Bukefalos 28 år!

Torrfoder eller blötfoder?

Sv: Torrfoder eller blötfoder?

Nej jag har ingen artikel om det. Första gången jag läste det var högre upp i denna tråden. Emmstill la ut ett stycke från någon sida som hette typ fråga veterinären. Får väl bli att googla lite om det..Det borde ju bli betydligt dyrare att fodra med tetra än med burkar. Hälften så mkt mat men samma pris nästan..Men men vad gör man inte.
 
Sv: Torrfoder eller blötfoder?

Jag googlade på sköldkörtelsjukdomar och burkmat. Fick upp 2 pdf filer som var några examensarbete som någon gjort. Jag kunde dock inte gå in på dom av någon anledning..Det jag lyckades läsa mig till utan att komma in på dom var att det är tre gånger så stor risk att katten drabbas om man fodrar med blötmat från burk :crazy: Eftersom jag inte kom in på filen så är det ju lite svårt att se vad det finns för belägg för detta osv. Ska kolla när sambon kommer hem om han kan fixa så jag kan gå in och läsa..
 
Sv: Torrfoder eller blötfoder?

Jag har kollat på både mjaus och bozitas tetror. Det står 50% kött i innehållet på Bozitas. Vad menar dom med det igentligen? Det är ju bara kött i Mjaus också..Menar dom att torrhalten är 50 eller vad?
 
Sv: Torrfoder eller blötfoder?

Det där med sjukdomar av blötmat på burk lät ju inge trevligt.

Flikar in med en fråga - är det någon som vet purina pro plan är i förhållande till eukanuba?

Har gett pro plan till kisse från start då vi fick med det och hon gillar det. Hon får lite blötmat varje dag (oftast, ibland vill hon inte ha) och får lite kött och annat gott som vi äter, men det är torrfodret hon vill ha mest. Tur att hon älskar att stå i badkaret och dricka rinnande vatten också alltså :)
 
Sv: Torrfoder eller blötfoder?

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00002624/

"Dietärt jod: i amerikanska studier har man upptäckt att flertalet kattfoder
har högt jodinnehåll (13). Detta påverkar serumkoncentrationen av fritt T4
negativt. Det är dock mindre troligt att det skulle orsaka de adenomatösa
förändringar som iakttas i tyreoidea vid hypertyreos.
Epidemiologiska studier: i olika undersökningar har flera riskfaktorer
identifierats när det gäller utvecklande av hypertyreoidism hos katt såsom
återkommande behandlingar med loppmedel och exponering för olika
bekämpingsmedel. Katter som vistas inomhus, är av icke siamesbesläktad
ras samt utfodrats med burkmat har också större risk att drabbas av
sjukdomen. Senare studier har specificerat att det är de kattmatsburkar
med ”pop-top” som ger störst risk för att utveckla hypertyreoidism och då
specifikt de mjukgörare, så kallade ftalater, som används i plastfilmen på
insidan av burkarna. Honkatter som utfodrats med burkmat löper större
risk än hankatter på samma foderstat (12)."

Då är det alltså burkar som har plastfilm på insidan som är det igentliga problemet och inte själva metallen? Eller tänker jag fel?

Men vilka burkar har det? Jag har aldrig sett nått sånt..Däremot på tetrorna så är det ju plastfilm på insidan av förklarliga skäl..Är det inte flalater i all mjukplast? Det kanske blir till att skicka ett mail till fodertillverkarna och fråga om flalater..:crazy:
 
Sv: Torrfoder eller blötfoder?

Tycker det är jättekonstigt att ingen kommentrat än..jag menar vi är många som godtar med blötmat..:crazy:
 
Sv: Torrfoder eller blötfoder?

Vad jag har förstått är det inte förrän man bryter metallen som ämnen från burken kan frisättas och det har rekommenderats i flera år att kattmat inte ska förvaras i brutna burkar.
 
Sv: Torrfoder eller blötfoder?

Aha, du menar så. Så om man köper blötmat i burk så ska man ha över den i annan förpackning direkt man öppnar den?
 
Sv: Torrfoder eller blötfoder?

Hej Thomas heter jag! :)

Jag googlade lite på blötmat vs torrfoder och hittade denna intressanta tråd.
Skulle någon kunna säga mig vilket blötfoder som är bäst generellt att köpa till sin katt?

Då min katt Sessan på 1,5 år läckte på golvet i vardagsrummet, då vi ej har steriliserat henne ännu, och när jag torka upp det kände jag lite "grusaktigt" och såg det blänkte som kristaller. Jag satte mig direkt och forska på nätet och det visade sig hon hade lite uringrus. Har varit i kontakt med Djursjukhuset i Helsingborg och dem sa att håll koll så hon ej får ont, eller inte kissar i sådant fall måste vi in och kolla vad det är för något.

Jag läste också på nätet att katter som äter blötmat genererar mer urin, därav blir det mindre koncentrerat kiss och det i sig motverkar uringrus som sedan kunde ha blivit någon sten av något slag.

Så jag stoppade att ge torrfoder, och allt verkar gå bra efter det. Men just nu varierar jag mellan olika blötfoder, nu senast blev det Friskies, och som jag förstår skall det inte finnas morötter, ärtor och sånt till katten, för det är inte vad katten behöver.

Frågan är då om jag skall t.ex köpa Mjau som alla pratar så bra om, är bland det bästa alternativet? Har dem möjligtvis portionspåsar? Annars får man köpa i metallburk och när man öppnat den, lägga över det i en plastburk, right?

Jag efterlyser hjälp med blötmat helst i portionpåsar, men behövs inte för kattens bästa. Men jag skulle vilja veta hur mycket skall jag ge Sessan? Hon är idag ca 1,5 år gammal och väger runt 2kg skulle jag tro, hon är rätt smal av sig. Sen har vi Mimmi som är 3 mån gammal och är väldigt glad i blötmaten, känns nästan som hon väger mer, (kanske äter snabbt upp sin mat och sedan glufsar åt sig Sessans) :P.

Vilken blötmat är den bästa som t.ex skulle kunna finnas på Ica Maxi och med blötmaten vilken sorts smak? Oxkött, Fisk uteslutet?

Ni är bäst!

Mvh,
Thomas
 
Senast ändrad:
Sv: Torrfoder eller blötfoder?

MJAU och Bozita är bra båda två. Tyvärr har de inte portionspåsar, men det går bra att frysa in i mindre portioner själv.
 
Sv: Torrfoder eller blötfoder?

Mjau och Bozita finns i tetra om 370 gram. Klarar sig i kylen, behöver inte frysas in.

Mjaus tetror finns på Ica - bitar i sås och bitar i gelé. Tyvärr har de just slutat tillverka sin färs ( som alltså har varit ett tredje alternativ innan. Paté kallade de det).

Bozita (av samma tillverkare, Doggy) är också de bitar i sås och bitar i gelé fast med andra smaker än Mjau. Säljs bara i zoobutiker. Håller just på att introducera Bozita för min kräsna katt eftersom han fått mycket Mjau paté innan och den är ute nu. Han älskar Bozita.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Min kattunge (4 månader) har ätit Royal Canin sedan hon började äta torr- och våtfoder, men det är ett foder jag känner att jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 456
Senast: Silkisif
·
S
Katthälsa Hej! Är helt ny här då jag utan framgång försökt hitta information gällande blötmat till min katt som nu är fem månader. Han äter...
Svar
2
· Visningar
774
Senast: smilet
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 140
Senast: Marvin
·
C
Övr. Katt Vi ska i augusti få hem vår lille Oliver (som inte kommer att vara så liten längre...) och då uppstår frågan: Vad ska han äta för mat...
2
Svar
25
· Visningar
2 686
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp