Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har börjat fila på (ytterligare) ett projekt ett projekt till nästa år. Vi har planerat att skaffa häck i flera år, men det har inte blivit av än. Nu har jag börjat snegla lite på vår enorma aronia och har läst mig till att den går att sticklingsföröka. Den verkar ju trivas bra här på gården och det skulle vara ett väldigt billigt projekt. Lägg därtill att den är superfin på hösten. Frågan är dock hur lång tid det kan tänkas ta från stickling till färdig-ish häck på typ 50 cm? Någon som drivit upp häck/buskar från stickling och har några bra tips jag inte får missa? Är det värt det om man inte har bråttom och hellre lägger pengar på annat?
Aronia är rätt snabbväxande, så tar man starka och 3-4 grenade grenar till sticklingar, så tappar man inte så mycket tidsmässigt.
Tar man en enkelgren, så tar den några år extra.
 
Är det trädgårds- och odlingstråden 2023 eller 2024 att jag sådde uråldriga lavendelfrön på chans igår plus gjort beställningar från Runåbergs och Magnolia Nossebro senaste två dagarna?
Har också gått igenom fröasken (ja, asken, så liten är det till skillnad från er andra galningar :angel:) och planerat vad som ska sås i mellandagarna. I somras skördade jag körsbärstomater i början av juni i zon 6 vilket gjorde det klart värt att så i mellandagarna även om jag var kräkless på plantorna inomhus när det var dags för avhärdning. Så pass kräkless att det knappt var tal om någon avhärdning, dom åkte ut :devil:
 
Jag drömde att min lokala mataffär sålde stora fina äppleträd för tio kronor styck.
Ett av träden blommade med stora vita lotusformade blommor. Jättefint!

Det måste väl vara ett tecken på att jag behöver köpa fler fruktträd nästa år?
 
Jag drömde att min lokala mataffär sålde stora fina äppleträd för tio kronor styck.
Ett av träden blommade med stora vita lotusformade blommor. Jättefint!

Det måste väl vara ett tecken på att jag behöver köpa fler fruktträd nästa år?
Kommer genast....

Ja man behöver alltid fler träd....
 
IMG_20231223_110552.jpg

Kaprifolen trotsar -7 grader och snö
 
Självklart :up:
Vad är det för brätte
Den här typen. Lite större utrymme per planta än jag tänkt men tog chansen när jag hittade eftersom jag inte hittade något förra året när jag letade.
skräp7.jpg

Jag har tidigare odlat löken bredsådd och sedan petat isär när jag planterat ut men har haft problem med att få den att rota sig ordentligt och även med skador på rötterna. Nu är tanken att rötterna ska var helare och att det ska gå att få ner dem på ett vettigt djup så de inte torkar ut direkt om det blir en lika torr vår och försommar nästa år också. I somras blev största löken ungefär 4 cm eftersom den inte rotade sig
 
Det börjar ju bli dags att tänka på nästa säsong. Blev sugen på att beställa från Fröbanken då de hade ett bra utbud (vill gärna testa något annat än impecta som jag köper från varje år) och helst ett svenskt företag och sorter som verkade intressanta. Har ni beställt därifrån? Var det bra fröer? Rätt fröer i påsarna?
 
Det börjar ju bli dags att tänka på nästa säsong. Blev sugen på att beställa från Fröbanken då de hade ett bra utbud (vill gärna testa något annat än impecta som jag köper från varje år) och helst ett svenskt företag och sorter som verkade intressanta. Har ni beställt därifrån? Var det bra fröer? Rätt fröer i påsarna?

Är ett av ställena jag beställer regelbundet ifrån. Är nöjd med allt jag fått därifrån och kommer fortsätta beställa, gillar att dom har mycket kultursorter.

Är det blommor du är ute efter så gillar jag Days in Gray också
 
Är ett av ställena jag beställer regelbundet ifrån. Är nöjd med allt jag fått därifrån och kommer fortsätta beställa, gillar att dom har mycket kultursorter.

Är det blommor du är ute efter så gillar jag Days in Gray också
Tack för svaret! Det låter ju lovande. Är framförallt ätbart jag är ute efter, men en och annan blomma brukar slinka ner. Tänkte testa att så dahlia från frö nästa säsong.
 
Det börjar ju bli dags att tänka på nästa säsong. Blev sugen på att beställa från Fröbanken då de hade ett bra utbud (vill gärna testa något annat än impecta som jag köper från varje år) och helst ett svenskt företag och sorter som verkade intressanta. Har ni beställt därifrån? Var det bra fröer? Rätt fröer i påsarna?

Jag har beställt flera gånger och är jättenöjd hittills!
 
Det börjar ju bli dags att tänka på nästa säsong. Blev sugen på att beställa från Fröbanken då de hade ett bra utbud (vill gärna testa något annat än impecta som jag köper från varje år) och helst ett svenskt företag och sorter som verkade intressanta. Har ni beställt därifrån? Var det bra fröer? Rätt fröer i påsarna?

Har ofta beställt därifrån. De är bra, men vill du stötta svenskt företag med enbart svenska fröodlare rekommenderar jag NordFrö. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp