Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Copy of IMG_20180323_135213-02.jpeg

Mina fem tomatplantor växer bra :-) Så om @GardenAngel eller någon annan i södra skåne behöver plantor så kommer det finnas!
 
Även här smälter snön! Berget börjar titta fram på södersidan. Allt mer av grus ägn syns.
Längtar sååå efter att se vad det blir av alla påskliljor jag planterade i höstas. Snälla överlev och blomma. :heart
Jag har förrsten ett gäng påskliljor som efter borttagning av buske nu står mitt i gräsmattan. Kan de flyttas efter blomning, när jag fortfarande ser dem, eller måste det vänta till hösten, när bladen sedan länge är bortklippta så jag måste markera upp var de är?
Lökar flyttar allra bäst "in green". (och brukar vara dyrast då, ifall man ska köpa :meh: )
Så flytta du dem när du vill i samband med blomningen.
 
Jag hämtade ut ett paktet idag med bland annat nematoder, en pluggplatta med bevattningsbricka och 2 liter tomatgödning. Flaskan med gödning hade läckt ut i hela paketet. :arghh: När jag öppnade så fick jag dessutom en massa tomatgödning på en helt ny vit tröja.
 
OK,låter dom vara.@tanten dom står i ett fönster med sol från ca 11 o tills den går ner bakom skogen (idag vid 18) sen har dom en lampa tills det blir morgon igen.
Men det kanske har att göra med att dom blir för varma då luftvärmepumpen blåser förbi 22 grader där.
 
Lökar flyttar allra bäst "in green". (och brukar vara dyrast då, ifall man ska köpa :meh: )
Så flytta du dem när du vill i samband med blomningen.
Du som kan dina lökar. :D Vad ska jag göra föratt göra mina kejsarkronor glada? De växer utmed husgrunden och har blommat vackert en gång i tiden. I en svunnen tid. De kommer upp snällt varje år men blommar inte. Var vill de bo och hur vill de bo? Ska de också flyttas när de kommit upp?
 
Du som kan dina lökar. :D Vad ska jag göra föratt göra mina kejsarkronor glada? De växer utmed husgrunden och har blommat vackert en gång i tiden. I en svunnen tid. De kommer upp snällt varje år men blommar inte. Var vill de bo och hur vill de bo? Ska de också flyttas när de kommit upp?
Jag och kejsarkronor är inga kompisar. :(

De jag haft har antagligen haft det för eländigt. Mina stod utmed stallväggen i full sol, vilket de påstås gilla.
Men tror att lökarna torkade ur under sommaren och att näringen tog slut. De gillar att ha det fett. Skulle varit lite generös med dyngan....

Flyttningreglerna tror jag är de samma för allt som är löklikt?
 
Igår fick jag tummen ur och sådde nästa omgång. Det blev:
Majs
Vitkål
Rödkål
Rödlök
Salladslök
Squash
Pumpa
2sorters brytbönor
Vaxböna
Långböna red noodle ( mest för den såg fräck ut :D)
Basilika
Slanggurka
Druvgurka
Broccoli
Blomkål

Sen fick tomaterna och paprikorna flytta ut i foderrummet.
Måste köra och köpa hinkar/krukor eller nått idag för att kuna plantera om mina tomater. Såkrukorna börjar bli alldeles för små. :up:
 
Är det någon som ska på Nordiska trädgårdar i helgen? Själv har jag varken tid eller lust. Pga den sena våren så känns det inte lockande att köpa något. Bättre att vänt med att köpa saker tills de går att gräva ner.
 
Mina plantor fick flytta in i ett varmare rum förra helgen. Jädrar vad de har växt. Mina tidiga tomatplantor som mer eller mindre hade stannat i växten har blivit dubbelt så stora på bara en vecka. Även auberginen har tagit sig bra.

Irriterad är jag dock över tomaten brandywine yellow. Efter fyra sådda omgångar (nio frön) så har jag fortfarande bara fått ett frö att gro. Surt nog så är det den enda stora tomaten som jag har sått. Jag har dock kvar frön från vintage vine så jag funderar på att så dem.
 
Jag och kejsarkronor är inga kompisar. :(

De jag haft har antagligen haft det för eländigt. Mina stod utmed stallväggen i full sol, vilket de påstås gilla.
Men tror att lökarna torkade ur under sommaren och att näringen tog slut. De gillar att ha det fett. Skulle varit lite generös med dyngan....

Flyttningreglerna tror jag är de samma för allt som är löklikt?
Mina står också utmed söder/sydväst väggen på huset precis vid husgrunden. Jag tror de står för grunt... och definitivt för lite gödning. Vore ju kul att få dem att blomma igen. :) Tror vi ska gräva dränering i framtiden så kanske skulle flytta dem redan till en bättre plats, innan de helt dör.
 
Vi befarade att mina bin dött, men igår var det några ute och flög i solskenet! Jag kokade ny sockerlösning som de ska få idag, är rädd att de svälter ihjäl med den här våren. Men det har varit så kallt att jag inte velat öppna kupan och kolla. Hoppas hoppas det lever så många (drottningen ffa) att de kan hålla igång samhället.
 
Vilket härligt vårtecken @Chili ! Ska bli så roligt att själv gå och spana nästa vår efter att samhällena vaknar till liv efter vintern. Men fattar att det måste vara lite oroligt när allt är senare än det borde.

Grunnar själv på om jag ska orka masa mig iväg till vårmässa på Väla trädgårdar men även min inspiration dämpas av att minusgraderna inte vill släppa.

Åtminstone har jag sett så att det ännu växer i varmbänken. Och så borde jag dela rotsellerin och kronärtskockorna, kanske några till. Och se över om det är dags för några nya förodlingssådder.
 
Vilket härligt vårtecken @Chili ! Ska bli så roligt att själv gå och spana nästa vår efter att samhällena vaknar till liv efter vintern. Men fattar att det måste vara lite oroligt när allt är senare än det borde.

Grunnar själv på om jag ska orka masa mig iväg till vårmässa på Väla trädgårdar men även min inspiration dämpas av att minusgraderna inte vill släppa.

Åtminstone har jag sett så att det ännu växer i varmbänken. Och så borde jag dela rotsellerin och kronärtskockorna, kanske några till. Och se över om det är dags för några nya förodlingssådder.

Åk så får du gå för mig också. Jobbet här blev förlängt (vilket är bra) men det kommer att ställa till det med odlingsförberedelserna så det blir inte mycket till trädgård i år...
 
Det som är bra med trädgård är att den går ju ingenstans utan man får ta upp den när det funkar igen! För tre år sedan hade jag en sådan kaosperiod på jobbet hela våren att jag inte hade hunnit klippa gräset någon gång när jag gick på semester. Till midsommar. Men det rättade ju upp sig igen.

Hade gärna bjussat på några krukor med blomstertobak och rosenskära att sätta ut när snön smält hos er - men det är avigt med avståndet. :down:
 
Maken kom för ett par år sen hem med en påse frön, som skulle innehålla växter som främjar bin och andra pollinerare. Innehållsförteckningen är på tyska, så jag har inte brytt mig om dem. Men tänkte nu sprida dem på vår mark för att helt enkelt mata pollinerarna.
(nu vet vi inte hur grobarheten är efter några år, men det är alltid värt att prova)
Jag hade nån tanke att det var frön till typ ängsblommor i påsen, men idag översatte jag det och det var ju lite "matväxter" också.
Innehållet är facelia, bovete, bladkoriander, jungfrun i det gröna, ringblommor, blåklint, rädisa, malva, dill, serradella och solros
Två frågor. Först - hur sår man dem? Kan man sprida dem nånstans och hoppas att det tar sig, eller bör man förodla/så noggrant?
Sen - jag är måhända konstig, men det känns märkligt för mig att så rädisor, dill och koriander fritt på en äng. Eller?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp