Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
En geografisk fundering. Många av er nämner olika kedjor, typ Plantagen osv. Där jag bor finns det "i stan", men på närmre håll har jag ett tiotal fristående plantskolor. Flera av dem är riktigt bra, och de har lite olika karaktär, så jag åker till olika beroende på vad jag vill ha. Är det ovanligt att det är så? Jag har ju bott på många olika ställen, men egentligen bara haft riktig trädgård här och på två andra ställen. På båda dem hade jag en vettig (fristående) handelsträdgård på nära håll, så jag har aldrig riktigt gett kedjorna en chans.

Jag handlar överallt... men väljer fristående plantskolor över kedjor om jag har möjlighet. Nu har vi faktiskt väldigt bra personal på både Plantagen och Blomsterlandet (Falun resp Borlänge) men annars håller jag med @tanten, personalen på kedjorna är inte alltid speciellt kunnig.
 
Jag handlar överallt... men väljer fristående plantskolor över kedjor om jag har möjlighet. Nu har vi faktiskt väldigt bra personal på både Plantagen och Blomsterlandet (Falun resp Borlänge) men annars håller jag med @tanten, personalen på kedjorna är inte alltid speciellt kunnig.
Vi har en jättebra plantskola i närheten där jag köper en del växter och speciellt träd och buskar. Sen har vi en som är en del av en kedja som är kass, men där köper jag ibland växter (för det är närmare och de har ett annat utbud). Där får man dock tänka till lite, och handla helst tidigt på våren innan växterna är ny levererade från grossisten.
 
Sådde för ca två veckor sedan. Fortfarande syns ingenting. Vad gör jag för fel:confused:?
Har en växtlampa ovanför. Köpt från plantagen. Funderar på att byta ut den mot något som @athena_arabians föreslog. Möjligt att det blir bättre resultat då.
Denna lampa ger ett ganska rött sken.
 
Trots nordlig vind och minusgrader (-10 i morse) så har det faktiskt varit lite vår i luften. Solen har värmt på södersidan och snön i trädgården har allt minkar med ett par centimeter.

Lite vårkänslor trots allt, så just nu är jag i så-tagen och kompletteringar sådant som inte har tagit sig, samt lite nytt! Imorgon ska det bli hela +3 grader och sol! :love: Rena rama sommaren!
 
Lavendel, olika chilipeppar, två sorters tomater, paprika, pumpa och gräs till katten. Gräset är det enda som växer pyttelite medan resten inte syns nånting av.
Jag har mna sådder i min gäststuga.
När jag sått, drar jag på ett fristående oljeelement i närheten av bordet. Rummet håller nog runt 25 grader - minst.
Några dagar senare hänger jag upp en växtlampa. När de väl kommit upp sänker jag värmen till vanlig rumstemperatur eller svalare.

Det funkar perfekt.
 
Lavendel, olika chilipeppar, två sorters tomater, paprika, pumpa och gräs till katten. Gräset är det enda som växer pyttelite medan resten inte syns nånting av.
Paprika och chili kan vara långsamma och vill ha det varmt helst runt 25 grader vid groning. Lavendel allmänt lynnig och vill störas lite med kyla och värme. Pumpa och tomat borde gro vid vanlig rumstemperatur.
 
Jag börjar längta efter att så mina solrosor.
På fröpåsarna står det lite olika vad gäller förodling, från april till maj.
Finns det något som hindrar att jag sår dem redan nu?

Har haft stora omplanteringsdagen här idag, så mina rangliga tomater (fick växtlampan för sent) har fått större krukor så de har kommit ner lite längre i jorden.
Har även sått gul, röd och purjolök - första gången jag gör det, så vi får väl se hur det blir. Och petat ner några fler tomat- och paprikafrön.

På tal om paprika - hur gör man om man tar frön från färsk paprika? Sår man dem direkt eller ska de torka först?
 
Jag börjar längta efter att så mina solrosor.
På fröpåsarna står det lite olika vad gäller förodling, från april till maj.
Finns det något som hindrar att jag sår dem redan nu?

Har haft stora omplanteringsdagen här idag, så mina rangliga tomater (fick växtlampan för sent) har fått större krukor så de har kommit ner lite längre i jorden.
Har även sått gul, röd och purjolök - första gången jag gör det, så vi får väl se hur det blir. Och petat ner några fler tomat- och paprikafrön.

På tal om paprika - hur gör man om man tar frön från färsk paprika? Sår man dem direkt eller ska de torka först?
Jag skulle avvakta de blir så sjuk skrangliga om du drar upp dom för tidigt och då är risken att de går av när du sätter ut dem och det blåser lite.
 
Jag skulle avvakta de blir så sjuk skrangliga om du drar upp dom för tidigt och då är risken att de går av när du sätter ut dem och det blåser lite.
Okej. När kan man så dem då? Vad avgör att de blir skrangliga? Är det som tomater som får för lite ljus?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp