Bukefalos 28 år!

Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är jag faktiskt inte det minsta rädd för @Novali01. @Krumelur och jag skulle bli ett fantastiskt team. Epona snubblar på alla dom små lömska pinnarna på marken och Lassehästen river alla dom stoooora pinnarna = inte ett hinder kvar på banan när det är slut. :rofl:
 
Det blir lite sporadiskt skrivande här, är dock inne och läser ofta :) Men måste få avreagera mig lite bara. Hästeriet är tufft nu! Har min häst ståendes hemma på gården som är mycket smidigt på många sätt, men ett stort minus är att ridningen är inte lätt att få till nu öht.. Pga detta:

-Med ett heltidjobb där jag oftast jobbar 9-19 = kolmörkt när jag åker till jobbet och kolmörkt när jag kommer hem.
- En ridbana som just nu är helt täckt med blöta, hala löv och ej fungerande lampor
- en omgivning där i princip alla fina ridvägar har förstörts med påläggning av grus med stora stenar, pga skogsarbete.

Så just nu blir det inte mycket alls ridning, men min plan var att stalla upp hästen på en anläggning efter nyår i stan där jag ändå jobbar. Planen var att ha henne där i ett par månader, till det blir ljusare och möjligheterna att rida hemma blir bättre Ringde dit i oktober och då trodde ägaren att det inte skulle vara några problem alls med plats, skulle det bli några förändringar så skulle hon höra av sig. Men så ringde jag i tisdags bara för att kolla att det fortfarande var ok, då var stallet fullt :( Kan förstå att man hellre vill ha in hyresgäster som stannar längre, än mig som bara skulle stå i max tre månader. Hon skulle ringa om det var någon som sa upp sig, men den chansen känns liten.

Så nu känner jag mig lite uppgiven. Det finns ett stall till som förmodligen har platser lediga, men då jag har hört att rutinerna och stämningen inte är den bästa där, så drar jag mig för att stalla upp mig där.. Min häst är så jäkla känslig, behöver bra rutiner och en trygg miljö så jag är rädd att stalla upp där stjälper mer än hjälper.

Ni som inte har ridhus, hur gör ni för att hålla igång när förutsättningarna inte är dom bästa?
 
Ni som inte har ridhus, hur gör ni för att hålla igång när förutsättningarna inte är dom bästa?

Tiger och lider? Nej. Klagar som f-n och lider. :angel:

Vi har förvisso två ridbanor med belysning men eftersom det har varit monsunperiod så går det knappt rida där utan simfötter alt om man har en sjöhäst. :meh:
Det finns dessutom två ridhus inom skrittavstånd, ca 10 resp 15 min bort. Det närmaste har jag inte haft råd med i år för det kostar 4000 kr/år och det går inte betala per gång eller för ett par månader. Helt enkelt för mycket pengar när jag bara behöver ridhus typ 4 mån om året.
I det andra ridhuset kan man betala per gång men dom har ridskola så det är aldrig ledigt före 20.30 och jag har ingen lust att rida mitt i natten. Jag använder det dock på helgerna ibland om det är riktigt pissväder.

Räddningen för min del är att vi har ett 2 km långt/kort elljusspår precis utanför stalldörren + att jag åker iväg och tränar för tränare inomhus på annat håll ungefär varannan vecka.

Helt seriöst så är vintern pisstråkig. :wtf:
 
Tiger och lider? Nej. Klagar som f-n och lider. :angel:

Vi har förvisso två ridbanor med belysning men eftersom det har varit monsunperiod så går det knappt rida där utan simfötter alt om man har en sjöhäst. :meh:
Det finns dessutom två ridhus inom skrittavstånd, ca 10 resp 15 min bort. Det närmaste har jag inte haft råd med i år för det kostar 4000 kr/år och det går inte betala per gång eller för ett par månader. Helt enkelt för mycket pengar när jag bara behöver ridhus typ 4 mån om året.
I det andra ridhuset kan man betala per gång men dom har ridskola så det är aldrig ledigt före 20.30 och jag har ingen lust att rida mitt i natten. Jag använder det dock på helgerna ibland om det är riktigt pissväder.

Räddningen för min del är att vi har ett 2 km långt/kort elljusspår precis utanför stalldörren + att jag åker iväg och tränar för tränare inomhus på annat håll ungefär varannan vecka.

Helt seriöst så är vintern pisstråkig. :wtf:

Haha jag klagar och lider med, men den enda som jag kan klaga för är stackars mamma som ändå inte kan göra så mycket.

Det närmsta ridhuset jag har är 7 km bort, så just nu åker jag och mamma dit 1 gång i veckan, men vägen dit är kass och ridhuset är litet. Vill jag till ett större och bättre ridhus så är det närmsta 2 mil bort. Det alternativ jag funderar på nu är att ta den smällen och satsa på att åka dit 2 ggr i veckan, och sen försöka iallafall skritta ut i kolmörkret.

Jag har också ett elljusspår på skrittavstånd från mig, men där är ridning förbjudet :( Men skulle kunna kolla ifall jag fick dispans at rida där någon gång i veckan iallafall. Den slingan är perfekt! Fin stig/väg som är kuperad. Men kan tänka mig att motionärerna skulle bli som tokiga om dom såg mig där :(

Jag blev så himla besviken när stallet jag ville stalla upp i blev fullt. Jag hade verkligen sett fram emot att komma igång ordentligt med ridningen och få en bra vinterträning. Och få umgås med lite hästfolk! Jag har mitt stall helt själv och det blir rätt ensamt ibland. Att inte kunna bolla idéer och ha lite gemenskap.
 
@Ek3n Hade jag varit helt ensam så hade jag nog inte stått ut heller. Vi är visserligen bara tre personer i stallet (jag, stallägaren och hennes vuxna dotter) men det funkar utmärkt.

Vi får betala 150 kr/år för att få rida på elljusspåret men det är ju en struntsumma. Kan hända att det spelar in lite att stallägaren äger en del av marken som spåret ligger på. ;)

Nåväl, för min del får det gärna bli +20 grader och sol snart. :D
 
Ni som inte har ridhus, hur gör ni för att hålla igång när förutsättningarna inte är dom bästa?

Rider? :rofl: Jag har varken ridhus eller ridbana. Jag har ett par grusvägar som under vissa tidpunkter på året går att koppla ihop till en runda. Tex just nu. Då har jag 3,6 km att rida på. :angel:

Sedan har jag en lägda som är 63 meter lång, 23 meter bred i ena änden och 15 meter bred i andra. :crazy:

Jag gör roliga saker just nu, så jag kan inte riktigt säga att jag har en bra plan. :angel: När våren kommer i april så väcker jag dragbil och transport till liv och så åker jag iväg en massa. I år blev det 3-4 gånger/vecka som vi åkte till ridbana och/eller ridvägar. Så jag hoppas på lite snö i år (mycket snö = skoterspår = vi kan inte rida öht) och att våren kommer tidigt. :angel:
 
Kan tillägga @Ek3n att jag har 6,4 mil till närmaste ridhus, men jag åker som sagt inte på vintern. Sedan står jag själv på min gård, så jag rider alltid själv. :angel:
 
@Ek3n
Har lite liknande din situation, det jag gör är att försöka arbeta mycket med skrittarbete och lösgöra hästen, även lite longering/tömkörning.
Vi har dock tur att vår paddock är upplyst även om den inte är den "bästa", men den duger. I ditt fall kan du lysa upp ridbanan med hjälp av en bils halvljus eller kanske till och med sådana där flyttbara arbetslampor i LED? :)
 
Jag lastar oftare till bättre (kuperade) ridvägar än jag är i grannens ridhus 700 m bort som är alltid ledigt o kostar 25 kr/gång. Erkänner att jag har lite svårt för ridning på begränsad yta :p när det är blött (dvs typ hela höst, vinter o vår) har vi inget utrymme alls att rida på utom vägarna. Torrt på sommaren kan vi vara på en äng. Lastar till större delen av träningen också, ngra mil bort. Och vägarna hemma duger till lite jogg, annars är det 20 min skritt på asfalt som gäller för vettigare (men platt) ute ridning.

Jobbar skift (hade nog haft svårt o klara enbart kontorstider) så mörkret är inga problem längre men så länge jag pluggade så red jag alltid i mörker. Har aldrig gillar pannlampor heller o uppvuxen i skogen. Man höll sig på vägen bara sen var det fritt fram, hästen såg bättre :D

Jag trivs jättebra! Även om jag gärna sluppit lasta för kuperad ridning, det och skogen saknar jag jättemycket.
 
@Ek3n Hade jag varit helt ensam så hade jag nog inte stått ut heller. Vi är visserligen bara tre personer i stallet (jag, stallägaren och hennes vuxna dotter) men det funkar utmärkt.

Vi får betala 150 kr/år för att få rida på elljusspåret men det är ju en struntsumma. Kan hända att det spelar in lite att stallägaren äger en del av marken som spåret ligger på. ;)

Nåväl, för min del får det gärna bli +20 grader och sol snart. :D

Nu har jag somsagt mamma som hjälper mig och är guld värd :love: annars hade jag gett upp för länge sen. Jag hade mer än gärna betalat lite för att rida på ett belyst spår! Får ha det som ett argument också :D
Det håller jag med om till 100 %. den här hösten/vintern har varit sjukt tråkig, idag höll jag på att blåsa/regna bort när jag skrittade ut en sväng :banghead:
 
Rider? :rofl: Jag har varken ridhus eller ridbana. Jag har ett par grusvägar som under vissa tidpunkter på året går att koppla ihop till en runda. Tex just nu. Då har jag 3,6 km att rida på. :angel:

Sedan har jag en lägda som är 63 meter lång, 23 meter bred i ena änden och 15 meter bred i andra. :crazy:

Jag gör roliga saker just nu, så jag kan inte riktigt säga att jag har en bra plan. :angel: När våren kommer i april så väcker jag dragbil och transport till liv och så åker jag iväg en massa. I år blev det 3-4 gånger/vecka som vi åkte till ridbana och/eller ridvägar. Så jag hoppas på lite snö i år (mycket snö = skoterspår = vi kan inte rida öht) och att våren kommer tidigt. :angel:

Typ samma förutsättningar som för mig då :P ridbana har jag ju men den går inte att utnyttja alls just nu. Det är nog mitt bästa alternativ, att åka iväg till bra ställen istället. Men där stoppar ju mitt jobb upp endel, eftersom jag jobbar så sjukt långa pass.
 
@Ek3n
Har lite liknande din situation, det jag gör är att försöka arbeta mycket med skrittarbete och lösgöra hästen, även lite longering/tömkörning.
Vi har dock tur att vår paddock är upplyst även om den inte är den "bästa", men den duger. I ditt fall kan du lysa upp ridbanan med hjälp av en bils halvljus eller kanske till och med sådana där flyttbara arbetslampor i LED? :)

Skrittarbete gör jag mycket nu! det ger ju mer än man tror. Det skulle jag ju absolut kunna titta på, det som är lite tråkigt just nu bara är att banan är översvämmad med blöta löv = halt som fasen. På våren lägger vi alltid ett par dagar på att kratta bort allt, på hösten prioriterar vi inte det då det i vanliga fall fryser så att banan inte går att rida på iallafall. Men det känns ju som att kyla är väldigt långt borta just nu :P
 
Jag lastar oftare till bättre (kuperade) ridvägar än jag är i grannens ridhus 700 m bort som är alltid ledigt o kostar 25 kr/gång. Erkänner att jag har lite svårt för ridning på begränsad yta :p när det är blött (dvs typ hela höst, vinter o vår) har vi inget utrymme alls att rida på utom vägarna. Torrt på sommaren kan vi vara på en äng. Lastar till större delen av träningen också, ngra mil bort. Och vägarna hemma duger till lite jogg, annars är det 20 min skritt på asfalt som gäller för vettigare (men platt) ute ridning.

Jobbar skift (hade nog haft svårt o klara enbart kontorstider) så mörkret är inga problem längre men så länge jag pluggade så red jag alltid i mörker. Har aldrig gillar pannlampor heller o uppvuxen i skogen. Man höll sig på vägen bara sen var det fritt fram, hästen såg bättre :D

Jag trivs jättebra! Även om jag gärna sluppit lasta för kuperad ridning, det och skogen saknar jag jättemycket.

Ja jag hade mer än gärna gett mig ut i mörkret, tyvärr är min häst en riktig rädd-hare, som ser spöken överallt även när det är ljust. Jag höll igång ett tag genom att rida ut med pannlampa, men kvalitén i ridningen blev sådär då hon var spänd som en fiolsträng och var beredd på att fly hela ridturen. Skrittpass för att hålla igång går ju iallafall :)
 
Skrittarbete gör jag mycket nu! det ger ju mer än man tror. Det skulle jag ju absolut kunna titta på, det som är lite tråkigt just nu bara är att banan är översvämmad med blöta löv = halt som fasen. På våren lägger vi alltid ett par dagar på att kratta bort allt, på hösten prioriterar vi inte det då det i vanliga fall fryser så att banan inte går att rida på iallafall. Men det känns ju som att kyla är väldigt långt borta just nu :P
Ja, det gör ju det, blev förvånad själv faktiskt över det.
Om det inte frusit så kanske det kan vara värt att kratta bort löv så det går att rida även om det är mörkt. Håller tummarna att det löser sig för dig. Ni har ingen åker ni får rida på när det t ex frusit?
 
Ja, det gör ju det, blev förvånad själv faktiskt över det.
Om det inte frusit så kanske det kan vara värt att kratta bort löv så det går att rida även om det är mörkt. Håller tummarna att det löser sig för dig. Ni har ingen åker ni får rida på när det t ex frusit?

Ja det är det ju faktiskt. Tydligen ska det frysa på söndag, men är det inte långtvarigt ska jag nog se till att kratta till banan. Jo det finns en del fält, dock ganska knöliga och ojämna så rider helst på dom om det är lite mjukt i marken eller ligger snö :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 650
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 093
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 668
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 874
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp