Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
jag har många fröer där det står att dom ska täckas med plastfilm med lufthål i. Men det borde väl va samma sak om man har dom i miniväxthus? eller är det något magiskt med plastfilm? O_o
 
jag har många fröer där det står att dom ska täckas med plastfilm med lufthål i. Men det borde väl va samma sak om man har dom i miniväxthus? eller är det något magiskt med plastfilm? O_o
Jag använder minibäxthus men jag har gjort några lufthål i locken med en kniv för ventilationens skull.
 
Jag behöver fler krukor! Om alla mina tomater, paprikor, chilis och alla lökar jag köpt få plats kommer jag behöva både stora och många krukor.. Har sonderat secondhandterrängen, det gav lite grann i vart fall. Har lite hinkar jag ska odla i också. Hmm..

Längtar efter penséer!
 
Jag har en sån här
Behöver tips på hur sjutton man ska göra egentligen. Har följt instruktionerna i länken tidigare år men då går det inte vattna utan allt vatten rinner ut på sidorna direkt. Kan man lägga nån slags duk emellan? Vad för slags duk i så fall?
Hur ska man få den sådär bollig och fin? Hängande blommor i toppen och stående på sidorna? Eller ska jag bara strunta i det och fylla den med penséer :love:?
 
-10 gradet i Stockholm, visserligen är det fint väder och strålande sol - men var är våren? Det undrade nog även ladusvalorna som jag igår siktade över sjön. Stackarna, vilken missräkning!

En fråga förresten! Min koloniförening funderar på att börja ta vatten från Mälaren för att vattna odlingarna istället för att ta drocksvatten. Det är ju väldigt bra. Men hur är det med giftalger och odling egentligen? Vi har algblomning varje sommar och den brukar vara särskilt framträdande när det behöver vattnas som mest. Mina hundar äter gärna grönsaker - räcker det att skölja? Djur är ju betydligt känsligare än människor när det gäller giftalger. Kan det vara farligt om de äter osköljda grönsaker? Sallat brukar jag inte ens skölja. Det tycker jag nästan är hela poängen med att odla egen sallat - att inte behöva sabba den genom att slabba ner den med vatten.
 
Jag behöver fler krukor! Om alla mina tomater, paprikor, chilis och alla lökar jag köpt få plats kommer jag behöva både stora och många krukor.. Har sonderat secondhandterrängen, det gav lite grann i vart fall. Har lite hinkar jag ska odla i också. Hmm..

Längtar efter penséer!
Jag köper billigt från wexthuset. Deras stora är skapligt billiga.

Och klipper av mjölkförpackningar för de som inte behöver så jättestort.
 
A
Jag behöver fler krukor! Om alla mina tomater, paprikor, chilis och alla lökar jag köpt få plats kommer jag behöva både stora och många krukor.. Har secondhandterrängen, det gav lite grann i vart fall. Har lite hinkar jag ska odla i också. Hmm..

Längtar efter penséer!

På Facebook läste jag om en som planterade sina tomater i Ikeas sophink för 10:-
Och borrade hål på sidorna.
 
En geografisk fundering. Många av er nämner olika kedjor, typ Plantagen osv. Där jag bor finns det "i stan", men på närmre håll har jag ett tiotal fristående plantskolor. Flera av dem är riktigt bra, och de har lite olika karaktär, så jag åker till olika beroende på vad jag vill ha. Är det ovanligt att det är så? Jag har ju bott på många olika ställen, men egentligen bara haft riktig trädgård här och på två andra ställen. På båda dem hade jag en vettig (fristående) handelsträdgård på nära håll, så jag har aldrig riktigt gett kedjorna en chans.
 
-10 gradet i Stockholm, visserligen är det fint väder och strålande sol - men var är våren? Det undrade nog även ladusvalorna som jag igår siktade över sjön. Stackarna, vilken missräkning!

En fråga förresten! Min koloniförening funderar på att börja ta vatten från Mälaren för att vattna odlingarna istället för att ta drocksvatten. Det är ju väldigt bra. Men hur är det med giftalger och odling egentligen? Vi har algblomning varje sommar och den brukar vara särskilt framträdande när det behöver vattnas som mest. Mina hundar äter gärna grönsaker - räcker det att skölja? Djur är ju betydligt känsligare än människor när det gäller giftalger. Kan det vara farligt om de äter osköljda grönsaker? Sallat brukar jag inte ens skölja. Det tycker jag nästan är hela poängen med att odla egen sallat - att inte behöva sabba den genom att slabba ner den med vatten.
Jag skulle vara skeptisk, växter tar ju upp gifter, är det bara själva algen
A


På Facebook läste jag om en som planterade sina tomater i Ikeas sophink för 10:-
Och borrade hål på sidorna.
Smart! Jag har tur nog att känna ägarna av en plantskola och vet att dom har fantastiskt mycket "
En geografisk fundering. Många av er nämner olika kedjor, typ Plantagen osv. Där jag bor finns det "i stan", men på närmre håll har jag ett tiotal fristående plantskolor. Flera av dem är riktigt bra, och de har lite olika karaktär, så jag åker till olika beroende på vad jag vill ha. Är det ovanligt att det är så? Jag har ju bott på många olika ställen, men egentligen bara haft riktig trädgård här och på två andra ställen. På båda dem hade jag en vettig (fristående) handelsträdgård på nära håll, så jag har aldrig riktigt gett kedjorna en chans.
Vi saknar plantagen, men har blomsterlandet. Har en plantskola precis brevid mig. Ägarna närmar sig pension och har hela livet med kunskap och själv testat att allt dom säljer trivs här(zon 5). På blomsterlandet arbetar mest unga tjejer. Vild gissning så är dom inte trädgårdsutbildade. Dock innebär det att plantskolan är betydligt dyrare, men det tycker jag att det kan vara värt!

Handlar dock överallt, jag är livsfarlig och bör inte släppas lös runt växter.
 
En geografisk fundering. Många av er nämner olika kedjor, typ Plantagen osv. Där jag bor finns det "i stan", men på närmre håll har jag ett tiotal fristående plantskolor. Flera av dem är riktigt bra, och de har lite olika karaktär, så jag åker till olika beroende på vad jag vill ha. Är det ovanligt att det är så? Jag har ju bott på många olika ställen, men egentligen bara haft riktig trädgård här och på två andra ställen. På båda dem hade jag en vettig (fristående) handelsträdgård på nära håll, så jag har aldrig riktigt gett kedjorna en chans.
Det är väl som med allt annat, det blir allt svårare för fristående plantskolor och handelsträdgårdar att överleva. De stora kedjorna har ju möjlighet att förhandla priser pga stora volymer i inköp, som de små inte har möjlighet till. Och så ligger kedjornas butiker ofta mer tillgängligt geografiskt - om jag ser till Blomsterlandet och Plantagen här, så ligger de i eller väldigt nära de stora handelsområdena i stan. Det gör ju sällan handelsträdgårdar och plantskolor...

Här vet jag att flera plantskolor o handelsträdgårdar har lagt ner.
 
Det är väl som med allt annat, det blir allt svårare för fristående plantskolor och handelsträdgårdar att överleva. De stora kedjorna har ju möjlighet att förhandla priser pga stora volymer i inköp, som de små inte har möjlighet till. Och så ligger kedjornas butiker ofta mer tillgängligt geografiskt - om jag ser till Blomsterlandet och Plantagen här, så ligger de i eller väldigt nära de stora handelsområdena i stan. Det gör ju sällan handelsträdgårdar och plantskolor...

Här vet jag att flera plantskolor o handelsträdgårdar har lagt ner.
Så tråkigt. Jag handlar ju bara i de fristående, och har inte ens koll på om det är billigare på kedjor. Men å andra sidan bor jag väldigt nära båten till Polen, och vore den inte så förbaskat dyr hade jag åkt dit och handlat ihjäl mig - där finns det plantskolor med låga priser liksom!
 
En geografisk fundering. Många av er nämner olika kedjor, typ Plantagen osv. Där jag bor finns det "i stan", men på närmre håll har jag ett tiotal fristående plantskolor. Flera av dem är riktigt bra, och de har lite olika karaktär, så jag åker till olika beroende på vad jag vill ha. Är det ovanligt att det är så? Jag har ju bott på många olika ställen, men egentligen bara haft riktig trädgård här och på två andra ställen. På båda dem hade jag en vettig (fristående) handelsträdgård på nära håll, så jag har aldrig riktigt gett kedjorna en chans.
Jag har två handelsträdgårdar i min kommun och ett par i vardera grannkommunerna. Kunniga ägare, de tar glatt hem om jag vill ha något särskilt och servicen är oklanderlig.

Handlar bara i undantagsfall på kedjorna - för att deras sortiment tenderar att vara opålitligt. Felmärkta plantor t.ex.
Det händer mest när jag söker fuchsiasticklingar eller annat lite speciellt och de har "kampanj". Går in ibland men kommer i majoriteten av fallen ut tomhänt. Köper kanske en Loka vid kassan....

Generellt tycker jag att kedjornas sortiment är väldigt likriktat och kunskapen hos personalen är sisådär. Så varför skulle jag stödja dem?
 
Jag köper billigt från wexthuset. Deras stora är skapligt billiga.

Och klipper av mjölkförpackningar för de som inte behöver så jättestort.
Tomater odlar jag också i mjölkkartonger. Behändigt att de är så långa så man kan plantera tomaterna djupt. Sen brukar jag göra tidningspapperskrukor, fast jag har fått för mig att det är lite sämre tillväxt i dom än i plastkrukor och tetror. I övrigt återanvänder jag de oändliga mängder plastkrukor i olika storlek som följer med diverse köpta växter.
 
Flyttade in värt trädgårdsbord i foderrummet i stallet idag och satt en stickpropp på en lysrörsarmatur jag monterade ner i stallet. Så nu står armaturen upppallad för höj och sänkbara pallbockar på bordet så nu får mina lite större sådder flytta ut medans jag sår det nya här inne.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp