Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Vi skulle ju inte odla på glasverandan. Men jag fuskar. Maken får dock inte dispens. Han skitar ner så. Liljor och sommaraster som kommer så fint.
20240428_130404.jpg
 
En riktig trädgårdsdag idag 😊 Har röjt undan grenar som legat i trädgården, gödslat fruktträd och rabatter, sått olika fröer i jordblottor på min "äng" (som inte är det men kanske blir nångång), rensat fram ramslöken, njutit av att sparrisen har tittat upp, med mera med mera. Det är nog runt 20 grader och soligt, helt vindstilla. Sitter nu i min hammock och äter glass 😁

Img_2024_04_28_15_53_44~2.jpeg
 
Är det någon som vet vad det här verktygen används till? Sitter på ett träskaft i längd med vilket annat trädgårdsverktyg som helst.
 

Bifogade filer

  • 53C5F37C-D129-4786-8E25-A13F4A4CC9B4.jpeg
    53C5F37C-D129-4786-8E25-A13F4A4CC9B4.jpeg
    153,2 KB · Visningar: 20
Provade att beställa perenner från Österrike, som kom fram idag, från Sarastro-Stauden. Var lite på vinst och förlust, för jag var osäker på hur bra de skulle klara transporten. Men det gick jättebra! Fina plantor i ordentlig jord, så de kommer klara sig fint på balkongen tills jag kan ta med dem till min trädgård om några veckor. Så de kan rekommenderas, de har enormt sortiment och många ovanliga sorter, beställde t ex en röllika från Bishkek (Kirgizistan) och ett rosa humleblomster från Island. Bra priser också.
Bara detta ordet "zum Pflanzenshop" fick mig att vilja hänga runt lite på hemsidan 😄👌
 
Om det bara vore en potatis. Men det är väldigt många potatisar.

Det är rätt kompakt mörker här. Jag får inte plats med brättena i mina fönster.
Ett annat allternativ är att ta in dom i värmen ställa dom någonstans (utan ljus om det inte finns) och sen nä de skickat upp några ögon ställa ut dom i den ljusa kylan igen.
 
Skulle vilja ha lite större krukor på altanen i år men satan vad dyrt det är! 😳
ÖoB hade faktiskt väldigt prisvärda större lerkrukor/terracottakrukor i olika utföranden när jag var där för några veckor sedan, vissa riktigt fina. Så ett tips om du har någon sådan butik i närheten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp