Bukefalos 28 år!

totalt kaos bland tanterna, vad ÄR det? låångt

R

racerkorv

Jag blir galen. Det här blir lite långt, men jag behöver någon sorts..tröst?
Jag har tre ston, två tanter och en tvååring. De har gått tillsamans i ett år, den ena tanten Jasmine är en ganska trist ledare som håller på och jäklas om hötappar, var den andra (Cita) får stå, gå vara etc, men de har fått det att funka någorlunda även om jag har tyckt det har varit trist (människa liksom).
För två nätter sedan vaknade jag av att ngn galopperade i trädgården runt huset. Det var Cita som for runt. Min första tanke var att hon fått för sig att hon ville äta gammalt gräs på lucernvallen i stället för hö. (det är jättevår här)
Jag ägnade två dagar åt att bygga om elstängslet. Oki doki, tre trådar runt om, nytt rep och 6000 volt på mätaren. Jag släpper ut henne och visst är hon hispig, hon hatar när saker förändras och hagen ser annorlunda ut men hon verkar ganska normal. Jag vågar mej på att gå och lägga mej och hon är kvar i hagen när jag vaknar.
Vid tiotiden dan därpå ser jag att hon rusar som en galning framför staketet och måttar med huvudet som om hon slkulle slänga sig under och Jasmine jagar PÅ henne. När jag kommer fram ser jag att hon blöder NÄSBLOD, så uppjagad är hon. SÅ jag slänger in Jasmine som nu är elak, i stallet och då slappnar Cita av och lägger sig ner och ligger där i säkert en timme medan jag då börjar rusta en NY hage för att kunna dela dem. En halv dag senare släpper jag så ut den elaka i en egen hage bredvid Cita och döm om min förvåning när hon börjar ränna igen och jaga upp sig krafsa med hovar och måtta med huvudet igen. Som om hon ville IN till Jasmine. Vad tusan ÄR det som händer? Är det brunst hos den ena eller bägge som gör dem galna? Cita är som vanligt trevlig med mej men är riktigt elak mot tvååringen, är det så att hon försökte slåss med Jasmine som då gav igen rejält?

Är det någon som fattar vad som händer? Kan det vara brunst? Ska jag i så fall behöva räkna dagarna och stänga in henne i stallet när det är dags? Det här är ju farligt. Hon slänger sig i full panik rätt in i trådar och plankor, jag får magsår...
 
Sv: totalt kaos bland tanterna, vad ÄR det? låångt

Åh, stackars dig :( och stackars hästarna :(

Kan tyvärr inte hjälpa dig med några tips... bara tröstkramar...

I mitt tycke är ston minst sagt knepiga, det här bekräftar det ju lite..

Hur länge har de gått ihop tidigare? Jag menar har de inte gått ihop förut vid brunst?

Jag stoppade in ett litet sto till mina killar för ett par veckor sedan, de höll på att slå ihjäl varann... nä, tacka vet jag bara gubbs i hagen.. :smirk:
 
Sv: totalt kaos bland tanterna, vad ÄR det? låångt

Möjligheten är väl stor att damerna fått vårkänslor, min dam småbrunstar i alla fall titt som tätt för närvarande...

Men sen om det är någon tröst, det kan väl diskuteras... :angel::rofl:
 
Sv: totalt kaos bland tanterna, vad ÄR det? låångt

Våra är också rätt tokiga just nu, vet inte vad det är, vårkänslor, irriterad och besvärad av jättepälsfällning? Till och med gammelgubben, 29 år, gav sig på en av de yngre hästarna ( eller nåja... den är 19:angel:)såpass att den gick omkull och hamnade under stängslet varpå den fick sig ett par rejäla smällar liggandes:crazy: Inte alls likt gubben att vara sån.

Och hela dagarna sprallar de omkring och bockar och sparkar mot varandra, men det har kanske inte varit så illa som det är hos dig. Kanske har ditt sto som är elak ont nånstans eller är stessad av något? Det brukar kunna gå ut över kompisarna...? Det kan ju vara brunsten också, ett av mina ston har varit jätteirriterad de senaste dagarna, nästan arg när man ska borsta och sadla.
 
Sv: totalt kaos bland tanterna, vad ÄR det? låångt

Ja jag har börjat fatta att det nog bara är jag som varit dum i huvet, och trott att man ska kunna ha sina hästar tillsammans för att man vill det. Och näe jag har inte haft alla tre ihop vid brunst förut, jag köpte den som rymmer förra sensommaren....
Hon som är "elak" är egentligen bara en jädra apa i våra ögon, som håller på och ska visa vem som bestämmer hela tiden, och problemet är att den andra jädra apan INTE GER SIG LÄNGRE men inte klarar att vinna. Nu fick vi strömavbrott i stormeländet också så rymlingen blev internerad i boxen igen. Men innen det hann jag minnsann se vad HON gjorde, rantade längs staketet och gjorde fula miner och då kom ju Ledarmadamen (den "elaka" och sen var det rumpfäktning i den högre skolan på varsin sida om 6000 volt;-) Så det är nog tyvärr så att jag får göra en rymningssäker fångvaktarhage att ha travartanten i när hon har pms. De andra två går inte över en vit lina på marken en gång. Som tur är drabbar hennes humör inte mej i alla fall, hon är som vanligt ytterst korrekt. Tack för lite tröst och stöd, och Skuggi....jaaa var nöjd med dina gubber du, och inte fasen kan jag ändra mej heller, de jag har skaffat får jag ta hand om, fast erkännas måste att jag i hemlighet tänkte FULA tankar ett tag där,
Tack i våryran!!
 
Sv: totalt kaos bland tanterna, vad ÄR det? låångt

ston kan vara knäppa ibland ..
mitt brunstar själv just nu och har fått för sig att vara elak mot alla hästarna i hagen förutom en liten shettis :S
& speciellt mot gamla tanten som hon brukar dela höhög med,
i mitt fall hjälpe det att byta hage iaf ..
 
Sv: totalt kaos bland tanterna, vad ÄR det? låångt

Kl

ser inte riktigt varför det skulle ha med brunst att göra.

det verkar vara rangordningen som löpt havok helt enkelt.
antagligen har det att göra med att ngn av individerna försöker klättra på rangskalan, inte accepterar sin tidigare ställning.
 
Sv: totalt kaos bland tanterna, vad ÄR det? låångt

mmm rangklättring, det är nog precis vad det är, hon utmanar men pallar inte att genomföra och får då panik och vill dra i stället.
Men kan det inte ha med brunst att göra? Konkurrerar inte ston om att få fortplanta sig precis som hingstar? DVS får mer impulser att klättra i rang under hormonpåverkan?
 
Sv: totalt kaos bland tanterna, vad ÄR det? låångt

det är möjligt. har inte varit med om att det blir extremt under brunst, men det finns ju individer som reagerar starkt så helt omöjligt är det väl inte!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 054
Senast: exotic
·
Hästhantering Varför vallar min häst den andra i hagen? Kan man få honom att sluta med detta? Just nu går min häst själv i hagen, eftersom det...
2
Svar
29
· Visningar
11 183
Senast: Martina_m
·
Hästhantering Nu har jag slut på idéer. Min, vanligtvis mycket lätthanterade, tvååring har helt plötsligt fått för sig att hon inte ska gå in i...
Svar
8
· Visningar
1 716
Senast: niikon92
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 000
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp