Bukefalos 28 år!

Tråden för de Okända!!

Sv: Tråden för de Okända!!

Ge lite löst hö (ett par kilo) och resten i nätet. Funkar bra på min bumling, han äter det lösa först sen står han och pular med nätet och är han lat så lämnar han hö kvar i nätet när han känner sig mätt och nöjd :)

(Det tog ett par dagar innan han lärde sig äta ur nätet dock)
 
Sv: Tråden för de Okända!!

Jag har inte ett nät från hööks, men jag har liknande nät fast från caisas shop. Har haft dom sedan i höstas och
nu har mina hästar bitit hål på ett av näten. Men dom äter rätt fort ur sina nät. Mitt sto + föl skulle kunna äta över 30 kg
om dom fick trots hönäten. Men det är om dom får silage, det är tydligen mycket godare än hö. Hö åt dom bara
16 kg som mest ur näten.
 
Sv: Tråden för de Okända!!

Ja det där nätet lär få vad det tål i början. Jag hoppas att det håller :D
Får börja långsamt, men det känns som att han bara kan må bättre av att äta långsammare.
 
Sv: Tråden för de Okända!!

kl

Nu har G och jag tagit nästa steg i hans liv och karriär som ridponny.
dsc_0506-kopia.jpg


dsc_0512-kopia.jpg


Ridhuset var en baggis (vi hade alltså ridhusdebut för herrn igår) . Klippmaskinen likaså (med bomull i öronen).

g.png


Är man en övervuxen ponny så är man (fast nyrakad kallar vi honom numer en irländsksportponny, han ser så sportig ut :angel: )

dsc_0566.jpg


dsc_0559.jpg


Det var en liten uppdatering från oss. Nästa vecka blir det ridhusbesök igen, då ska vi hoppeliskutta lite också :)
 
Sv: Tråden för de Okända!!

Vilken vacker! Min lille fick också träffa krigsmaskinen idag :)
 
Sv: Tråden för de Okända!!

Då får jag presentera min donna.

Chocolate, född -93. Jag har haft henne sedan december -10 och hon har okänd skrivet i hela passet.

Hon ska enligt uppgift från förra ägaren vara importerad från tyskland, men hon har ett chip med holländskt nr.
Hon är dock brännmärkt och det ser ut att kunna vara oldenburg-märket.

Det är en pigg (ingen har berättat för henne att hon inte är unghäst längre), supersnäll dam och vi är mest ute och skogsmullar eller tar ett amatördressyr-pass i paddocken.

rider-i-form_202154511.jpg


img_3515_162506637.jpg
 
Sv: Tråden för de Okända!!


Vad har ni hittat på med era pållar och har ni några mål
så man kan behålla motivationen när det är mörkt och regnigt en dag som denna (i alla fall här)?

Olga är ivägskickad till en nära vän till mig som rider in henne, då jag har för lite tid och för långt avstånd till stallet för att ha möjlighet att göra det själv (och anser att jag rent generellt är en allt för kass ryttare för att göra det, har tappat väldigt mycket). Sofia rids av medryttare och körs av mamma ett par dagar i veckan för att hålla ned hullet lite samt komma igång igen efter vårens fånganfall och sommarens bronkit-problem. Önskar att jag kunde flytta henne till mig men vågar inte flytta på henne i nuläget. Jag själv är alltså "hästlös" för tillfället.

Bild från förra veckan:
155190_3691952653109_1503279236_n.jpg
 
Sv: Tråden för de Okända!!

Syns lite tydligare på din, söt! :)

G hade inte hunnit bli så hårig men vi ville inte vänta för länge.. får hans päls växa är det mamut-tjockleg på den. I dag har vi travat och galoppat och ridit långtur på 2 timmar och herrn var bara lite svettig där sadelgjorden legat :D känns så rätt att vi klippte av "allt" med tanke på hur han svettas annars.
 
Sv: Tråden för de Okända!!

Har ett sto som nu heter Vena Electra, hon importerades typ 2003- eller nått, ifrån England, sägs att hon är fullblod.
Vilket iaf finns i henne, märkbart. Tyvärr försvann papper på vägen.
Därför nu som okänd o nytt namn.
Har vart en tuff tid, hon har haft väldit svårt o lita på människor, strykrädd o väldigt osäker.
Ibörjan kunde jag nästan inte krattsa hovar, borsta magen.
Nu kan jag i stortsätt göra vad som helst, förtom att rida.

Ja har tagit 3st föl på henne o de som importerade henne tog två föl.
Hon är född ca ~1999
Hon lämnar fantasktiskt trevliga o rörliga föl o är en super bra mamma.
Fått 3 hingtföl o 2sto föl med PRE-hingstar
20641_221523339260_8026758_n.jpg
 
Sv: Tråden för de Okända!!

Läcker hon var i ansiktet. Har du några bilder på avkommorna? Hade varit intressant att se :)
__

Min tjockis har nu kommit in till stan, i förrgår rättare sagt. Igår fick han testa på det nya hönätet och det var inte mycket nöjda miner där kan jag tala om. Hängde provisoriskt upp det i taket och det for runt där inne när han drog och slet i det, han slog huvudet i taket ett antal gånger och han var riktigt arg över att han inte kunde trycka i sig maten. Visst det tog lite längre tid för honom att käka upp det men det räckte inte alls så länge som jag hade hoppats. Förhoppningsvis lugnar han ner sig lite ändå :grin:

LGIM0072.jpg


LGIM0073.jpg


Skulle ha filmat, för det var riktigt roligt att se på faktiskt :D
I övrigt trivs han nog bra i den lilla lösdriften, mycket lä och mysigt där inne. Ska ändå försöka bygga så snabbt som möjligt så det blir en box för det är riktigt ruskigt väder här på hösten. Han går ute med 300g vintertäcke , lite varmt på dagen men han är så frusen av sig så han klagar inte på att få mysa i det fluffiga täcket och allra helst inte på natten. Till helgen lär det bli minusgrader och regn/snö under nätterna så jag vet inte om jag ska skydda honom med ett fleecetäcke under på natten :eek: för häromdagen efter 12timmar konstant regn i ca 13+ så frös han så han SKAKADE med 150g täcke :cry:
 
Sv: Tråden för de Okända!!

Min oäkting, sto född 2000:

Eweshstbilder015.jpg


83ba91bf.jpg


Eweshstbilder025.jpg


Mamma är halvblod efter Anart-Urbino, pappa är okänd i passet, men troligtvis en unghingst efter Bernstein då uppfödaren hade ett gäng sådana. Han hade inte jättekoll.. :cool:

När jag köpte henne för 5 år sen hade hon mest varit i avel så jag fick rida in henne igen. Just nu är hon utlånad och debuterade 1 meter hoppning i somras.
 
Sv: Tråden för de Okända!!

Här är min okända ;)
Stella f.2008, 140 cm hög, håller på och förbereder för inridning, haft henne i nästan 2 månader. Lekt vildhäst sina 3 första år, en person med syfte att rida in och sälja köpte henne för ett år sen men misslyckades, Nu är hon mitt lilla projekt :)

20120831_194729_50410f57e087c348440009fb.jpg
 
Sv: Tråden för de Okända!!

Här är min häst Spirit. Hon är född 2005 med okänd härstamning.

Hennes mamma köptes av ett westernstall i skåne, och vid köpet visste de inte att hon var dräktig. Mamman är troligen arabkorsning men de är inte säkra. Pappan har vi ingen aning om.

I passet är Spirit reggad som ponny av korsningstyp, men väste över ponnymåttet som tre-fyraåring och är nu 151 cm "hög".

599409_10151122365312594_308331362_n.jpg


156185_10150967576327594_1158631931_n.jpg


268511_10150303544247594_4237015_n.jpg


39929_450062597593_5480220_n.jpg
 
Sv: Tråden för de Okända!!

*KL*
Hoppar in och presenterar familjens oäkting ;)

Lilla Maybee (Maya kallad) som är dansk import f.2011.
Hon är liten B-ponny just nu men vi hoppas att hon växer till stor B-ponny eller liten C-ponny.
Inköpt främst som leksällskap åt vår nordisåring men tanken är att Maya ska köras in och även ridas in när hon är gammal nog.

Söt är hon iaf det lilla monstret ;) nu hämtar hon sig från kvarka som hon hade med sig och nu när hon är frisk så är det en hel del bus i henne :D hon är isabellskäck (även om det inte syns på bilderna) med ett blått och ett brunt öga :love:
22825_4705373319443_525517411_n.jpg


545607_4705373719453_577598173_n.jpg


182498_4705343678702_1775646198_n.jpg
 
Sv: Tråden för de Okända!!

*KL*

En oäkting till här då. ;)
Julia -97 har haft henne sen hon var 5 månader (eller sen hon enligt papprena var 5 månader och en dag...) Har fått namnet på mamman och har träffat den troliga pappan.
En liten shettis är hon då helt klart. Har en hatkärlek till henne. Hon är en liten ängel, världens goaste och snällaste och skulle inte vilja skada en myra (ja förutom mössen i boxen som hon på något sätt lyckas dränka i vattenhinken...) när barn grejjar med henne är hon i himmelriket! De kan göra PRECIS vad som helst med henne och hon bara njuter. (nej jag menar inte att de kan slå på henne) MEN till hennes stora nackdel hör att hon TOTALT saknar framåtbjudning. När hon var yngre kunde hon tända till när hon fick hoppa eller om vi hade draghjälp med på körturerna, men med åren har även det försvunnit, hon leker inte ens i hagen utan är mer som Ferdinand. Hon trivs bäst i hagen, eller när barn pysslar med henne, hon gillar inte när jag tvingar med henne ut som handhäst eller på en joggingrunda, hon gör saker för att man ber om det, inte för att hon vill det.

050.jpg


Men vi älskar henne och hon får vara kvar hos mig tills slutet. :love:
 
Sv: Tråden för de Okända!!

Funderar på att betäcka henne 2013. Någon som kan tipsa om någon bra ponnyhingst?


Här är min okända ;)
Stella f.2008, 140 cm hög, håller på och förbereder för inridning, haft henne i nästan 2 månader. Lekt vildhäst sina 3 första år, en person med syfte att rida in och sälja köpte henne för ett år sen men misslyckades, Nu är hon mitt lilla projekt :)

20120831_194729_50410f57e087c348440009fb.jpg
 
Sv: Tråden för de Okända!!

Man får inte göra reklam på det viset här på forumet men jag kan ju tipsa om att googla på svensk ridponny till att börja med kanske? ;)

Beror ju på vad du vill ska bli med fölet? Vad är stoets svagheter och vad vill du förhoppningsvis förbättra? (jag skriver förhoppningsvis för avel är ju ingen garanti ;) )
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 858
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
350
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 637
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • The Eras tour Stockholm
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp