Bukefalos 28 år!

Trädgård 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vill gärna ha bin hemma och plats har jag men sambon är helt övertygad att dem kommer vara skitjobbiga och sticka barn och hundar konstant :meh: Men typ 100 m ut på åkern finns en liten ”ö” med liten damm (möjligtvis märggrav (märgelgrav??)men inte säker)) och ett par träd och ett raserat jakttorn, så funderar på om man skulle fråga grannarna om man skjlle kunna få ställa dem där.

Men detta är framtidsdrömmar :love:
 
0605B087-3976-4972-B59D-6D4450E851ED.jpeg

Kul det här :D men pelargoner kommer definitivt bli årets gå bort-present... känns som att jag har fler plantor än vad jag satte frön :cautious:
 
Gissa vem som sådde sina rabarberfrön igår :banana:
Någon omplantering blev det dock inte. Och sommarblommorna behöver sås de med :nailbiting: Jaja med en faslig massa tur och ork så hinner jag fixa lite medan jag packar väskor/ bil. :p

(Och varför är det alltid jag som skriver packlistor och packar för heeela familjen när vi ska någonstans?? :cautious:)
 
Har planterat om mina paprika och en tredjedel av mina chili idag. Bordet är fullt. Sått röd salladslök och en sommarblomma. Ska ner med persilja också. Hur ska allt rymmas??

Sådde palettblad som grott. Kommer bli katastrof när dom ska få egna krukor :rofl:

Två sticklingar av palettblad hade fått ordentligt med rötter, så dom fick flytta från bäbis-bordet. Även en jrukk basilika fick flytta ut i köket. Har väl typ 7 krukor till bara... :rofl:

Slutsats; behöver mer krukor. Och mer jord. :rofl:

Och just ja, bor i zon 5. Bild på mittmköksfönster visar rätt bra hur mycket snö vi har :laugh:

IMG_20180322_164421.jpg
 
Vad är felet? Hur ser de ut?
Det är de som stått kallt i källaren och fått fosforbrist så bladen blivit lila och förvridna. De lila bladen rasar av nu så de ser anskrämliga ut!

De får en chans att växa på sig , men det skadar ju inte att så nya frön ifall att ! :D

Jag som redan har börjat pracka på vänner, familj och jobbarkompisar tomatplantor som inte får plats ..
Självklart ska jag så nya ändå :angel::laugh:
 
Har planterat om mina paprika och en tredjedel av mina chili idag. Bordet är fullt. Sått röd salladslök och en sommarblomma. Ska ner med persilja också. Hur ska allt rymmas??

Sådde palettblad som grott. Kommer bli katastrof när dom ska få egna krukor :rofl:

Två sticklingar av palettblad hade fått ordentligt med rötter, så dom fick flytta från bäbis-bordet. Även en jrukk basilika fick flytta ut i köket. Har väl typ 7 krukor till bara... :rofl:

Slutsats; behöver mer krukor. Och mer jord. :rofl:

Och just ja, bor i zon 5. Bild på mittmköksfönster visar rätt bra hur mycket snö vi har :laugh:

Visa bifogad fil 12817
Vi bor i gynnsammaste delarna av zon 1 och här är det full snöstorm och plogbilen kör för fullt.
--------------------------
Jag har idag planterat om ett lite större lind med grävmaskinen och lyckades knäcka toppen så det gick sådär men jag tror det går att leda upp ett annat skott istället om något år för att få en rak genomgående stam.

Sen skall jag så fort snön försvinner sätta bokfrön som jag samlade in i höstas. Hoppas det lyckas för jag hade gärna velat ha ett par plantor från det trädet.
 
Jag måste plantera om idag igen, trots att jag gjorde det bara för 1,5 vecka sedan. Auberginen och två tidigt sådda tomater växer som besatta. Däremot har jag stora problem i år med att få vissa fröer att gro. De senast åren har jag haft 100 procent groning på allt utom karamellilja som jag fick 0 procent på. Nytt hus jämfört med tidigare år gör väl att betingelserna blir andra, antar jag?

Lustigt vilket dåligt väderminne man har förresten. Jag såg ett kort från 30 mars 2013 och där står jag i skogen i 20 cm snö med tjockaste vinterjackan, mössa och halsduk. Nu var det nog inte lika kallt om nätterna då som det är nu, men dagarna nu är ändå mer våriga än vad de var 2013 vid samma tid.
 
Mina tomater blommar som attan, dvärgtomaterna alltså, knoppar överallt, och vissa färdiga blommor med. Men hur tusan får jag det att bli tomater? Jag har provat att skaka växten, att polinera med pensel.... Fungerar inte...
Min lilla paprika som sattes samtidigt har börjat få en paprika. Där tog jag bort överflödiga blommor och lät den ha kvar 2, varav en blomma dog, men den andra verkar vilja ge mig paprika.

Måste jag göra likadant på tomaten tror ni?

Jag har inte riktigt fått till att ge den korrekt med näring än. Så fort jag börjar ge näring så blir bladen som stumpar och ja...
Så de får näring mkt sporadiskt, kanske var 10e dag, för då verkar det fungera någerlunda. Men jag vet ju att tomater inte vill ha näring på det sättet egentligen. What to do?
 
Mina tomater blommar som attan, dvärgtomaterna alltså, knoppar överallt, och vissa färdiga blommor med. Men hur tusan får jag det att bli tomater? Jag har provat att skaka växten, att polinera med pensel.... Fungerar inte...
Min lilla paprika som sattes samtidigt har börjat få en paprika. Där tog jag bort överflödiga blommor och lät den ha kvar 2, varav en blomma dog, men den andra verkar vilja ge mig paprika.

Måste jag göra likadant på tomaten tror ni?

Jag har inte riktigt fått till att ge den korrekt med näring än. Så fort jag börjar ge näring så blir bladen som stumpar och ja...
Så de får näring mkt sporadiskt, kanske var 10e dag, för då verkar det fungera någerlunda. Men jag vet ju att tomater inte vill ha näring på det sättet egentligen. What to do?
Vad ger du för näring?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp