Bukefalos 28 år!

Torv eller spån, det är frågan

Shenzi

Trådstartare
om tråden ligger fel, flytta den gärna. jag har fortfarande inte förstått var man får lägga vad..

nu till mitt "problem"

jag undrar lite kring det här med bäddar, ja det finns säkert gamla trådar..men orka leta upp dem..

just nu har jag halm, men jag är inte nöjd med kvaliteten på den. det är dessutom ont om halm i år i mina trakter iaf, så jag behöver en annan bädd. jag har inte obegränsat med pengar, är student.
mina boxar är 4x5 meter ungefär, har två hästar. då tänkte jag att det får bli spån, men så kom jag på att det finns ju torv också. jag skulle kort och gott vilja veta för och nackdelar med torv/ spån (uppsugningsförmåga, mängd i balarna, lätthanterade/ svårhanterade mm), vilket som förmodas bli billigast i vinter med tanke på boxstorlek, alltså vad det kan kosta om man köper pallvis.
vore mkt tacksam för lite bra råd =)

MVH
/S
 
Sv: Torv eller spån, det är frågan

Det beror på hur dyrt spån resp. torv du får tag i skulle jag nog säga. Samt om hästarna stökar till mycket eller om de brukar vara relativt lättmockade.

Jag tycker både spån och torv är lika lättmockat nämligen, likaså uppsugningsförmåga osv. Men om hästarna är grisiga och gärna trampar runt mycket så skulle jag rekommendera torv i stället för spån, annars tycker jag faktiskt att det är vilket som. Fördelen med spån är att jag personligen tycker att det ser lite trevligare ut eftersom att det är ljusare. Så det är ju intressant om du kan jämföra priser också.


Har dock halm nu till min egna häst, tycker det är bra att dom har lite att pilla med och hon är faktiskt mest lättmockad på halm (är väldigt "grisig" i boxen, trampar runt och har sig..) dessutom får hon ju då fri tillgång till grovfoder hela tiden.
 
Sv: Torv eller spån, det är frågan

hm, mina ska bantas i vinter.. så ätande hela tiden vill jag inte ha..

mina kusar är ganska renliga, dem har varsitt bajshörn..
vår ardenner är väldigt äcklig av sig, till henne funkade torv bra förra året. men det var just av anledningen att jag tycker det ser otrevligt ut som jag inte ens tänkt på torv. men ville väga för och nackdelar innan beslut om vad det blir.

flera tankar?

kram
/S
 
Sv: Torv eller spån, det är frågan

Vi ska byta från spån till torv nu då vi har många hästar och det blir helt enkelt svinigt dyrt i längden. Pappa har byggt en litet skjul att ha som förråd där vi ska tippa torven (en årsförbrukning) .. Att köpa torv på bal har jag hört kan bli ganska dyrt, men den här lösningen är betydligt billigare. Har aldrig använt torv tidigare. Gillar spån då jag tycker det ser trevligt ut. Men det kostar som sagt när man har många hästar som gärna grisar ner :)
 
Sv: Torv eller spån, det är frågan

Det är väl en smaksak. jag har spån för jag tycket det är mera lättmockat, billigare och blir ljusare i stallet. fördelen med torv är väl att det har bättre uppsugningsförmåga än spån. Blir bättre gödsel av torv också. (lätt att bli av med som jordförbättrare, svårare med spån även om det går)
 
Sv: Torv eller spån, det är frågan

Ska du ha bädd skulle jag till 110 välja torv.
En spånbädd både luktar mer och kräver "mer" jobb för att funka (ENLIGT MEJ ;) ) men så är jag stor torvbäddsentusiast...
I en torvbädd kan jag klara mej på 2 balar i månaden eller tom bara en i månaden i en stor box med en renlig häst. Det krävs mest bal i början när man gör bädden men när man väl fått till den som sagt är den mkt "snålare" än spån...

Om jag däremot ska ha spån vs torv i "vanligt" underlag dvs tar ut allt kiss också så kan jag nog tro att det blir betydligt billigare med spån än torv... Så jag är tyvärr i bytartagen då jag inte kan ha bädd i mitt stall då takhöjden blir för låg i såna fall... Så jag byter nog från torvbädd till att stå på spånunderlag :)
 
Sv: Torv eller spån, det är frågan

Jag föredrar torvbädd till mina hästar som inte är så värst renliga av sig, ibland lägger jag in en spånbal för att det inte ska bli så mörkt underlag i boxen, annars suger torven mycket bättre än spånet tycker jag.

Vi köper torv från Söftesmåla naturtorv. Beroende på hur många pallar man köper hem, minumum 3 pallar, så skiljer det några kronor i pris/bal, exempel 3 pallar 56:- + moms, 6 pallar 52:- + moms och 12 pallar 51:- + moms, 18 balar/pall, fritt hemkört. Om man inte har samma antal returpallar som pallar man beställer så kostar pallarna 50:-/styck.
Spån köps från Staben, minst 10 pallar om man vill ha fri leverans, balarna kostar då 47:- + moms, det är lite billigare om man tar 20 pallar, men jag har ej koll på priset där, det är 15-18 balar/pall.
 
Sv: Torv eller spån, det är frågan

tack för alla svar hittils =)

har tänk på en sak, skulle man kunna ha en bädd av torv men lägga spån ovanpå, för att få de att se trevligare ut?
 
Sv: Torv eller spån, det är frågan

tack för alla svar hittils =)

har tänk på en sak, skulle man kunna ha en bädd av torv men lägga spån ovanpå, för att få de att se trevligare ut?

självklart kan du det, har det till min nordis :D
 
Sv: Torv eller spån, det är frågan

Har man en häst som är som min, rullar sig så fort han får chansen, så blir det problem med torven. Inte bara för att han blev extremt smutsig (det vita blev svart :crazy: ) utan också för att det rörde runt för mycket i torven, det blev inte någon bra bädd!
 
Sv: Torv eller spån, det är frågan

*kl*
Jag har faktiskt köpt den "nya" torvmixen och är jättenöjd! Skulle haft spån just för att det är ljusare och trevligare men spånet var slut (skulle dessutom vara bristvara i år enligt försäljaren) så jag beslutade mig för att testa och det har jag inte ångrat. Betalade 60kr/bal inklusive moms och då hämtade jag själv.
 
Sv: Torv eller spån, det är frågan

Jag säger helt klart TORV! Spån luktar något förfärlgt och lämpar sig inte för att göra bädd av tex. just för att spån förstärker ammoniaklukten från urinen. och det kan framkalla en hel del allergier.. :S

Däremot en blandning (inns färdigt att köpa) tror jag verkligen på Vi ska gå över helt till den blandningen nu i stallet.

Spån är dessutom VÄLDIGT svårt att få tag på i år av någon anledening.
 
Sv: Torv eller spån, det är frågan

jag frågade vår lokala kvarn varför det finns så ont om spån. svaret jag fick var att numer görs det mest pellets för pelletspannor bland annat av spånet istället. det är mer lönsamt än att göra strö till boxar mm. priset på en spånbal där jag bor har gått från 50 :- /bal till ungefär 65-70 :- /bal på bara ett år.

min nordis är en jävel på att rulla, han gör det hela tiden. så på den punten är kanske spån bättre. hade det förra året till honom och det funkade bra, men tänkte om torv var bättre ändå.ska kika på den där torvmixen också =)

tack för alla svar!
/S
 
Sv: Torv eller spån, det är frågan

Det måste jag prova sen! Vart lite skeptisk till att skaffa torv då jag tycker det ser smutsigt ut ;) Men spån ovanpå måste ju funka :D
 
Sv: Torv eller spån, det är frågan

jag har funderat lite till idag. tänk min nordis, fullkomligt älskar att rulla i boxen, tänk om jag har torv+spån..o han sätter i gång o ska rulla sej..då kommer bli en märklig mix :p

jag ska fundera lite till innan jag bestämmer mig för vad de blir,
för en sak är säker, den dåliga halmen som går att få tag i här är bannlyst i mitt stall :devil:
 
Sv: Torv eller spån, det är frågan

Det är en rätt bra artikel i nuvarande Ridsport om olika strömedel och dess för- och nackdelar. Det som står helt klart är dock att torv har en överlägsen uppsugningsförmåga, och att det binder ammoniak bäst.

Sedan det senaste året har vi bäddar; packad torv i botten (kalk längst ner) och löst spån ovanpå. Mockar ut bajs och ev kiss i spånet, och lägger stalosan på blöta torvfläckar. Funkar kanon, luktar inget. Spånåtgången är extremt liten; 20 bal räckte i 11 månader för två hästar (!!!). Därtill 2-3 bal torv per box som byts ca var 7:e månad.

I artikeln varnar man också för årets dåliga halm, eftersom eventuella mögelsporer inte är särskilt nyttiga för vare sig häst eller människa.
 
Sv: Torv eller spån, det är frågan

det var ngt sånt jag funderat på om jag ska ha, alltså torv i botten och sen spån, men vad menas med packad torv?

tack för alla svar =)
 
Sv: Torv eller spån, det är frågan

Det menas ingen ting med "packad torv", förutom att det är det som händer. Du får en packad platta i botten, som du inte rör förrän allt skall mockas ut.

Med spån ovanpå så blir det rätt ljust i boxarna ändå.
 
Sv: Torv eller spån, det är frågan

torv är lättmockat. men det finns en nackdel:cry:
hovarna på våra stackars hästar. min pålle fick hålvägg för att hon stod på torv. eftersom det i torven finns bakterier från mossmark som försurar. men alla hästar har ju inte anlag för det. men man vet ju inte för än skadan är skedd.

så jag tycker att du får bestämma det själv. allt har fördelar och nackedelar:cool:
 
Sv: Torv eller spån, det är frågan

Så har jag gjort de senaste åren!

Lagt 2-3 balar torv i botten och sen rejält med sågspån ovanpå!
Jag gjorde denna bädd när jag tog hem Loppan från betet i början på aug och sen mockade jag bara ut bajset och spånet höll sig ljust och fint i ca 9(!) veckor utan att jag la in nytt.

När jag väl ska lägga in nytt spån brukar jag ta ut mycket av det gamla och kalka på de ställen jag vet att hon kissar, sen in med massa nytt spån.

Provade med kutterspån en gång och det blev inte alls samma resultat utan svår mockat och inte alls så fräscht.

Använder man sågspån rinner kisset rakt igenom och ner i torven.
Torv suger upp ca 10ggr sin egen vikt enligt torv-"fabriken" här...

Till TS:
Alla strö sorter har sina fördelar och nackdelar. Mycket beror på hur ens häst är och vad man kan köpa till för priser, hur man tänkt mocka etc.

Torv- dyrt i inköp men om man mockar bädd är det oslagbart pga uppsugningsförmångan, dessutom är det så gott som luktfritt, dessutom är det oftast lätt att bli av med en torv-gödselstack, ridskolan här SÄLJER sin :) Tråkiga är att det ser mörkt ut. Har man flera hästar kan man köpa ett lastbilslass med löstorv eller kanske försöka slå sig ihop med andra närliggande stall för stor-köp av balar.

Sågspån- passar till bädd, undvik ek-spån (blir svart vid ammoniakkontakt) väldigt lättmockat och ofta rätt billigt.

Kutterspån- Perfekt om man vill mocka ut varje dag, ser fräscht ut och är ganska lätt mockat! Blir billigare om man åker till nån såg med "själv-pack" brukar kosta en 5-10kr/säcken istället för runt 60kr/ balen. (jag har vägt och fått ca 3 av mina självpackade säckar till lika mycket som en bal vilket innebär en vinst på ca 30kr/bal - bensinkostnader)

Halm- ofta billigt men kan vara svårt att få tag på, helt klart lämpligast för utmockning varje dag då det gärna luktar annars. Spån under halmen kan vara lämpligt om man vill ha bort lukten.
Väldigt lättmockat när man kommit in i det.
 

Liknande trådar

Hästvård Är en varm förespråkare för torv som strö, trots nackdelen att det är mörkt... Lättmockat, luktar inte, blir bra bäddar, och hästarna...
Svar
11
· Visningar
4 040
Senast: asa_olander
·
Hästvård Har försökt söka men hittar inte riktigt svar på min fråga eller snarare lite olika svar:crazy: Räknar som en idiot på alternativet...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: moon
·
Avel Nu tänker jag inte på urvalet av avelsdjur, det har diskuterats i andra trådar. Utan på vilka förutsättningar man bör ha, för att kunna...
2
Svar
32
· Visningar
5 648
Senast: lilith
·
A
Utrustning Hej på er. Jag har länge gått och retat mig på hur dyr torven är här där jag bor. 80 spänn för en bal och nu har min försäljare...
2
Svar
20
· Visningar
1 966
Senast: My Beauty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp