Bukefalos 28 år!

Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är du säker på att du orkar kriga med honungsrosen också? Den blir ju 5-6 m så din spaljé kommer inte räcka långt...
Ja den blir hög men 1,8m är vad jag förstått max om man inte söker bygglov och det är uteslutet. 1,8m är egentligen för lågt, det skulle behöva vara minst 2,5m iom den där jäkla altanen/förstukvisten de häckar på. Mammas förslag är balsampoppel men jag avskyr den både för att den är ful och för att den stinker vedervärdigt
 
Ja den blir hög men 1,8m är vad jag förstått max om man inte söker bygglov och det är uteslutet. 1,8m är egentligen för lågt, det skulle behöva vara minst 2,5m iom den där jäkla altanen/förstukvisten de häckar på. Mammas förslag är balsampoppel men jag avskyr den både för att den är ful och för att den stinker vedervärdigt
Humle på störar?
 
Ja den blir hög men 1,8m är vad jag förstått max om man inte söker bygglov och det är uteslutet. 1,8m är egentligen för lågt, det skulle behöva vara minst 2,5m iom den där jäkla altanen/förstukvisten de häckar på. Mammas förslag är balsampoppel men jag avskyr den både för att den är ful och för att den stinker vedervärdigt

Men en spaljé får väl vara hur hög som helst mer eller mindre? Har du fått 1,8m från kommunen?
 
Hmm det står annorlunda uttryckt på hemsidan nu (letade citat) får ringa kommunen och fråga, vill ju inte lämna en mm öppning för grannen att klaga. Skulle ju lösa många problem om det gick att göra spaljen högre :D

Det är väl plank/staket som bara får ha en viss höjd plus att de kan i vissa fall vara bygglovspliktiga (det beror ju på hur luftiga de är vilken kategori de hamnar i). Jag har smällt upp flera höga armeringsnätsspaljéer varav en närmare gränsen än 4m och har inte frågat om lov :devil:

Mina grannar är nog bara glada över att jag försöker röja upp och snygga till :angel: :rofl:

Edit: Och fler ska det bli, jag älskar armeringsnät. Förhållandevis billigt, lättjobbat och är man noga blir det snyggt.
 
Senast ändrad:
Nu när vi är inne på ämnet, funderar på att sätta upp spaljé/klättervägg ^^ med ameringsnät. Tycker klätterrosor är så fina, men finns det någon som klarar av skugga? Har två halvhöga träd som skuggar platsen jag vill ha spaljén på och dom får ju stå :) vill liksom plugga igen insynen som blir in i trädgården, mellan dom två trädkronorna.
 
Nu när vi är inne på ämnet, funderar på att sätta upp spaljé/klättervägg ^^ med ameringsnät. Tycker klätterrosor är så fina, men finns det någon som klarar av skugga? Har två halvhöga träd som skuggar platsen jag vill ha spaljén på och dom får ju stå :) vill liksom plugga igen insynen som blir in i trädgården, mellan dom två trädkronorna.

Njae... rosor vill ha sol en större del av dagen iaf. Men visst, får de lite sol kan det fungera med någon av de tuffare varianterna som tex honungsros. Men risken finns att de inte växer som de ska.

Edit: Stanwell Perpetual kan funka, den står skuggigt hos mig (men jag räknar kallt med att den inte blir så hög här).
 
Njae... rosor vill ha sol en större del av dagen iaf. Men visst, får de lite sol kan det fungera med någon av de tuffare varianterna som tex honungsros. Men risken finns att de inte växer som de ska.

Edit: Stanwell Perpetual kan funka, den står skuggigt hos mig (men jag räknar kallt med att den inte blir så hög här).

Den var ju väldigt fin, skriver upp den på listan :) kanske kan pröva med en sån tillsammans med nått annat som trivs bättre i skugga. Hade velat ha bara massa ätbart och saker som blommar i trädgården men det går väl kanske inte överallt mtp sol vs skugga ^^
 
Hmm det står annorlunda uttryckt på hemsidan nu (letade citat) får ringa kommunen och fråga, vill ju inte lämna en mm öppning för grannen att klaga. Skulle ju lösa många problem om det gick att göra spaljen högre :D

Jag har mina honungsrosor med spaljetorn i mitten, kan inte gärna vara bygglovspliktig. Tornet syns inte eftersom rosen har tagit över totalt

10417946656798_1265351_a_51947_jpg.jpg
 
Tycker om idéen av en monster honungsros vägg som håller ute jobbiga nyfikna grannar ^^ vet inte hur honungsros gör sig som snitt men har man en så stor kan man ju klippa hela tiden, ser för mig stora grenar med blommor i en kraftig tung vas av lera/keramik ☺️ dom får väl nypon också?
 
Jag är lite sen i starten i år. Men jag kan säga att det är en fördel att familjen med sig i odlingarna, för deras önskelista på frön som jag ska beställa är längre än min.... :laugh:
Utan att ha inventerat vad som finns kvar från förra året (tror jag har hyfsad koll ändå :p ) så har jag nu beställt 35 påsar frön... :angel: Och några sorter saknas men dem kan jag ta senare för de ska direktsås ute.
 
Den här vintern tog jag inte in fönstrena. Av lathet...och med baktanken att kunna starta nån slags varmbädd i år...men jag vet inte om det blir av.
Visa bifogad fil 64008

Däremot MÅSTE jag renovera fönstrena i år. O_o
Samma här. Tagit bort fönstren dock men de har råkat gå sönder i sin tjänst på varmbänken. Så jag måste sätta på plast annars blir det ingen bänk, bara en odlingslåda. Märkligt att vissa sysslor sitter så långt inne. Som att beställa en slatt växthusplast.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp