Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså - tomater.

Jag har odlat vanliga växthustomater som man bindere upp och tjuvar.

Nu var det ju så att de frön från tomatklubben som grannen hivade över visade sig vara busktomater. Min enda erfarenhet är ett par gånger när jag haft något buskigt och tätt exemplat som mest möglat för att det varit så buskigt. Både frukt blad o grenar har möglat. De har varit ungefär som om de vore behandlade med tillväxtreducering? (Kan det bero på att jag odlar efter bondeklokskap - ju mer gödsel coh vatten desto bättre...)

Finns det nåt sätt att odla busktomaer och verkligen få skörd?
Kan jag ha dem i växttunneln precis som vanliga tomater (dvs inte i kruka)?

Hur gör man?
 
Alltså - tomater.

Jag har odlat vanliga växthustomater som man bindere upp och tjuvar.

Nu var det ju så att de frön från tomatklubben som grannen hivade över visade sig vara busktomater. Min enda erfarenhet är ett par gånger när jag haft något buskigt och tätt exemplat som mest möglat för att det varit så buskigt. Både frukt blad o grenar har möglat. De har varit ungefär som om de vore behandlade med tillväxtreducering? (Kan det bero på att jag odlar efter bondeklokskap - ju mer gödsel coh vatten desto bättre...)

Finns det nåt sätt att odla busktomaer och verkligen få skörd?
Kan jag ha dem i växttunneln precis som vanliga tomater (dvs inte i kruka)?

Hur gör man?

Jag brukar ha både och. Har aldrig haft problemmed att busktomaterna skulle mögla O_o
Jag vattnar kraftigt, ger näring ofta (brukar glömma om jag gav förra gången och ger igen - för säkerhets skull :o) och får mycket tomater. Har dem ute i söderläge zon 0-1. Ingen kruka utan i stora odlingsbänkar.

Men du kan ju alltid tjyva en busktomat om du tycker att den är alltför tät på något ställe ;)
 
Det är typ vår i södra Dalarna om man ska tråkigt mina lökar jag planterade i oktober. Beror dock på åt vilket håll man vänder huvudet, om man tror på det eller inte... :meh:
FB_IMG_1521641514748.jpg
 
Var glad för det, här är det 1,5 meter som ska bort! :banghead: Töar som tusan senaste veckan men det märks ju knappt...
Åh fy. Jag är rejält less på vårt, ligger mellan 0,5-0,8 packad snö över hela tomten :( och snövallarna.... Suck

Jag vill ha barmark för jag är lite sugen på att köpa växttunnel :)

Ni i tråden har ni växthus eller tunnel?
 
V

Vind gör att det smälter fortare, jag har dock ingen källa på det påståendet :p

Det måste ju på vilken kyleffekt vinden har. Nordlig vind som ger en köldeffekt på minusgrader gör nog inte att det smälter fortare. Däremot är det nog bra om det blåser när snön smälter, så att smältvattnet torkar bort och inte fryser på igen när det blir kallt om natten igen.
 
Det hände något det senaste dygnet?
Tittade till mina tomater och de har växt massor sedan igår.

Blev tvungen att börja skola om. Hade tyvärr inte mjölkkartonger till mer än ett halvdussin. Resten får vänta tills imorgon. Då har jag skaffat fram någonstans att ställa vanliga krukor. Har en gammal ugnsplåt i uthuset men måte skotta fram dörren först.
 
Även här smälter snön! Berget börjar titta fram på södersidan. Allt mer av grus ägn syns.
Längtar sååå efter att se vad det blir av alla påskliljor jag planterade i höstas. Snälla överlev och blomma. :heart
Jag har förrsten ett gäng påskliljor som efter borttagning av buske nu står mitt i gräsmattan. Kan de flyttas efter blomning, när jag fortfarande ser dem, eller måste det vänta till hösten, när bladen sedan länge är bortklippta så jag måste markera upp var de är?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp