Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bina lever rejält. :D Råkade dunka till kupan när jag tog bort skyddspanelen, ilsket surr som svar. :p Dock för kallt så ingen vågade sig ut för att försvara kupan men det lät som att det var en rejäl hop med bin där inne. Hoppas de blev glada över maten.
Nu har snödroppar börjar titta fram så det börjar sakteliga finnas mat i naturen. Får hoppas sälgen drar igång snart.
 
Maken kom för ett par år sen hem med en påse frön, som skulle innehålla växter som främjar bin och andra pollinerare. Innehållsförteckningen är på tyska, så jag har inte brytt mig om dem. Men tänkte nu sprida dem på vår mark för att helt enkelt mata pollinerarna.
(nu vet vi inte hur grobarheten är efter några år, men det är alltid värt att prova)
Jag hade nån tanke att det var frön till typ ängsblommor i påsen, men idag översatte jag det och det var ju lite "matväxter" också.
Innehållet är facelia, bovete, bladkoriander, jungfrun i det gröna, ringblommor, blåklint, rädisa, malva, dill, serradella och solros
Två frågor. Först - hur sår man dem? Kan man sprida dem nånstans och hoppas att det tar sig, eller bör man förodla/så noggrant?
Sen - jag är måhända konstig, men det känns märkligt för mig att så rädisor, dill och koriander fritt på en äng. Eller?
Jag tycker det låte roligt med lite udda kryddväxter och annat i en äng eller liknande bortglömd del av trädgården, som kan få växa vilt. :) Dill har ju en rejäl blomma som borde vara poppis, korgblommiga blommor är ofta jättepopulära hos pollinerare.
Blev sugen själv på att ha lite kryddor eller annat skoj ettårigt i slänten. Mysigt att gå där och pilla i gräset och känna härliga dofter sprida sig. Istället för bara gräs och blommor. Jag har gräslök vid bärbuskarna och blir inte ledsen när jag råkar klippa dem lite med gräsklipparen eller trimmern. Det luktar ju så gott. :D

Hur man sår - det är väl generellt svårt att få saker att gro i en grässvål. Men på en hyfsat bar yta hade jag bara spritt ut dem, inte förodlat.
 
Idag har jag sått kantnepeta, drakmynta, vit förgätmigej och en fransig praktnejlika vid namn "spooky". Jag har väntat eftersom våren låtit vänta på sig så. Nu känns det i alla fall som att vintern håller på att ge upp. Hoppas att det går att plantera ut dem i krukor sen när de växt ur pluggboxarna. Det är första gången jag testar att så perenner, ska bli spännande att se vad det blir av det hela. Jag har ju valt några som jag kanske kommer ångra om jag sätter dem i rabatten, mynta är ju lätt ökänd till att sprida sig rejält :nailbiting:
 
Det blev inga våldsamma shoppingexcesser på vårmässan igår, men det var ett himla mysigt ställe med själva butiken i ett gammalt stall och olika försäljare ute på logen. Och inte så kaosmycket med folk. Shoppade en (1!) dahliaknöl eftersom det var lite snålt utbud på dem och det fanns bara kvar en ensam stackare av den sort jag gillade mest.

Men en fin som jag tänkte skulle petas in i det aprikos- /vitblommiga + delvis brunbladiga temat längs väggarna på innergården. Och fan ta den om den nu är lika felpaketerad som alla de dahlior jag köpte i fjol, det var inte många rätt på sorter där jämfört med förpackningarna... den här dock inköpt av trädgårdsföreningen, hoppas på att det borgar för högre träffsäkerhet än Ica och Granngården. Försökte markera dem lite bättre när jag grävde upp dem i höstas så kanske det inte dyker upp en knallgul där det skulle vara en vit, eller en lila där det skulle vara en orangeröd.

384.jpg

Utöver den ensamma dahlian blev det ett par glasägg att pynta med till påsk, och några vita gladioler som jag tror ska få bo i mittenrabatten på trädgården.
 
Maken kom för ett par år sen hem med en påse frön, som skulle innehålla växter som främjar bin och andra pollinerare. Innehållsförteckningen är på tyska, så jag har inte brytt mig om dem. Men tänkte nu sprida dem på vår mark för att helt enkelt mata pollinerarna.
(nu vet vi inte hur grobarheten är efter några år, men det är alltid värt att prova)
Jag hade nån tanke att det var frön till typ ängsblommor i påsen, men idag översatte jag det och det var ju lite "matväxter" också.
Innehållet är facelia, bovete, bladkoriander, jungfrun i det gröna, ringblommor, blåklint, rädisa, malva, dill, serradella och solros
Två frågor. Först - hur sår man dem? Kan man sprida dem nånstans och hoppas att det tar sig, eller bör man förodla/så noggrant?
Sen - jag är måhända konstig, men det känns märkligt för mig att så rädisor, dill och koriander fritt på en äng. Eller?
Dillen har rätt kort hållbarhet så den kommer nog inte, koriander blommar jättefint med stora korgar likt hundkex. Jag skulle bara strö dom ytligt på växtplatsen kanske kratta lite och sedan platta till och vattna.
 
De flesta av mina frön har grott, jag väntar på paprikan, en sorts chili som sambon köpte i chile och där fröerna var behandlade med något läskigt rosa :nailbiting: och en gammal gul päron tomat. Nästa omgång ska sås i april. Här även tagit lite sticklingar på pelargonerna men änglapelargonsticklingarna verkar inte så värst samarbetsvilliga. Zonalarna(&) och dr westerlund är snälla och medgörliga iallafall.
 
Att titta till bina gav mersmak. Vill börja greja med dem nu :love: Ska dela samhället och så vet jag vilka redskap jag saknade förra året, så det ska inhandlas. Ska köpa riktiga burkar och stora hinkar med till slungningen. :up: Och så ska det bli roligt att följa samhället hela säsongen.
Har inte haft lust till nåt på månader pga min jobbiga graviditet. Men idag spirade en liten gnista! Såg även att haren varit på mitt lilla äppelträd så den är invirad i nät nu. Hepp hepp trädgårdspepp!
 
Fick tre grundstammar i helgen. Igår planterade jag dem i krukor. De måste överleva tills jag kan ta hand om dem.

Så snart det blir lite värme så ska jag ympa dem. Fick samtidigt (nåja, jag köpte ju alltihop ) ympris av tre spännande tidiga äppelsorter.

Funkar det inte så är det i alla fall ett billigt nöje. :D Grundstammarna kostar 45,- styck och ympriset 10,- och det är så långa bitar att varoch en räcker til flera.
 
Ni som har bin. Hur mycket jobb krävs det?
Kan man ha dem på annan ort eller blir det för omständigt?
Tillsyn en gång i veckan brukar räcka. Om man inte måste jaga en svärm....
2-3 gånger i veckan vid invintring.
Det är så sambon har i alla fall. Jag har bara honungen, han har bina :angel:.
Fast våra nu är så snälla att jag börjar bli mer intresserad.
 
Två av mina chiliplantor, båda av sorten "Hungarian black" har lagt sig ner. De är sådda före nyår så de är inte några pyttesmå plantor, utan kraftiga, ca. 10-15 cm höga och bladen är friska och spänstiga. Däremot ser den ena märklig ut längst ned på stammen. Den är liksom lite prickig och ser vek ut just där. Vad kan ha hänt? Kan jag rädda dem genom att knipsa av dem och behandla dem som sticklingar?
 
Jag börjar ge upp!

Det är -15 på nätterna, och igår kom ytterligare 1 dm snö :banghead::wtf::arghh: Att kunna sätta ut något alls känns som en mycket avlägsen utopi. Kanske någon gång efter midsommar...
 
Två av mina chiliplantor, båda av sorten "Hungarian black" har lagt sig ner. De är sådda före nyår så de är inte några pyttesmå plantor, utan kraftiga, ca. 10-15 cm höga och bladen är friska och spänstiga. Däremot ser den ena märklig ut längst ned på stammen. Den är liksom lite prickig och ser vek ut just där. Vad kan ha hänt? Kan jag rädda dem genom att knipsa av dem och behandla dem som sticklingar?

Svarar mig själv och gissar på rothalsröta. Är det bara att kassera?

I trädgården så är det förresten inte bara krokus och snödroppar som har tittat fram. Våtarven har börjat blomma. :cautious: Det är onekligen en ojämn kamp som jag för mot den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp