Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Jag har inte satt några tomater i år. Bor någon bukefalist nära Uppsala och har råååååkat sätta för många av någon god babytomat?
 
Jag har inte satt några tomater i år. Bor någon bukefalist nära Uppsala och har råååååkat sätta för många av någon god babytomat?
Jag har fina 100/1000-tomater :) oklart om de är goda - åsikterna verkar gå i sär :rofl:
Bor inte nära men ska till Storvreta och Knivsta på söndag.
 
Går inte de sent sådda bara i blom?


Spenat går i blom beroende på värme, så det beror helt på hur året ter sig. För mig kan det senaste åren bli så att dom knappt hinner komma igång innan nån sjuk värmebölja händer, och så blommar dom när dom är jättekorta. Men det är ju bara att så nytt.

Jag experimenterar med halvskugga för bladgrönt pga detta.

Och kålen har jag insett är torktålig, så den har istället hamnat i den solrikaste blåsiga bädden.
 
Går inte de sent sådda bara i blom?


Nej, då är det inte för sent. Går fint att så i snön.
Det går ju inte att säga generellt när det är dags att så. Däremot så funkar just spenat dåligt att odla norröver, den stressar genast i blom och får pytteblad.
 
Jag är nu i "alltkundeintesåstidigaresåmåstesåsnusåjagkanboilägenhetenmenfortfarandealltprecisNU"- stadiet. Kaos i odlingstillhören, spelar det verkligen någon roll hur mycket man sorterar:confused:

Det är också nu som jag insett att jag glömde så 100/1000 och en till tomat tidigare vilket märkligt nog är samma jag glömde så förra året:rofl:
Får nog leva utan 100/1000 vilket åtminstone besparar rejält med plats :D
 
Att ha dåligt minne är verkligen roligt på våren, plötsligt upptäcker man massa nya skönheter som man absolut inte minns att man planterat. 😍
1000005877.jpg
 
Är det för tidigt att så på friland nu? Det är ju maj!!!!!
Ett gammal bondeknep är att så när fröogräsen börjar gro i landet, då är jordtemperaturen lagom för de flesta fröer. I Skåne borde det inte vara några problem att så nu. Bönor är väll det enda jag kan tänka mig vill ha det lite varmare.
 
Tulpanerna blommar :bump:
1000002985.jpg


Den spräckliga i det nedre högra hörnet måste blivit fel sort i påsen jag köpte i höstas. Inte mig emot, den är jättefin.
Tyvärr lär de inte vara länge, vi har +28 grader och stark östanvind idag. Det ska fortsätta vara rätt varmt de kommande dagarna.
 
Jag satte förra året odlingslådor i riktigt mikroklimatläge, nära husvägg... Det smälte av snabbast av alla ställen på gården i år. Och idag var det +18C i skuggan i det läget.

Jorden var redd och redo idag 😅🙈. Varm till och med. Aldrig har jag då frösått "friland" i första maj här i Norrbotten. Sådde sallad och annat köldtåligt, räknar inte med någon skörd av något förrän i juni, men skönt att ha det gjort liksom.

På odlingsbäddarna som har annat läge däremot ligger snön tjock.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp