Bukefalos 28 år!

torra trampdynor

M

missPetra

skulle man kunna smörja in sin hunds trampdynor med vanlig hudkräm/handkräm för människor? dom har blivit så väldans torra nu när det har vart så kallt. så kan man det?
 
Sv: torra trampdynor

Jag brukar använda Idominsalva och Helosan Sol. Inbillar mig att Helosan solsalva är mildare mot huden än den vanliga.
 
Sv: torra trampdynor

Finns ju tassalva i vissa djuraffärer... Min mamma använde alltid det på våran labbes torra tassar :D
 
Sv: torra trampdynor

Helosan brukar fungera utmärkt på hundtassar - använder det själv till labbens tassar när det behövs.
 
Sv: torra trampdynor

Zinksalva är också bra för att bygga slittåliga trampdynor i kombination med annan salva för mjukgöring om det behövs.

Mvh
Björn
 
Sv: torra trampdynor

Jag brukar använda Helosan eller Repair. :D
Har en tassalva, men den STINKER i flera dar. :crazy:
 
Sv: torra trampdynor

använder vaselin på min .... men nu måste hon tydligen ha skor på mig (uush spyr av bara tanken ) pg.a ( väldigt mycket) köldkramp... kan just tänka mig henne i små rosa saker ... nä det får nog bli svarta ...
 
Sv: torra trampdynor

Jag går ut till stallet. :D Hästarnas Equie lotion och Equie creme fungerar alla tider bra för att mjuka upp hundarnas torra spruckna trampdynor. Använder den själv också, till torra fötter och armbågar m.m.
 
Sv: torra trampdynor

Visst kan man det.

Själv smörjer jag aldrig in mina hundars tassar, det räcker för oss bara med att efter varje promenad skölja av tassarna om man gått där det är saltat. Det är oftast där felet sitter om hunden får torra tassar.

Men om Du vill smörja in så går det bra med salvorna som är rekommenderade ovan. Helsosansalva, Zinkpasta eller olika mjukgörande för människor eller hästar.
 
Sv: torra trampdynor

Jag använder Jaga Lätt tass salva.
Den innehåller inget vatten å har fungerat utmärkt till våra vovvar.
Den rekomenderar jag gärna.
 
Sv: torra trampdynor

Tjärsalva, det är den bästa salvan till allt, dessutom luktar den gott.
Jag har använt tjärsalva till allt från röda bebisrumpor till hundtassar, självsprickor på mina egna fingrar är den suverän till.
 
Sv: torra trampdynor

Vi smorde trampdynorna med gammal hederlig Arméns Hudsalva. Funkade kanon, och inte gjorde det nåt om han fick i sig lite heller.
 
Sv: torra trampdynor

det man ska tänka på när man använder hudkrämer är att de inte ska innehålla något giftigt då hunden gärna slickar på tassarna när de blivit smörjda.

den bästa salvan jag har haft är jagalätt, men den bör förvaras utom räckhåll för hungriga vovvar då den verkar smaka ljuvligt...
 
Sv: torra trampdynor

Har nyss smörjt min vovves tassar med Jagalätt.
Den är verkligen Smaskens tycker hon :smirk:
Men det finns garanterat inget farligt i den.
Om dom slickar i sig förmycket så kan dom bli lite lösa i magen.
(Men det går över snart.)
Men man har ju inte burken inom räckhåll för vovvarna.

Den bästa salvan för tassarna :d
 
Sv: torra trampdynor

Kan bara instämma med den som föreslog Arméns hudsalva. Det är billigt, behändig förpackning (stift) och giftfritt.
 
Sv: torra trampdynor

Ljummen olivolja!! Tyvärr blir det väääligt kladdigt! Sockor rekomenderas...
 
Sv: torra trampdynor

Rekommenderar varmt 4 ess tassalva, eller tjärsalvan, som är till häst. Båda mkt bra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Efter min hunds lilla äventyr har hon slitit ner trampdynorna så de är såriga på ett par tassar. Smörjer med manukkahonung och har tratt...
Svar
8
· Visningar
753
Senast: Sonic76
·
Hundhälsa Hundens trampdynor känns torra och lite ytliga sprickor. Funderar på att testa tassalva. Tankar om ris eller ros eller tips på produkt...
Svar
2
· Visningar
458
Senast: Harrysen
·
Hundhälsa Har upptäckt att Tilda har märkliga förhårdnader eller liknande på sina två baktassar. Jag har inte tidigare sett detta, även om hon...
Svar
7
· Visningar
953
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 080
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp