! men det finns inga tecken på ohyra som jag kan se med blotta ögat iallafall.tänkte om hästar åxå som vi kan bli torra i huden på våren? /Therese
 
Man kan ju inte se ohyra med BLOTTA ÖGAT! :crazy:
Så kolla upp det också, ordentligt.

Men annars kan det vara så att hästen är lite känslig för SOLEN och nu har det ju börjat bli en hel del fina, soliga dagar! Min häst blir som tokig på sommaren när det är mycket SOLIGA dagar o kliar sig på svans o man så fort hon får tillfälle (hon har INTE sommareksem eller nåt sånt utan kliar sig "normal" mycket o inte så att pälsen blottas).
Jag frågade veterinär och hon sade att det beror på överkänslighet för solen...
 
jo man kan se ohyra med blotta ögat, iallafall pälsätande lusen. det hade vårt russ i vintras. :bump:. men solen har jag inte tänkt på ens,så det är ju något att tänka på.Är inte skimlar mer utsatta? /Tess
 
Okej, det kanske man KAN då...vissa sorter... :smirk:

Men tänk på det där med solen! Det skulle ju kunna vara anledningen... Då börjar de klia sig på manen och säkert halsen också som är utsatt för solen.

:)
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 079
Hästvård Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom...
Svar
13
· Visningar
3 929
Senast: ptr
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 514
Senast: Lisa2014
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 157
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp