Bukefalos 28 år!

Torrfoder eller blötfoder?

transmission

Trådstartare
Vad är egentligen bäst att ge? Blir så himla förvirrad då alla säger olika. Min katt får nu fri tillgång på Iams Cat Adult Lamb torrfoder och blötmat någon/några gånger i veckan. Iams åt hon även på kattstallet hon är ifrån och där tror jag inte att dom fick någon blötmat alls.

I början verkade hon inte riktigt gilla blötfodret, hon slickade bara på det och åt aldrig upp. Sedan köpte jag en burk Purina Gourmet Gold (mest för att ge henne något extra gott) i typ mousse form vilket hon älskade! Hon är väldigt "liten" i maten och vill ha pyttesmå bitar, annars äter hon inte. Så jag har fortsatt köpa Purina som hon som sagt får då och då, men jag vet inte riktigt hur bra det egentligen är?

Vissa verkar ju tycka att det är djurplågeri att ge torrfoder och att det är "sååå dåligt". Vad stämmer egentligen? Vad är det jag ska titta på när jag väljer både torr- och blötfoder? Iams valde jag av den anledningen att det låg högt upp i TestaFaktas torrfoderstest.
 
Sv: Torrfoder eller blötfoder?

Hej.

Hittade ett ganska passande svar på denna fråga på sidan: http://www.fraga-veterinaren.se/

>>> Det finns ingen nackdel med att ge kattungen både torrt och blött foder. De skall dock vara av hög kvalitet. Ha torrfodret som bas och ge blötfoder som lite extra varje dag. Till exempel liten mängd på morgonen och kvällen med blötfoder och ha fri tillgång med torrfoder. Då kattungarna är unga behöver du inte vara så orolig över andelen då dom har ett högt energibehov.

Blötfoder som serveras i sk. (Canflex, tray) förpackningar istället för i plåtburkar är bättre i avseende smaklighet. Man har även i studier sett att kattmat som finns i metallburkar har lett till en påverkan av sköldkörteln, vilket har gett en högre sannolikhet för katten att senare i livet drabbas av en överproduktion av sköldkörtelhormoner sk. Hypertyroidism.

Vid vissa sjukdomar är det dock bra för katten att äta mer andel blötfoder. Många äldre katter kan ha problem med sina njurar och har därför svårt att koncentrera sin urin. Dessa katter brukar må bättre av att få en större andel blötfoder för att då få i sig mer vätska.

Det är viktigt att katten alltid har tillgång till färskt vatten helst på flera ställen där katten bor.
// Veterinär Anna-Karin Andersson Landgren <<<<<<<<<<<<<<<<<<


I övrigt har jag läst någonstans att får katter inte torrfoder alls, eller sällan, finns risken för att deras tänder far illa. Men i det fallet minns jag inte källan ifrån påståendet.

Lycka till! :)
 
Sv: Torrfoder eller blötfoder?

Nu hittade jag vart jag läst om tänderna, finns att läsa om på Agrias hemsida:

Enbart mjuk mat kan vara sämre för mun- och tandhälsa, men enbart torrfoder är inte så bra för till exempel urinvägarna, så lite av varje kan vara bra, säger Lotta Möller, veterinär på Agria Djurförsäkring

Mer om dålig andedräkt hos katt och förebygga bra munhälsa:
http://www.agria.se/katt/artikel/dalig-andedrakt-vanligt-kattproblem
 
Sv: Torrfoder eller blötfoder?

Att torrfoder skulle motverka tandsten är rätt nonsens, det är många som kan bevisa att det är fel. Sen är vi många som inte anser att veterinären är den mest kunniga i foderlära. Dom kan hälsa, absolut, och vid dieter kan man ofta väga in det dom säger. Men för vanlig mathållning? Nej.
 
Sv: Torrfoder eller blötfoder?

Iams är ett av de bästa torrfodren, ja. Det finns några bättre, vissa av dom får man fortfarande beställa på djursajter utomlands ifrån. Applaws t.ex, med 80% kött. Eller Acana som inte innehåller spannmål.
Jag har bytt, från torrfoderjunkie (så skönt att slippa bära hem vatten som jag ju har i kranen) till att vilja ge så mycket blötmat (kattens naturliga föda innehåller 70-80% vatten och därför dricker dom inte på samma sätt som andra djur) som möjligt. Jag tror personligen att den stora ökningen njursjuka katter går hand i hand med samma ökning av torrfoderanvändande och forskning finns som tyder på att torrfoderkatter är konstant uttorkade. En katt som äter enbart torrfoder ska dricka minst 0,5 dl vatten per dag och kg kroppsvikt för att inte vara uttorkad. Det gör inte mina.
Sen ja, blötmaten är ju inget som påverkar tänderna åt det bra hållet. Då ger man istället råa kycklingvingar eller annat med ben i, så får dom gnaga i sig dom = jättebra mot tandsten.

Vad är jag emot gällande torrfoder? Att det är 10% vatten mot kattens normala 80% via födan. Att det är mer spannmål än kött, katten är en ren köttätare till skillnad från t.ex hunden. Torrfoder är bättre för ägaren än för katten.
 
Senast ändrad:
Sv: Torrfoder eller blötfoder?

Jag ger uteslutande blötmat till mina katter, eller försöker i varje fall, min Aslan föredrar torrmat, hur som helst, för att om man tittar på vad katter ska få i sig, eller snarare vad dom inte ska få i sig, så är det ett jäkla gissel att få tag i bra torrmat.

Den bästa torrmaten kommer i många fall, vara sämre eller likvärdig många blötmater, den ska specialbeställas och kommer kosta trefalt, och säcken är ganska skrymmande. Lägg till att det tillverkas av ett företag många tusen mil härifrån, köttet kommer från djur som haft det långt ifrån bra, och så vidare.

Edit: Sen vill jag tillägga att med både torr och blötmat lönar det sig att läsa läsa läsa. Det är svårt och komplicerat ämne, foderlära, men till och med de allra ytligaste kunskaper tar en en bit på vägen i foderdjungeln.
Det underlättar om man själv vet vad man är ute efter också. Är det den superduperbraiga optimala maten åt sin katt, oavsett vad den kostar, hur den är framställd och om man måste köpa den på svarta marknaden i Karachi? Eller vill man ha lättillgängligt, närproducerat, billigt, etc.
 
Senast ändrad:
Sv: Torrfoder eller blötfoder?

Tack för alla svar! Känner mig lite klokare nu.

Tänker antagligen ge mer blötfoder samt byta torrfoder. Måste bara läsa på lite grann och bestämma mig för vad jag vill ha. Det optimala vore ju det perfekta fodret som producerades av välmående djur ett stenkast härifrån, men jag antar att man får kompromissa.

Edit: En fråga till! Kycklingvingar, är det att bara ge dom "som dom är"? Kan man ge en vinge på en gång eller måste katten vänjas först?
 
Senast ändrad:
Sv: Torrfoder eller blötfoder?

Du kan ge en vinge på en gång och den får absolut inte tillredas på något vis, utan ska ges rå. Tillagas den blir benet sprödare och kan splittras och vara farligt för kattens tarmar.
 
Sv: Torrfoder eller blötfoder?

Du kan ge en vinge på en gång och den får absolut inte tillredas på något vis, utan ska ges rå. Tillagas den blir benet sprödare och kan splittras och vara farligt för kattens tarmar.

Och på Hills (som såkart vill sälja av sitt eget foder...men ändå) säger de nej till rått kött till husdjur:

http://www.hillspet.se/Cat/Kitten/F...ttens nutritional needs differ from ours.aspx

Förr gav man ju alltid katter av olika inälvor och grejer man hade. Idag verkar det vara omdebatterat.
 
Senast ändrad:
Sv: Torrfoder eller blötfoder?

Jag kör rakt av på blötfoder numera, torrfoder får de bara som godis ibland. De fick bra torrfoder innan men jag ser ändå många positiva effekter, bland annat har den ena äntligen blivit av med (nästan hela) övervikten plus att hennes päls är mycket bättre och den andra katten får äntligen i sig nog med vätska.

Tillägg: Jag ger Bozita som jag beställer på nätet, svensktillverkat och leverans till dörren = gillas. :D
 
Sv: Torrfoder eller blötfoder?

:eek: Iams tänker jag sluta med omedelbums! Fyfan :crazy: Vill inte ha med ett sådant företag att göra. Har kört med Iams mest för att det var det katten åt på kattstallet och för att det hade fått ganska bra betyg.

Tassetass: Tack! Skall kolla upp det på en gång. :)
 
Sv: Torrfoder eller blötfoder?

Min kisse äter torrfoder, detta då jag vet att han är duktig på att dricka vatten. Och så brukar han få smaka lite gott av oss ibland också.
 
Sv: Torrfoder eller blötfoder?

Bra! Din är nog en av få som dricker 0.5 dl vatten per kg kroppsvikt och dag då. Majoriteten av torrfoderkatterna gör ju inte det utan är kroniskt uttorkade. Mina har inte varit i närheten av minst 2,5 dl vatten per dag.
 
Sv: Torrfoder eller blötfoder?

"Blötfoder som serveras i sk. (Canflex, tray) förpackningar istället för i plåtburkar är bättre i avseende smaklighet. Man har även i studier sett att kattmat som finns i metallburkar har lett till en påverkan av sköldkörteln, vilket har gett en högre sannolikhet för katten att senare i livet drabbas av en överproduktion av sköldkörtelhormoner sk. Hypertyroidism."

Det är första gången jag hört om detta. Vad tänker ni om det?
Jag ger min Dollie mjaus burkmat och varannan en av icas sorter trots att det är liiite socker i (är jag en dålig matte nu:crazy:) för hon tycker den är så god! (Den med lever i). Maten i Tetrapack är ju nästan dubbelt så dyr..

Men stämmer ovanstående så är det väl bara till att beställa tetrapack nu då..
Har i mitt minne att det finns någon "kattkorv" från Jipotamas(?) som det var ganska bra pris på. Liten frys har jag men får väl hyra in mig på morsans och farsans då..
 
Sv: Torrfoder eller blötfoder?

Sockret i blötmaten har jag fått berättat för mig är försumbart. Dvs inget att bry sig om. Jipotimas korvar är troligen inte mer än kött? Eller har dom ändrat? Om dom inte har ändrat så tänk på att det måste tillsättas saker för att det ska vara helt nyttigt.
 
Sv: Torrfoder eller blötfoder?

till alla:

Hur stor prissklinnad är det på torr- och blötmaten? Om man inte räknar per vikt, utan per dagsbehov eller nått :p
 
Sv: Torrfoder eller blötfoder?

Mina katter äter för runt 3-400 kr i månaden och det är väl vad en liten säck kvalitetsfoder som räcker ungefär en månad kostar också. :)
 
Sv: Torrfoder eller blötfoder?

Jipotimas kattkorv innehåller inte allt en katt behöver få i sig, man måste alltså komplettera. Tycker det är dumt, dom hade väl kunnat göra ett fullgott foder precis som åt hund istället. :idea:

Jag läser gärna mer om plåtburkar och hypertyroidism om du hittat en artikel? Jag har hört lite om det innan
men inte så mycket att jag kan bilda en uppfattning.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Min kattunge (4 månader) har ätit Royal Canin sedan hon började äta torr- och våtfoder, men det är ett foder jag känner att jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 463
Senast: Silkisif
·
S
Katthälsa Hej! Är helt ny här då jag utan framgång försökt hitta information gällande blötmat till min katt som nu är fem månader. Han äter...
Svar
2
· Visningar
776
Senast: smilet
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 178
Senast: Marvin
·
C
Övr. Katt Vi ska i augusti få hem vår lille Oliver (som inte kommer att vara så liten längre...) och då uppstår frågan: Vad ska han äta för mat...
2
Svar
25
· Visningar
2 686
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp