Bukefalos 28 år!

Tovig Powder Puff! :O

skuggi

Trådstartare
Ja, herregud...

Vi har en 6 månaders Powder Puff-pojke som vi försöker behålla pälsen på, den är väl någon dryg decimeter lång och otrooooligt mjuk och luddig :p

Ja, så har vi ju haft slask utan like här, så jag rotade fram regnoverallen(Hurttas utan foder) så att han inte skulle bli så jäkla blöt. Det är en sån med fyra(långa) ben som man liksom kan knäppa åt kring benen lite ovanför tassen.
Den har väl åkt på och av vid varje promenad ett par dagar, har haft mycket med annat och badade, borstade/redde ut tovor i söndags förmiddag och inte precis kikat på pälsen sen dess.
Igår kväll när jag tog upp det lilla vraket för att pussa lite på honom ser jag att han är EN enda jättetova mellan frambenen, hela insidan på alla fyra ben samt varsin snygg jättetova på varje ben där overallens muddar sitter
:eek::eek::cry:

Vi har undvikit fleecekläder då uppfödaren tipsade om att det tovar som sjutton, men det gör ju tydligen ofodrade overaller också :crazy:

Så VAD använder ni andra med liknande hundar?

Vill helst inte klippa ner honom, av flera skäl, dessutom tror jag att jag skulle få raka honom HELT naken om jag ska utvika tovor, och det känns inte vettigt i december... :cool:

Tacksam för tips.. ska ägna lunchen åt att reda ut tovor istället för att äta lunch tror jag.. :angel:
 
Sv: Tovig Powder Puff! :O

Låta hunden bli blöt, annars kamma igenom direkt efter varje promenad som overaller varit på.

Jag valde att låta min havanais bli lortig med halm i pälsen när hon varit med i stallet och på ridturer. gick snabbare att pilla bort halm och spola av leran än att reda ut tovorna efter hon haft overall.
 
Sv: Tovig Powder Puff! :O

Ah, det är så va? *suck*
Jaja, är det superäckligt ute så kan man ju ta sig tid att kamma igenom när man haft overallen på såklart..
Hoppas lite på att hans vuxenpäls ska vara mindre tov-benägen :angel:
 
Sv: Tovig Powder Puff! :O

Man kan med fördel använda pälsglans för hästar även på hundar. Day, Carr & Martin (med reservation för namnens ordning) var oslagbart bäst i min kallblodstravares långa svallande man och det höll min rödblacka fjordhästs vita svans vit även lervintertid. Och tänk - det funkar även på cocker spanielbehäng. Pälsen blir mycket lättare att borsta ut. Funkar bäst om den är ren när det sprayas i.

Annars är förslaget att använda ett bra hundbalsam efter bad. Vad som är "bra" är lite olika beroende på pälstyp. Ett bra som man kan testa och finns på Ica Maxi är D-serien. Svart/vita flaskor. Jag tror oljebalsamet som håller tovor borta väldigt bra är nr 102 (det framgår på flaskan).
 
Sv: Tovig Powder Puff! :O

Tack för tips! En stallkompis har någon fantastisk sorts balsam till hästen, kanske skulle låna lite å prova :idea:
 
Sv: Tovig Powder Puff! :O

Jag har funderat på det där att använda hästarnas glansspray på hunden, men det är inte farligt om han slickar i sig det? Jag tänker att hästarna får ju i sig det när de kliar varandra men de är ju större och har därmed större kropp att bli av med ev. gift.
Jag var i djuraffären igår och den enda spray de hade innehöll ju inte silicon utan det var något som man fick spraya varje dag i tre-fyra dagar och sedan underhålla och hade hunden blivit blöt så fick man börja om ifrån början. Det lät ju inte som någon särskilt bra spray och svindyr var den så jag köpte den inte.
 
Sv: Tovig Powder Puff! :O

Kan inte tänka mig att hästarnas pälsglans skulle vara giftigare för att de ev skulle tåla mer gift... Just nu har vi kört med barnbalsamspray, billigt och det kan ju inte vara giftigt iaf :idea:
 
Sv: Tovig Powder Puff! :O

Det finns massa med hjälpmedel för pälsar som tovar sig till hundar ! Så som glans medel eller balsam att ha i när man badat hunden , Själv så använder jag hundarnas glansmedel till hästarna istället för tvärt om ;)

Det som finns för hundar blir inte lika förbenat halt som hästarnas glans medel nämligen :p

Kolla på olika internet butiker så finns det en uppsjö med medel för tovor ! Och satsa på kvalité schampo ;)
Tesora
 
Sv: Tovig Powder Puff! :O

För min hunds del så är inte tovorna så farliga utan det är all snö som fastnar i pälsen som är problemet. Jag tror att en bra siliconspray skulle göra susen så jag får väl testa helt enkelt :)
 
Sv: Tovig Powder Puff! :O

Min systers puff tovas gärna ihop om hon har kläder på sig. Jag köpte henne en regnoverall när jag hade henne en en blöt decembermånad.

Detta funkade inte och jag fick kamma tovor i 3 timmar. Men jag kom på knepet. Jag sydde en overall av ett gammalt lakan med sömmarna på utsidan och lilla Iris tovade inte i hop. Den blev inte snygg men den fungerade mycket bra!
 
Sv: Tovig Powder Puff! :O

För min hunds del så är inte tovorna så farliga utan det är all snö som fastnar i pälsen som är problemet. Jag tror att en bra siliconspray skulle göra susen så jag får väl testa helt enkelt :)

Jag fasar också för snöbollarna :cool: har också funderat på en bra siliconspray, jag fick nått liknande av frissan för ett tag sen.. undrar om det kan funka? :idea::angel:
 
Sv: Tovig Powder Puff! :O

Schysst! Har du lakansoverallen under regnoverallen då eller? Funderade på att göra en inneroverall av nått halkigt tyg :D

Regnoverallen har ju tejpade sömmar, så de borde ju inte skava, med gör tydligen det ändå :cool:

Jag använde kattkardan på tovorna, som var så hemska att jag faktiskt trodde jag skulle få raka ner honom :eek: (ni vet de där fallen när djurpolisen hittar hundar som har som en helt slät ullmatta på kroppen, typ så var han mellan frambenen) men med lätta tag med kardan så tror jag inte jag höll på mer än en timme innan allt var fixat.

Skönt med liten hund, glad att jag inte tog en afghan :angel:
 
Sv: Tovig Powder Puff! :O

Precis först lakansoverallen sen regnoverallen. Tänk på att ev muddar tovar massor!
 
Sv: Tovig Powder Puff! :O

Tack för tips! Ska köpa halkigt tyg att ge maken i julklapp, så får han sy en anti-tov-overall till lilla puffen :love:
(hos oss är det mannen som står för sykunskaperna :p)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp