Bukefalos 28 år!

Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vill har jordärtskocka och det börjar bli dags att beställa. Men hur många knölar är lagom att köpa på sig? Hur mycket jordärtskocka blir det per knöl?
 
Jag fixade lite vår inne... det blev mer från handelsträdgården än planerat. Ett gäng vårlökar för inomhusbruk, två julrosor att ställa på trappen och så det här arrangemanget.
wp-1520754625052..jpg
 
Jag vill ha jordärtskocka och det börjar bli dags att beställa. Men hur många knölar är lagom att köpa på sig? Hur mycket jordärtskocka blir det per knöl?
Funkar ungefär som potatis. Med skillnaden att du lämnar kvar plantan i jorden.
Den sänder ut tjocka rotstammar och på dem växer det ut knölar. De som är stora nog skördar jag.

Så beroende på jord och år etc, ca 5-10 skockor per planta? Det blir fler plantor.......

( https://www.odla.nu/fragor-svar/hur-odla-jordartskocka )
 
Funkar ungefär som potatis. Med skillnaden att du lämnar kvar plantan i jorden.
Den sänder ut tjocka rotstammar och på dem växer det ut knölar. De som är stora nog skördar jag.

Så beroende på jord och år etc, ca 5-10 skockor per planta? Det blir fler plantor.......

( https://www.odla.nu/fragor-svar/hur-odla-jordartskocka )

Tack! :) Innehållet i länken hade jag dock läst sedan tidigare och den handlar mer om hur man gör snarare än hur mycket utsäde som är lämpligt att köpa. Jag tänkte mest om det räcker med 10 knölar eller om jag ska köpa 50. Så ditt inlägg besvarade frågan utmärkt! Tack!
 
Jag fixade lite vår inne... det blev mer från handelsträdgården än planerat. Ett gäng vårlökar för inomhusbruk, två julrosor att ställa på trappen och så det här arrangemanget.
wp-1520754625052..jpg

Läckert! Jag har dragit in forsythia som blommar nu och körsbärskvistar som är på gång att slå ut. Det får funka som lite tröst tills det blir vår på riktigt. För annars är det inte mycket mer än snödropparna som syns ute ännu. Krokus- och påskliljeblad, men inga blommor.
 
Läckert! Jag har dragit in forsythia som blommar nu och körsbärskvistar som är på gång att slå ut. Det får funka som lite tröst tills det blir vår på riktigt. För annars är det inte mycket mer än snödropparna som syns ute ännu. Krokus- och påskliljeblad, men inga blommor.
Har var det helt gult på marken av vintergäck och gott om snödroppar och julrosor innan snön kom. Vi har fortfarande 1-2 dm snö som måste bort nu. Men julrosorna jobbar ju på ändå.
wp-1520583029677..jpg
 
Tack! :) Innehållet i länken hade jag dock läst sedan tidigare och den handlar mer om hur man gör snarare än hur mycket utsäde som är lämpligt att köpa. Jag tänkte mest om det räcker med 10 knölar eller om jag ska köpa 50. Så ditt inlägg besvarade frågan utmärkt! Tack!
Bra.
Tror att det kan vara vettigt att begränsa sig till 10.
Tror du ångrar dig annars. ;)

Jag kämpar hårt med att begränsa mina till ett område om 1x1 m. Deras rötter söker sig utåt och det går en hel del tid till att sila jorden så att de inte kommer in i resten av landet. Lämna en eller två cm rot och det blir en planta. Det innbär verkligen att du inte kan flytta dem. Där du planterat dem - där kommer de att vara.

Förra vintern hade en sork rumstrerat om där och du kan ju gissa mina svordomar när det visade sig att jag hade rötter både här och där i landet.....

och just ja. jag startade med två ynkliga för fem år sedan.....:grin:
 
Sådde frön från en sådan himla fin ocj god spetspaprika jag köpte för några veckor sedan. Trodde inte att de skulle gro, men tjolahopp, de kom upp snabbare än den vanliga paprikan.

Någon som testat tomaten Indigo Rose någon gång. Kunde inte låta bli att köpa frön, tomaterna såg ut att bli som små aubergine i färgen.
 
Påminner om att Netto from i morgon har massor av fröer o lökar till billigt pris,typ 9-15kr för ett helt gäng.
Ska nog köpa några påsar med blommor man bara kan hälla ut någonstans o så lite lökar.
 
Påminner om att Netto from i morgon har massor av fröer o lökar till billigt pris,typ 9-15kr för ett helt gäng.
Ska nog köpa några påsar med blommor man bara kan hälla ut någonstans o så lite lökar.

Åh dumma dig! Då måste jag in till stan imorgon :d Men jag ska inte ha mer fröer ju!
 
Är det något som talar emot en samplantering med sparris och vitlök?

Råkade köpa vitlök (clédor) men hade glömt att planera in den... :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp