Förslag till nästa TR

Skickade in förslag till TR III (hoppning) att bett med kedja ej ska kombineras med nosgrimma som knäpps under bettet (detta trodde jag var allmänt känt att man låter bli, men det är ju toppryttare som rider med den vedervärdiga kombinationen)

överhuvudtaget borde det finnas regler för betsling i hoppning kan jag tycka.
 
Skickade in förslag till TR III (hoppning) att bett med kedja ej ska kombineras med nosgrimma som knäpps under bettet (detta trodde jag var allmänt känt att man låter bli, men det är ju toppryttare som rider med den vedervärdiga kombinationen)

överhuvudtaget borde det finnas regler för betsling i hoppning kan jag tycka.
Har också tänkt på det. Åtminstone mer reglering i lägre klasser. Det är ju helt otroliga betslingar som verkar krävas för att rida en meter...
 
Jag är ovanligt fantasilös men kommer skriva in någon rad om att reglera sporrarna, tror inte vi framöver kommer kunna motivera att sporrar och spö behövs för att tävla med hästar på ett vettigt sätt så att redan nu få ned längden på dem inom alla ridsportgrenar känns rimligt. Även funderingar kring spö och hoppning, det får ju i princip inte användas längre så varför vänja sig vid att ha det i handen? Kanske ta bort spöet på tävling även i hoppning?
För publiken ser det ju bättre ut om det inte alls kommer med in på banan.
Skulle också vilja se en reglering av betten för häst hoppning, av samma anledning. Men HUR det ska regleras utan att bli lika snårigt som i dressyren vet jag banne mig inte.
 
Jag har lämnat in förslag om att kandar tillåts i MSVA eller när man kvalat till övriga MSVB-klasser. Jag tycker det är galenskap att man får lov att tävla på kandar utan att behöva kvala till det.

Skrev även ett förslag om en avdelning B för dressyren på alla 1*-tävlingar med clearroundbedömning. Dvs ett liknande system som finns inom hoppningen. Allt inom dressyren behöver inte vara en tävling och man måste ge gröna ekipage en möjlighet till att få rutin. Eftersom det fungerar inom hoppningen tycker jag att dressyren ska anamma samma tänk.
 
Nu går det att lämna förslag till nästa TR!

https://ridsport.se/nyheter/nyheter-tavling/nyheter-tavling/2023-06-01-nu-kan-du-tycka-till-om-tr

Tänker ni skicka in något? Mina förslag är att MsvB2 också ska få vara kvalprogram till övriga MsvB, kanske med enbart 62%. Att lättridning och bettlöst inte ska behöva egna klasser utan få ingå i vanliga klassen.
JA TACK!!!
Jag förstod aldrig varför Msv B:1 och kvalgränsen på 64% kom till - var det verkligen så ohyggligt många ekipage som kvalade i Msv C som inte alls hade i Msv B att göra?
Under pandemin dessutom??
(Ursäkta om jag bott under en sten och missat anledningen. /Eremiten)
 
Jag tänker nog lämna in en skrivelse om att OM man byter från träns till grimma i trailer ska den vara stängd.
 
Är ÖD och på en tävling i veckan hade en häst klivit under bommen bak. Hur det nu gick till. Men då kände jag att tränset inte ska av, innan hästen är instängd. Det behöver nog förtydligats.

Sen tycker jag att bling ska tillåtas på tyglar också. Det är helt onödigt att det inte är förtydligat även på texten om tyglar.
 
Jag tycker att man borde få byta till grimma utanför transporten som man gör i fälttävlan, även i hoppning och dressyr. Är så mycket smidigare och det funkar ju på fälttävlan så ser inte varför det inte skulle funka i dem andra grenarna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 340
Senast: miumiu
·
Dressyr Sista dagen att pumpa in förslag till nästa års TR och jag sliter med vad jag tycker om kvalreglerna 😅 Vad tycker ni? Har ni lämnat in...
Svar
3
· Visningar
2 724
Senast: Fiorano
·
Dressyr Har ni läst igenom förslagen till ändringar? Äntligen finns bettlösa alternativ med! Men varför måste bett/bettlöst användas på varsina...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
38 713
Senast: Wilfa
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 466
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp