Bukefalos 28 år!

Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Så du vet hur en konstantskimmel ser ut, men trots att du skriver att din hade samma färg över hela kroppen, bleknade först på huvudet och blev ljusare och ljusare så tror du det är en konstantskimmel? Ja just det... :smirk:

Zenith drar ju in sin i disskutionen om hur den som avblekbar skimmel skimlade iom att det är Capitol blod i Cardento också, hon har inte någonstans påstått att hennes är en konstant utan en helt vanlig avblekbar. Hånfulla smilis betackar jag mig för i denna tråden, än värre när man inte läst ordentligt innan man levererar sådana.
Har du några konkreta kunskaper utöver dem som redan framkommit i tråden så får du mer än gärna dela med dig av dem, men klankningar på de som svarat kan du lämna utanför eller ta via PM.
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Jag är tämligen säker på att din hingst inte döljer ett konstant-skimmel anlag utan bara har det vanliga avblekbara, även om skimlingen har kommit i lite ovanlig ordning - av den enkla anledningen att det mig veterligt finns inte konstantskimmlar inom holsteiner/hbl.

Vi har också ett gäng skimlar på vår gård som fötts här(samma pappa med Capitol-morfar!) , alla har skimlat i olika ordning, den äldste är fem år nu och har bara skunksvans och lite vita hår här och där, men jag är 100 på att han blir skimmel, sen har vi dem som var vita som din efter att de släppt fölpälsen. Sen finns det såna som har mörkare kropp och ljusare i ansiktet, och tvärt om.
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Svartbrunskimmel tror jag hon var eller nån sorts brun bas iaf

Här står klart och tydligt att hon tror det handlar om en konstantskimmel. Det heter inte brunskimmel, svartskimmel osv om det handlar om det avblekbara. Eftersom hon nu kan detta så är det underligt att hon använder sig av felaktiga namn. Hur ska man då veta vilket skimmelanlag hon pratar om?

Om du läser hela tråden (var det inte så du skrev?) så var det inte jag som började klanka, utan ni. Jag förtydligade, ni klankade ner. Jag hittar inte ens nått nerklankade i mitt första inlägg, men du börjar med "Om du läst tråden lite noggrannare"...

Sen har jag skrivit att det inte är speciellt troligt att din hingst är konstantskimmel under det vita eftersom det är ytterst sällsynt inom halvbloden.
 
Senast ändrad:
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Jag har som sagt väldigt lite kunskap om just det där med skimmlar så du har säkert rätt. Däremot måste jag faktiskt inflika att jag faktiskt sett en konstantskimmel halvblod och svenskfödd för ganska många år sedan, sitter här och försöker ransaka mitt minne vad fasiken det var för stam på den men det är helt tomt (såg den under många år då den stod i grannstallet, "renrasigt" halvblod vet jag att den var då jag var spekulant på en "nästan" syster till den (samma pappa, mormor som mamma) skall se om jag mot förmodan kan lyckas få fram stammen på den. Så att det finns om än ovanligt bland hlb vet jag, vet att det var mkt disskutioner om färgen på denna innan de blev kloka på att den var konstantskimmel.
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Eftersom svenska stamboken är öppen så kan man ganska lätt avla in en färg ! men jag har aldrig sett en konstant-skimmel som är hbl, men rent teoretiskt så kan det ha funnits/finnas nu eller i framtiden !
Det kan tex ligga Connemara/NF/Ardenner/Welsh ett par led bakåt !

jag gjorde ett syftningsfel förut, skimmelhingsten som är pappa till alla "våra" skimmel föl har Capitol som morfar (det är fölen som har det!)

Visst är väl ngt av dina ston rabicano ? Är det hon som är mor till den avskimlade ? I så fall kanske det är en ledtråd till den tidiga avskimlingen - även om det är helt skilda anlag så kanske den lilla har lite extra vitt....
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Nej det är den stora fölis mamma som är rabicano. Den fölisen hade som nyfödd några enstaka vita hårstrån i svansen upptill så jag trodde hon skulle få skunksvans, men de har nog försvunnit igen (har faktiskt totalt glömt bort dem så jag har inte tittat efter dem på länge).
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Oj glömde svara ang stammen, vet att det var "rena" hlb många generationer bak på denna häst däremot står det som sagt helt still ang vilka, skall se om jag kan få fram uppgifterna på något sätt.
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Nu tycker jag att vi slutar hacka på varandra! ;)

Det ÄR faktiskt så att det är extremt ovanligt med konstantskimlar bland halvbloden. OM ovan visade hästar hade haft båda anlagen så hade det visat sig födas en hel del avkommor med enbart konstantskimmelanlag = konstantskimlar i dessa stammar. Det har det inte gjort, så man kan med nära 100% säkerhet fastslå att det INTE finns konstantskimmelanlag som kan föras vidare.
Slutsats, det är vanliga avblekbara skimlar Ni har! :D

Jag vet skillnaden mellan konstantskimmel och avblekbar skimmel, är inte det ganska uppenbart av mina inlägg? Vad vi undrade över var ifall hästarna kankse hade både och för då börjar de ju fälla som konstantare, men avblekbaranlaget tar över med tiden.
Jag har sett några ponnyer som haft båda anlagen och det syns VÄLDIGT tydligt på dem att de är konstantskimlar som kommer skimla av. Det är liksom inget tvivel om det.

Och för övrigt så såg jag ett welshföl här i grannbyn som blev TOTALT avskimlat i första fällningen. När jag studerade den på lite närmare håll så såg jag en helt VIT ponny med röda toppar i manen :D DET är total avblekning... För den var nämligen under halvåret då jag såg den så. Ska se om jag kan hitta de gamla fotona på den i min andra dator...
 
Senast ändrad:
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Asch - typiskt då var iallafal linte det förklaringen !

Hur som helst, avskimling kan ske VÄLDIGT olika !
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Jag har ett welshcobföl som håller på att fälla fölpälsen och hon ser helt vit ut på kroppen o halsen , huvudet är mörkt skimmelfärgat öron ljusa, benen tror jag blir mörka, manen ser ut att vara mörk,Hon var väldigt stickelhårig på rumpan i sin fölpäls, född rödskimmel e.Karlfälts Bocelli, Ska prova fota henne och lägga ut så får vi en med helt avblekbar kropp efter fölplsen , hon är född 4/4-07. Det kan väl inte vara vanligt att de tappar all färg på en gång?
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

fårj ag sno tråden lite och kasnke få ett svar, hur Kira III kunde få den färg hon fick? Kommer hon avblekas? Hon är ju Carthago-Cor de la Bryère. Mamman heter Cicera (tror hon va brun). född 1995.

KiraIII.jpg


KiraIII_Bercy.jpg
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Nu kära vänner ger jag mig in i tråden igen...

Konstantskimmelanlaget FINNS hos halvblod !!!!

Grannen köpte en fölunge förra året och han är konstantskimmel precis som sin mamma !

Bild på ungen:
th_IMGP4265.jpg


Ganska usel bild...detta är i fällning. Han är grå på kroppen och brunt huvud. Nu är han brunare på kroppen igen.

På uppfödarens hemsida finns bilder på både mamman och någr andra släktingar som helt klart är konstantskimlar.
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Det är väl ingen som har sagt att det INTE finns, bara att det är väldigt ovanligt.

Fram för fler halvblod med roligare färger!
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Det där ser ut som antingen en väldigt stickelhårig häst, eller kanske en med utspridda sabinotecken?
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Njae, men det var heller inte någon som hade SETT ett halvblod som var konstantskimmel.

Dock har vi (jag och några andra stamnördar) lyckats reda ut vem som är skyldig till anlaget !
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Hon som lånade våran häst förut köpte sig ockå ett otroligt ljust litet föl:

040613.jpg


Sommaren när hon skulle fylla 1.. någon som sett en ljusare åring? :eek:
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

vad ballt det serut med den svarta manen och svansen. det ser nästan ut som en lgulbrun om man låtsas att den inte är grå i pälsen.
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Där sa du nåt!
Hon har stoet hon kommer faktiskt från samma stolinje som Bernstein, och är e. Uskudar des Mailais - Eminent - Pompe
Vi har faktiskt spekulerat i om hon skulle kunna vara gul!
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Här är 2 andra bilder, det var nog mest ljuset som fick henne att se så vääldigt ljus ut:

MissA.jpg

0406132.jpg


Enligt allbreedpedigree är hennes mamma gulbrun, så undrar om hon inte är det själv under skimmelfärgen också...
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Det är ju mycket möjligt att hon är gulbrun under skimmelfärgen !! Och de tär därför hon är så ljus redan !
Ni får väl betäcke henne och se vad som ploppar ut :-) En massa gånger om det inte kommer något gult....
 

Liknande trådar

Avel Har ett 1-årigt halvblod som föddes fux men började så smått ändra färg mot skimmel vid ett par månaders ålder med gråa hår i svansen...
Svar
10
· Visningar
1 689
Senast: Ploppi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp