Bukefalos 28 år!

Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså... Hjälp?
Jag har ett litet drivväxthus. Tidigare år har jag haft tomater, paprika, gurka där - och en massa annat (rädisor, ruccola och sallat t ex).
I år kommer jag ha tomater och gurka på annan plats. Vad kan jag odla i huset istället?
Den är ju inte jättehög eller jättestor egentligen.

Chili, paprika, aubergine, melon. :)
 
Alltså... Hjälp?
Jag har ett litet drivväxthus. Tidigare år har jag haft tomater, paprika, gurka där - och en massa annat (rädisor, ruccola och sallat t ex).
I år kommer jag ha tomater och gurka på annan plats. Vad kan jag odla i huset istället?
Den är ju inte jättehög eller jättestor egentligen.

Physalis?
 
Den här helgen har vi den tredje träffen i utbildningen jag går i för småskalig ekologisk odling. Start av företag i fokus för denna träff, mycket om ekonomi och företagsformer. Blir pepp samtidigt som jag blir skraj (feg?). Nu är det bara ett fåtal av oss som går kursen som faktiskt funderar på att starta eget, men de övriga verkar mer bestämda än vad jag är. Jag fastnar lätt i tankegångarna och tenderar ju att fokusera mer på problem och liknande än möjligheterna (trots att jag har fantastiska möjligheter som äger en gård i precis rätt läge med köpstark kundkrets osv).

Hur vågar man? :arghh:
Åh vad himla roligt! Vad avis jag blir på kursen. :love: Jag när en dröm att syssla med odling på mer något sätt än bara hobby jag med. Det hade varit fantastiskt att vara grönsaksbonde, eller blomsterbonde... Men också väldigt slitsamt, tungt, osäkert... Jag kommer nog aldrig våga tror jag. Jag försöker styra mitt jobb mot åtminstone lite grön omställning av städer istället så jag får något utlopp där.

Men jag har en kollega som satt tusentals tulpanlökar i höstar och ska sälja dem i vår när de blommar. Hennes dröm är att bli blomsterbonde. Man kan ju börja smått och se vad som händer. :) I hennes fall hyr de en plätt mark av en bekant - har man redan marken är det ju ännu lättare.
 
Jag har beställt SÅ MYCKET FRÖER och det gör mig så lycklig. :love: Skäms inte det lilla minsta. Det är mest till blommor. Har satsat på mycket blommor i koppar, brons och andra lite dova rosa-röda-orange kombinationer. Jag tänker mig att grå kornvallmo ihop med röd kornvallmo samt svart pionvallmo ihop med ljusrosa fjädervallmo kommer bli så snyggt. Jag slog även till på en riktigt "frilly" rosa luktärt som ska få växa med en mer enkel nästan svart luktärt. Och mycket annat såklart... Bland grönsakerna blir det mesta gamla favoriter, men vintersquashen Pink banana (kulturarv) ska bli rolig att testa.

Nu har förhandsbokning av lökar och dahlior börjat också och jag funderar på om jag inte ska beställa något fint. Jag ska även fröså mörkbladig dahlia och tänker spara rotknölarna som blir av dem.

Nu undrar jag bara när den lokala affären kommer ha jord för 5 kr säcken som förra året. :d
 
Jag har beställt SÅ MYCKET FRÖER och det gör mig så lycklig. :love: Skäms inte det lilla minsta. Det är mest till blommor. Har satsat på mycket blommor i koppar, brons och andra lite dova rosa-röda-orange kombinationer. Jag tänker mig att grå kornvallmo ihop med röd kornvallmo samt svart pionvallmo ihop med ljusrosa fjädervallmo kommer bli så snyggt. Jag slog även till på en riktigt "frilly" rosa luktärt som ska få växa med en mer enkel nästan svart luktärt. Och mycket annat såklart... Bland grönsakerna blir det mesta gamla favoriter, men vintersquashen Pink banana (kulturarv) ska bli rolig att testa.

Nu har förhandsbokning av lökar och dahlior börjat också och jag funderar på om jag inte ska beställa något fint. Jag ska även fröså mörkbladig dahlia och tänker spara rotknölarna som blir av dem.

Nu undrar jag bara när den lokala affären kommer ha jord för 5 kr säcken som förra året. :d

Det där vill man ju ha bilder på senare i år! Låter jättefint!
 
Vad hade ni gjort? Vi har en uppbyggd uteplats med högt staket runt. Under är det fjäll så mao inte så mkt att gräva ner till för att ha växter där. Men vill gärna få in en del grönt ändå ^^. Jag vill gärna vi ska bygga pergola och stora blomlådor längs med staketet. I lådorna vill jag gärna ha vildvin och murgröna som ska få klättra upp på staketet. Hur stort måste sånt vara för att det ska fungera? Jag såg för mig ca 80 cm höga och breda med 40 cm djup. Kan man bygga lådorna så dom står direkt på trät på terassen eller hur gör man? Har kollat på Youtube och annat, men där visas det mer hur man bygger inte så mkt om underlaget dom ska stå på 🤔

Kanske kan ta en bild på visa hur där ser ut, men kom ca 30 cm snö i helgen så nu är det typ bara en inskottat stor snöhög där😅

Haha autocorrect skrev först vildsvin inte vildvin 😅
 
Alltså, jag såg en kurskamrats chili och paprika som hen satte 15 januari. De är så otroligt mycket större och finare än mina. :( Tror tyvärr att såjorden jag köpte förra året är urusel. Suck!
 
Folk hade gärna fått kasta Petunior på mig när jag besöker dem! Jättefina och trivs bra i minsoliga trädgård :-)

Ja, det finns ju mängder med olika fina sorter! Var svårt att begränsa sig när jag köpte in frö.

I år hoppar jag över just petunior, men det blir att sätta en del annan blomster ändå. Tillsammans med alla andra 1054 frön som ska ner i jord...
 
Är det någon här som har sin sådd i hyllsystem, förresten? Satt och googlade runt igår, ska köpa in enkla hyllor åt mina brätten där jag också kan fästa lampor. Skulle helst se att det får plats dubbla brätten på en hylla (ett brätte är 33x52 cm) men där går jag bet, hittar varken passande längd eller djup.
 
Är det någon här som har sin sådd i hyllsystem, förresten? Satt och googlade runt igår, ska köpa in enkla hyllor åt mina brätten där jag också kan fästa lampor. Skulle helst se att det får plats dubbla brätten på en hylla (ett brätte är 33x52 cm) men där går jag bet, hittar varken passande längd eller djup.

Har du kollat på IKEAs Hyllis? De går att skruva ihop så man får dubbelt djup på dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp