TR-ändingar 2019

Jag är med på tåget om bettlöst, mjukare kavajkrav och lättridning. Däremot fattar jag inte grejen med vuxna ponnyklasser? Är ju som bara att ta sin ponny och tävla bland stora hästar, jag ser inte problemet där ärligt talat. Som ponnyryttare borde jag om nån förstå problematiken tycker jag.

Jag vill kunna rida kort bana, vilket iaf i norr är ovanligt på storhästtävlingar.
 
@Habina Det garanteras vl ändå inte kort bana bara för att det blir vuxna ponnyklasser? Det beror väl helt på om de klasserna kommer att gå på ponny el hästtävlingar.
 
@Habina Ja det vet jag. Men, om det kommer vara vuxna ponnyklasser är det inte alls säkert att de kommer att gå på ponnytävling. De kan ju precis likagärna gå på storhästtävling och i de programmen som är vanligast förekommande där. Mao är vilket program som är på vilken tävling en arrangörsfråga och inte en TR-fråga.
 
@Habina Ja det vet jag. Men, om det kommer vara vuxna ponnyklasser är det inte alls säkert att de kommer att gå på ponnytävling. De kan ju precis likagärna gå på storhästtävling och i de programmen som är vanligast förekommande där. Mao är vilket program som är på vilken tävling en arrangörsfråga och inte en TR-fråga.

Mitt förslag var alltså att vuxna får rida ponny i samma grupp som ungdomar som är över 16 år. Då utgår jag ifrån att det är två olika åldersgrupper på ponnytävling det handlar om. Däremot hur sedan ridsportförbundet väljer att göra med mitt förslag kan jag ju inte styra över.
 
@Habina Rent sannolikt tror jag inte det blir tal om vuxna som får starta ponny på ponnytävling. Isf kommer de ryttarna få begränsa sig till att enbart tävla ponnyprogrammen, dvs inte ens starta Msv utan LAP1 och FEI. Alternativt att vuxna ändå får starta ponnier som nu bland stora hästar för att kunna rida högre klasser-och då tappas hela poängen med att ponnier ska tävla mot varandra. Så OM det blir vuxenklass för ponny är jag tämligen säker på att de kommer gå på storhästtävling. Det gör de försöksklasserna som rids i år dessutom.
 
Jag skulle vilja att Rambo Micklem med ring på nosgrimman blir godkänd att tävla i. Min häst har ett sådant träns och det känns väldigt onödigt att köpa ett exakt likadant, men utan ring, om vi nu någonsin kommer ut på tävlingsbanan...

Ta bort ringen är inget alternativ eftersom den används...
 
Jag skulle vilja att Rambo Micklem med ring på nosgrimman blir godkänd att tävla i. Min häst har ett sådant träns och det känns väldigt onödigt att köpa ett exakt likadant, men utan ring, om vi nu någonsin kommer ut på tävlingsbanan...

Ta bort ringen är inget alternativ eftersom den används...

Det får du redan. Om du även tittar på bilden TR har på Micklemet så ser du att den har med ringen på.
 
En begränsning per häst tycker jag skulle vara bra!
Ja självklart menar jag per häst med tanke på att en och samma häst hade gjort över 70 starter på ett år. Har för mig att den gjorde runt 10 starter inom loppet av 5-6 dagar. MsvB-nivå. Om det nu finns folk som inte begriper bättre så verkar det finnas ett klart behov av att begränsa antalet starter per månad tex.
 
Ja självklart menar jag per häst med tanke på att en och samma häst hade gjort över 70 starter på ett år. Har för mig att den gjorde runt 10 starter inom loppet av 5-6 dagar. MsvB-nivå. Om det nu finns folk som inte begriper bättre så verkar det finnas ett klart behov av att begränsa antalet starter per månad tex.
Helt absurt. Har de ingen tränare med huvudet i behåll undrar man ju då? Denne borde ju kunna säga ifrån.
 
Skickade in följande:

"Det är på tiden att det blir tillåtet att tävla dressyr bettlöst.

Kanske börja med särskild klass för bettlöst, det vore drömmen för oss som rider bettlöst och vill tävla dressyr, men av olika anledningar inte kan ha bett i munnen på hästen." :angel:
 
Helt absurt. Har de ingen tränare med huvudet i behåll undrar man ju då? Denne borde ju kunna säga ifrån.
Vi var många som ifrågasatte detta. Det mest absurda i det hela var att hen tilldelades något pris på Ryttargalan eftersom hen hade lyckats samla ihop en massa poäng genom alla placeringar. Så ridsportsförbundet belönade ryttaren som offrat sin häst för sin egen vinning och framgångs skull. :crazy:Hästen togs bort något år efter om det nu var pga någon skada el återkommande kolik. Jag minns inte riktigt,
 

Liknande trådar

Tävling Nu går det att lämna förslag till nästa TR...
Svar
15
· Visningar
1 595
Senast: Ise
·
  • Artikel
Hästnyheter Inte fler än tre på prisutdelning, uteslutning om du inte startat efter 45 sekunder och inget krav på nosgrimma i dressyr är några av...
Svar
0
· Visningar
95
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Min 16 åriga katt fick konstaterad Hypertyreos sommaren 2019 då han åt av sin päls på magen rejält och var stressad varför vi sökte...
Svar
2
· Visningar
612
Senast: NeaM
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp