Bukefalos 28 år!

Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Haha, hon är betäckt med Quite Easy, beräknas föla runt den 11e Juli nu i år tror jag.. ska bli spännande, men som sagt är det inte min häst.
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Du eh hon har ju tom sådan "falsk ål" som är vanligt på gulbruna. Och med gulbrun mamma så skulle iaf jag våga sätta en slant på att det är just vad hon är :)
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

*knapplån*

Här är en QT-FILM på en arabunge som jag såg på Bialka i Polen förra året. Det var i augusti, så den kan i alla fall inte vara äldre än 7 månader.

Carina på Silver Arabians

PS Det där med att de som skimmlar tidigt är homozygota har jag också hört, men ett sto jag hade tidigare var med största säkerhet homozygot skimmel (har fått 7 föl, varav 5 med färgade pappor; alla är skimmlar) och hon var fortfarande mer svart än skimmel som 3-åring.
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

*knapplån*

Här är en QT-FILM på en arabunge som jag såg på Bialka i Polen förra året. Det var i augusti, så den kan i alla fall inte vara äldre än 7 månader.

Carina på Silver Arabians

PS Det där med att de som skimmlar tidigt är homozygota har jag också hört, men ett sto jag hade tidigare var med största säkerhet homozygot skimmel (har fått 7 föl, varav 5 med färgade pappor; alla är skimmlar) och hon var fortfarande mer svart än skimmel som 3-åring.


Jag har också ett sto som med största sannolikhet är homozygot. (hennes båda föräldrar är skimlar, och den ena homozygot). Stoet har fått många föl, ungefär hälften med skimmelhingstar. Några av dem har varit väldigt ljusa redan vid ett års ålder, och några har skimlat av långsamt. Därav skulle man kunna dra slutsatsen att de ljusa är homozygota, men det stämmer inte. De föl som stoet har haft med enfärgade hingstar har nämligen också skimlat av olika snabbt. 4-åringen är fortfarande bara lite stickelhårig, och tecknet i ansiktet har börjat bredda sig, medan 1-åringen är stålgrå...
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Vilket sött arabföl :)
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Lägger här ut en bild på welshcob föl född 4/4
Juni2007052.jpg
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Hej! spännande o läsa tråden, ja själv har absolut ingen koll på skimmlar men har ett föl som skimmlar av. Vore roligt om någon vet va han kommer få för färg när han e helt klar. Han har en såndär "falsk ål" som du skrev i ditt inlägg.

Han är 1,5 år och börjar ljusna, men han har inga fläckar utan massa vita stickelhår jämt fördelat över hela kroppen. Manen är svart och benen är svarta.

kanske världens sämsta beskrivning men kan ju se om nån fattar o har nån koll=) Blir han helt vit, eller kanske vit me svart man o svans? eller nått helt annat?

ska se om ja kan lägga in nån bild.

Mvh Jeanette
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Hennes mamma är vit med lite lite bruna stickelhår, och hennes pappa är mörkbrun/svart.=)
 

Liknande trådar

Avel Har ett 1-årigt halvblod som föddes fux men började så smått ändra färg mot skimmel vid ett par månaders ålder med gråa hår i svansen...
Svar
10
· Visningar
1 689
Senast: Ploppi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp