Bukefalos 28 år!

Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
En gång till för dummies: Behöver jag inte koppla på belysningen förrän fröna har grott?
Nej.
I jorden är det mörkt :)

Undantaget är frön som är ljusgroende men de behöver itne så himla mycket ljus. et bruar stå hur djupt du ska mylla ner dem. Är det ytligt så gilalr de att ha det ljusare.

När de kommit upp vill de ha det soligt. Dvs ljust. Är det mörkt så växer de mot ljuset och blir rangliga och långa.
 
Snöat två dagar i strräck nu, trots att de lovade igår att man inte ska behöva borsta fram bilen ur snön idag. :cautious: Men det utlovas plusgrader till helgen. Och fåglar insisterar på att det är vår.

I sommar tänker jag odla massor med ettåriga blommor i ena landet. Det kommer komma ringblommor av sig självt, sedan samlade jag lite frö av sommarmalva och kanske gror de också av sig självt, de som hamnade i jorden i höstas? Sedan vill jag ha in vallmo, blåklint och har massor med frö av honungsfacelia kvar. Någon solros kan få sticka upp ur havet också.
I "grönsakslandet" vet jag inte vad jag ska odla. Vad är absolut enklast? Jag kommer nämligen vara höggravid så jag antar rensning antingen görs med kratta/annat redskap på skaft eller kanske genom att sparka i jorden med foten... :rofl: Jag vill dock inte ha ett helt öppet och tomt land som bara växer igen. Och jag vill nog helst bara så direkt på friland (ge mig några dagar så står jag säkert och sår i små tråg ändå... :grin:).
Zuccini i drivor. Det kan man aldrig få för mycket av :d
 
Zuccini i drivor. Det kan man aldrig få för mycket av :d
JO det kan man!!! Varning!!

Otaliga är de somrar jag haft bakluckan full med squash som jag prackat på alla bekanta jag träffar. Och då har ändå både jag och avomma n baserat vårt kosthåll på just squash större delen av sommaren.

Det luriga med squash är att om den vill så vill den. Och det fullkomligen sprutar fram nya hela tiden. Man plockar morgon och kväll. Men vad gör man med tio nya varje dag liksom......
 
Mangold blir rejäl och växer glatt utan några större krav på omvårdnad. Plus att man kan ha den i soppor, wok, grutor erverad ensam och en massa till.
Röd- vit, gul- och polkabetor brukar inte heller vara så konkiga med TLC. Samma med morötter. Krafsa lite mellan raderna bara så blr det skörd. (*vet* :o )
Min mangold i somras var det futtigaste jag sett. :( :o kanske berodde på torka och dålig vattning när de grodde. I sommar ska jag ha en vattenutkastare och vattenslang så det blir nån ordning på torpet. :D

Betor är ju kul, då kanske jag kan testa mina första egna inläggningar som lite pyssel under början på föräldraledigheten. *optimist*
 
JO det kan man!!! Varning!!

Otaliga är de somrar jag haft bakluckan full med squash som jag prackat på alla bekanta jag träffar. Och då har ändå både jag och avomma n baserat vårt kosthåll på just squash större delen av sommaren.

Det luriga med squash är att om den vill så vill den. Och det fullkomligen sprutar fram nya hela tiden. Man plockar morgon och kväll. Men vad gör man med tio nya varje dag liksom......

Man gör snålröra och fryser in.
Man river, kramar ur och fryser så att man kan använda resten av året. Vi använde den sista förra veckan till en underbar zuccinilasagne. :d

Vi ska ha 6 plantor i år. Hoppas det räcker :nailbiting:
 
Betor är ju kul, då kanske jag kan testa mina första egna inläggningar som lite pyssel under början på föräldraledigheten. *optimist*
Betor är ju desutom gott.

Jag gillar vitbetorna eftersom de smakar beta men inte färgar alls. Så de går att ha i grytor, soppor och vad som helst.

@Lillgrådis tipsade mig om en paj som blev en favorit!! :d https://www.coop.se/recept--mat/recept/r/roedbets--och-chevrepaj-med-quinoabotten/

Jag gjorde den med vita, gula och polkabetor. Mättande är den dessutom.
 
Man gör snålröra och fryser in.
Man river, kramar ur och fryser så att man kan använda resten av året. Vi använde den sista förra veckan till en underbar zuccinilasagne. :d

Vi ska ha 6 plantor i år. Hoppas det räcker :nailbiting:
Om vi tänker oss att de sex plantorna ger två var per dag så har du 12 varje dag. Gånger sju dagar i veckan, gånger - låt oss vara försiktiga - 1,5 månader.

Blir mååååååånga squashar :D :D :D
(504 stycken)
 
Betor är ju desutom gott.

Jag gillar vitbetorna eftersom de smakar beta men inte färgar alls. Så de går att ha i grytor, soppor och vad som helst.

@Lillgrådis tipsade mig om en paj som blev en favorit!! :d https://www.coop.se/recept--mat/recept/r/roedbets--och-chevrepaj-med-quinoabotten/

Jag gjorde den med vita, gula och polkabetor. Mättande är den dessutom.
Det vore så kul att prata recept men graviditeten håller inte med. :cry: Längtar efter mat och matlagning... men ja jag gillar verkligen betor om man kan matcha sötman! Vitbetor lät jätteintressant, är lite trött på helt rödfärgade maträtter... :cautious:
 
Om vi tänker oss att de sex plantorna ger två var per dag så har du 12 varje dag. Gånger sju dagar i veckan, gånger - låt oss vara försiktiga - 1,5 månader.

Blir mååååååånga squashar :D :D :D
(504 stycken)

Vi kan väl hoppas att din uträkning stämmer :bump::bump:

Vi gillar verkligen zucchini i vår familj :d
 
En gång till för dummies: Behöver jag inte koppla på belysningen förrän fröna har grott?

Det beror på om fröna är ljusgroende eller inte. Ljusgroende frön vill ha ljus för att gro. Mörkergroende frön behöver dock mörker för att gro och där kan det vara kontraproduktivt att låta sådden stå under belysning.
 
Ansluter mig till denna tråden då jag och gubben snart är husägare med trädgård. Har inget egentligt intresse av att odla och hålla på utan föredrar perenner.

Nåja, sambon vill gärna ha en större kruka med någon fin, tålig växt på hörnet till trädäcket utanför huset. Det är söderläge och bitvis rätt frisk vind. Bör tåla att pissas på av större hanhund utan att dö på direkten även om vi lär försöka minimera det så gott det går, inte många växter som mår bra av att frekvent bli pissade på... Den bör vara lätt att övervintra, idealiskt bör det räcka med att eventuellt klippa ned den och sen ställa in den mörkt och svalt. Några idéer?
 
Idag har jag sått sex olika sorters tomater! Corazon och San Marzano, Golden Pearl och Black Pation, Bonbon och en vanlig cocktailtomat. :d

Vi köpte växtbelysning på Ikea igår och kommer möjligen att hämta lite fler, så nu kan ha sätta igång! Fick en jättestapel med frön på posten i veckan.
 
Idag har jag sått sex olika sorters tomater! Corazon och San Marzano, Golden Pearl och Black Pation, Bonbon och en vanlig cocktailtomat. :d

Vi köpte växtbelysning på Ikea igår och kommer möjligen att hämta lite fler, så nu kan ha sätta igång! Fick en jättestapel med frön på posten i veckan.

Jag älskar San Marzano, men har haft otur senaste åren med pistillröta på dem. Alla sådder kom dock från samma fröpåse, så jag funderar på om det kan vara frönas fel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp